w. Sporten niet nodig voor forens die fiets pakt Rokers sluiten zich dagen op voor Stoptober NIEUWS 3 THOMAS COOK FAILLISSEMENT Nu het doek is gevallen voor de Britse reisorganisatie Thomas Cook, zijn benauwde tijden aangebroken voor reizigers. Op de vliegvelden zijn Britse reizigers wanhopig. Ook Nederlandse reizigers maken zich zorgen. Vandaag worden vluchten geschrapt. Mogelijke samenwerking Wat is er aan de hand? Het doek is gevallen voor de nood lijdende Thomas Cook Group, de oudste touroperator wereldwijd. Na 178 jaar heeft het bedrijf met 22.000 medewerkers de stekker uit zijn activiteiten getrokken. De boekingen zijn geannuleerd, de vliegtuigen van Thomas Cook lig gen aan de ketting. Het faillisse ment treft de moedermaatschappij en de Britse tak, maar in Neder land worden vandaag ook vluch ten geannuleerd. De Britse reisgi- gant hoopte dit weekend nog een reddingsboei toegeworpen te krij gen van privé-investeerders en de Britse overheid, maar tevergeefs. Chaos De lokale reisleiders hebben on dertussen hun handen vol aan 'Operatie Matterhorn'. Door het faillissement moeten de komende twee weken zo'n 150.000 Britten worden teruggehaald. Reizigers spreken van chaotische en verhitte toestanden op vliegvelden. ,,Een nachtmerrie", aldus een Brit die met zijn kinderen op het vliegveld van het Spaanse Mallorca wacht op de terugvlucht. Er worden de ko mende tijd 45 vliegtuigen ingezet van onder meer British Airways en Easyjet. Tot en met morgen ver trekken vanaf dertien Griekse vliegvelden vervangende vluchten die bijna de helft van de vakantie gangers rond hun oorspronkelijke vertrektijd naar huis brengen. Al leen al op het Griekse eiland Kreta zitten naar schatting 20.000 Brit ten. De rekening voor de repatrië ring, de grootste in vredestijd, is voor de belastingbetaler. De opera tie kost volgens de Britse media zo'n 100 miljoen pond (omgere kend 113 miljoen euro). Ook hote liers vrezen flinke verliezen. In Tu nesië werden reizigers zelfs gegij zeld, omdat zij nog voor hun ka mers moesten betalen. Gevolgen Nederland De onrust bij de Nederlandse rei ziger is groot. is Bij de klantenser vice van Thomas Cook Nederland zijn honderden vragen en klachten binnengekomen van klanten die in het buitenland zitten. Zo'n 10.000 Nederlanders zijn momenteel met Thomas Cook in het buitenland, maar de woordvoerster benadrukt: ,,Zij hoeven hun reis echt niet af te breken." Voor Nederlanders die nog moeten vertrekken met Tho mas Cook of Neckermann, ziet het er wel somber uit. Het bedrijf maakte gisteravond bekend dat het voor vandaag alle vluchten annu leert vanwege 'financieel onver mogen'. Hoe het vanaf morgen gaat is nog niet duidelijk. Reizigers vinden volgens het bedrijf binnen kort meer informatie op de website van Thomas Cook, neckermann.nl en sgr.nl. Thomas Cook Nederland heeft inmiddels bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) melding gedaan van financieel on vermogen. Maar er is volgens een woordvoerster nog geen sprake van een faillissement. Net als de Nederlandse tak val len - voorlopig - ook de Duitse, de Belgische en Scandinavische tak buiten het faillissement. De 40.000 tot 50.000 Nederlandse va kantiegangers die tot het einde van de winter zouden vertrekken met een pakketreis, zijn volgens de woordvoerster beschermd via de SGR. HOE NU VERDER? Wat doet het garantiefonds? Bij een faillissement van een aan gesloten reisorganisatie springt de SGR bij. Voor alle geboekte pakket reizen zoekt ze een oplossing: een alternatiefvoor hotels en/of vluch ten óf de reis wordt terugbetaald. De garantieregeling staat los van de bestemming of de hoogte van de reissom. Voor wie losse vlieg tickets boekt, heeft het SGR min der goed nieuws. Die reizigers kunnen geen beroep doen op de garantieregeling. Ook lijndiensten en charters vallen niet onder de SGR-garantie. Bij Thomas Cook Nederland is het gros van de ge boekte reizen pakketreizen. Overi gens kan het garantiefonds nog niets betekenen voor Nederlandse reizigers, het kan alleen in actie ko men bij een faillissement. Waarom gingen Thomas Cook Group en de Britse tak kopje-onder? Het bedrijf had het al langer zwaar. Na een ongelukkige overname van een Britse rivaal, tien jaar geleden, zat het op een zware schuldenberg. De laatste jaren zag het reisbedrijf zijn inkomsten hard teruglopen door wegblijvende klanten, onder andere als gevolg van de brexit- dreiging en het mooie zomerweer dat veel consumenten in eigen land deed blijven. Verder speelden de stijgende benzinekosten en de harde opstelling van investeerders het bedrijf parten. Volgens experts maakte het bovenal te weinig vaart met investeringen in online ver nieuwingen, toegespitst op veran derend consumentengedrag. Iets waar nieuwkomers als Booking en Airbnb wel slim op hebben weten in te spelen. Deze groep actievelingen loopt en fietst zoveel tijdens dagelijkse be zigheden, dat ze ruimschoots aan de richtlijn van de Gezondheids raad komt. Die adviseert minimaal 150 minuten per week te bewegen. In totaal komt ruim de helft van de Nederlanders ook wel aan die 150 minuten, maar een deel van hen moet daar flink voor zweten in de sportschool. Mensen die veel met het openbaar vervoer reizen komen iets gemakkelijker aan de beweeg- norm, aangezien zij vaak lopend of fietsend naar de opstapplek komen. Dat blijkt uit een analyse van het Kennisinstituut voor Mobiliteits beleid. Onderzoekers maakten gebruik van data van het Mobili teitspanel Nederland, dat ruim 5300 mensen vroeg drie dagen een dagboek bij te houden over alle ge maakte reizen. Ook vulden zij een vragenlijst over hun gezondheid in. De onderzoekers ontdekten een samenhang tussen gezondheid en reisgedrag. Mensen met een gezond gewicht fietsen vaker en gebruiken minder de auto dan mensen die te zwaar zijn. Mensen met obesitas gebruiken vaker de e-fiets en lopen minder vaak in vergelijking met mensen met een gezond gewicht. Om echt harde conclusies te trek ken zijn meer data nodig, constate ren de onderzoekers. Wel zagen zij dat het reispatroon bepalend is. De groep die bijna altijd de auto pakt, beweegt nog geen vijf minuten per dag tijdens dagelijkse bezigheden. 7 procent van hen haalt de beweeg- norm. Van mensen die voorname lijk fietsen is dit 80 procent. VINKEVEEN Vijftig rokers laten zich de eerste vijf dagen van okto ber opsluiten in een huis in Vinke- veen. Samen proberen ze van hun rookverslaving af te komen. De deelnemers krijgen elke dag coa ching, afleiding door sport en be weging, entertainment en ver schillende workshops. De ludieke actie is onderdeel van de landelijke stopactie Stoptober, waarbij deelnemers vanaf 1 oktober geen sigaret meer proberen aan te raken. Initiatief nemers zijn onder meer KWF Kankerbeschrijding, de Hartstich ting en het Longfonds. Op maandagmiddag 30 septem ber roken de deelnemers hun laat ste sigaret. Hun ervaringen in het Stoptoberhuis zijn via livestreams en dagelijkse uitzendingen op Stoptober.tv. dinsdag 24 september 2019 GO Vliegtuigen blijven aan de grond in Manchester. Britse medewerkers hebben slecht nieuws gekregen. foto getty images Reizigers op het vliegveld op Kreta hopen op meer informatie. Chaos op vliegveld, onrust bij reiziger Natasja de Groot Amsterdam Thomas Cook Nederland heeft de stille hoop dat het samen met onder meer de Belgische en Duitse col lega's verder kan gaan. Daarvoor worden nu scena rio's bestudeerd, laat de on derneming weten. Of zo'n 'continentaal-Europese or ganisatie' haalbaar is, weet de woordvoerster niet. Aan vankelijk meldde de organi satie dat er in Nederland geen problemen zijn, maar 's avonds sprak het plots van 'financieel onvermogen'. Eén op de drie Nederlanders beweegt al zo veel tijdens de standaardtochtjes naar werk en supermarkt dat extra sporten niet eens nodig is. Hanneke van Houwelingen Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 3