w.
Sporten niet
nodig voor
forens die
fiets pakt
Rokers sluiten
zich dagen op
voor Stoptober
NIEUWS 3
THOMAS COOK FAILLISSEMENT
Nu het doek is gevallen voor de Britse reisorganisatie Thomas
Cook, zijn benauwde tijden aangebroken voor reizigers. Op de
vliegvelden zijn Britse reizigers wanhopig. Ook Nederlandse reizigers
maken zich zorgen. Vandaag worden vluchten geschrapt.
Mogelijke
samenwerking
Wat is er aan de hand?
Het doek is gevallen voor de nood
lijdende Thomas Cook Group, de
oudste touroperator wereldwijd.
Na 178 jaar heeft het bedrijf met
22.000 medewerkers de stekker uit
zijn activiteiten getrokken. De
boekingen zijn geannuleerd, de
vliegtuigen van Thomas Cook lig
gen aan de ketting. Het faillisse
ment treft de moedermaatschappij
en de Britse tak, maar in Neder
land worden vandaag ook vluch
ten geannuleerd. De Britse reisgi-
gant hoopte dit weekend nog een
reddingsboei toegeworpen te krij
gen van privé-investeerders en de
Britse overheid, maar tevergeefs.
Chaos
De lokale reisleiders hebben on
dertussen hun handen vol aan
'Operatie Matterhorn'. Door het
faillissement moeten de komende
twee weken zo'n 150.000 Britten
worden teruggehaald. Reizigers
spreken van chaotische en verhitte
toestanden op vliegvelden. ,,Een
nachtmerrie", aldus een Brit die
met zijn kinderen op het vliegveld
van het Spaanse Mallorca wacht op
de terugvlucht. Er worden de ko
mende tijd 45 vliegtuigen ingezet
van onder meer British Airways en
Easyjet. Tot en met morgen ver
trekken vanaf dertien Griekse
vliegvelden vervangende vluchten
die bijna de helft van de vakantie
gangers rond hun oorspronkelijke
vertrektijd naar huis brengen. Al
leen al op het Griekse eiland Kreta
zitten naar schatting 20.000 Brit
ten. De rekening voor de repatrië
ring, de grootste in vredestijd, is
voor de belastingbetaler. De opera
tie kost volgens de Britse media
zo'n 100 miljoen pond (omgere
kend 113 miljoen euro). Ook hote
liers vrezen flinke verliezen. In Tu
nesië werden reizigers zelfs gegij
zeld, omdat zij nog voor hun ka
mers moesten betalen.
Gevolgen Nederland
De onrust bij de Nederlandse rei
ziger is groot. is Bij de klantenser
vice van Thomas Cook Nederland
zijn honderden vragen en klachten
binnengekomen van klanten die in
het buitenland zitten. Zo'n 10.000
Nederlanders zijn momenteel met
Thomas Cook in het buitenland,
maar de woordvoerster benadrukt:
,,Zij hoeven hun reis echt niet af te
breken." Voor Nederlanders die
nog moeten vertrekken met Tho
mas Cook of Neckermann, ziet het
er wel somber uit. Het bedrijf
maakte gisteravond bekend dat het
voor vandaag alle vluchten annu
leert vanwege 'financieel onver
mogen'. Hoe het vanaf morgen
gaat is nog niet duidelijk. Reizigers
vinden volgens het bedrijf binnen
kort meer informatie op de website
van Thomas Cook, neckermann.nl
en sgr.nl. Thomas Cook Nederland
heeft inmiddels bij de Stichting
Garantiefonds Reisgelden (SGR)
melding gedaan van financieel on
vermogen. Maar er is volgens een
woordvoerster nog geen sprake
van een faillissement.
Net als de Nederlandse tak val
len - voorlopig - ook de Duitse, de
Belgische en Scandinavische tak
buiten het faillissement. De
40.000 tot 50.000 Nederlandse va
kantiegangers die tot het einde van
de winter zouden vertrekken met
een pakketreis, zijn volgens de
woordvoerster beschermd via de
SGR.
HOE NU VERDER?
Wat doet het
garantiefonds?
Bij een faillissement van een aan
gesloten reisorganisatie springt de
SGR bij. Voor alle geboekte pakket
reizen zoekt ze een oplossing: een
alternatiefvoor hotels en/of vluch
ten óf de reis wordt terugbetaald.
De garantieregeling staat los van
de bestemming of de hoogte van
de reissom. Voor wie losse vlieg
tickets boekt, heeft het SGR min
der goed nieuws. Die reizigers
kunnen geen beroep doen op de
garantieregeling. Ook lijndiensten
en charters vallen niet onder de
SGR-garantie. Bij Thomas Cook
Nederland is het gros van de ge
boekte reizen pakketreizen. Overi
gens kan het garantiefonds nog
niets betekenen voor Nederlandse
reizigers, het kan alleen in actie ko
men bij een faillissement.
Waarom gingen Thomas
Cook Group en de
Britse tak kopje-onder?
Het bedrijf had het al langer zwaar.
Na een ongelukkige overname van
een Britse rivaal, tien jaar geleden,
zat het op een zware schuldenberg.
De laatste jaren zag het reisbedrijf
zijn inkomsten hard teruglopen
door wegblijvende klanten, onder
andere als gevolg van de brexit-
dreiging en het mooie zomerweer
dat veel consumenten in eigen
land deed blijven. Verder speelden
de stijgende benzinekosten en de
harde opstelling van investeerders
het bedrijf parten. Volgens experts
maakte het bovenal te weinig vaart
met investeringen in online ver
nieuwingen, toegespitst op veran
derend consumentengedrag. Iets
waar nieuwkomers als Booking en
Airbnb wel slim op hebben weten
in te spelen.
Deze groep actievelingen loopt en
fietst zoveel tijdens dagelijkse be
zigheden, dat ze ruimschoots aan
de richtlijn van de Gezondheids
raad komt. Die adviseert minimaal
150 minuten per week te bewegen.
In totaal komt ruim de helft van
de Nederlanders ook wel aan die
150 minuten, maar een deel van hen
moet daar flink voor zweten in de
sportschool. Mensen die veel met
het openbaar vervoer reizen komen
iets gemakkelijker aan de beweeg-
norm, aangezien zij vaak lopend of
fietsend naar de opstapplek komen.
Dat blijkt uit een analyse van het
Kennisinstituut voor Mobiliteits
beleid. Onderzoekers maakten
gebruik van data van het Mobili
teitspanel Nederland, dat ruim
5300 mensen vroeg drie dagen een
dagboek bij te houden over alle ge
maakte reizen. Ook vulden zij een
vragenlijst over hun gezondheid in.
De onderzoekers ontdekten een
samenhang tussen gezondheid en
reisgedrag. Mensen met een gezond
gewicht fietsen vaker en gebruiken
minder de auto dan mensen die te
zwaar zijn. Mensen met obesitas
gebruiken vaker de e-fiets en lopen
minder vaak in vergelijking met
mensen met een gezond gewicht.
Om echt harde conclusies te trek
ken zijn meer data nodig, constate
ren de onderzoekers. Wel zagen zij
dat het reispatroon bepalend is. De
groep die bijna altijd de auto pakt,
beweegt nog geen vijf minuten per
dag tijdens dagelijkse bezigheden.
7 procent van hen haalt de beweeg-
norm. Van mensen die voorname
lijk fietsen is dit 80 procent.
VINKEVEEN Vijftig rokers laten
zich de eerste vijf dagen van okto
ber opsluiten in een huis in Vinke-
veen. Samen proberen ze van hun
rookverslaving af te komen. De
deelnemers krijgen elke dag coa
ching, afleiding door sport en be
weging, entertainment en ver
schillende workshops.
De ludieke actie is onderdeel
van de landelijke stopactie
Stoptober, waarbij deelnemers
vanaf 1 oktober geen sigaret meer
proberen aan te raken. Initiatief
nemers zijn onder meer KWF
Kankerbeschrijding, de Hartstich
ting en het Longfonds.
Op maandagmiddag 30 septem
ber roken de deelnemers hun laat
ste sigaret. Hun ervaringen in het
Stoptoberhuis zijn via livestreams
en dagelijkse uitzendingen op
Stoptober.tv.
dinsdag 24 september 2019
GO
Vliegtuigen blijven aan de grond in
Manchester.
Britse medewerkers hebben slecht
nieuws gekregen. foto getty images
Reizigers op het vliegveld op Kreta
hopen op meer informatie.
Chaos op vliegveld,
onrust bij reiziger
Natasja de Groot
Amsterdam
Thomas Cook Nederland
heeft de stille hoop dat het
samen met onder meer de
Belgische en Duitse col
lega's verder kan gaan.
Daarvoor worden nu scena
rio's bestudeerd, laat de on
derneming weten. Of zo'n
'continentaal-Europese or
ganisatie' haalbaar is, weet
de woordvoerster niet. Aan
vankelijk meldde de organi
satie dat er in Nederland
geen problemen zijn, maar
's avonds sprak het plots van
'financieel onvermogen'.
Eén op de drie Nederlanders
beweegt al zo veel tijdens de
standaardtochtjes naar werk
en supermarkt dat extra sporten
niet eens nodig is.
Hanneke van Houwelingen
Den Haag