'Was de hele wereld maar zoals deze mooie mensen' ZEELAND 3 'Je wint hooguit een paar minuten' TEGEN VERHOGING Arjen Nijmeijer Vlissingen K. Sluiter: 'Ik kwam bij de Wester- scheldetunnel, waar je toen nog alleen contant of met pin kon be talen. Ik had echter geen geld bij me en mijn pinpas was kwijt. Een meneer bij de kassa schoot me het geld voor en gaf me een envelop met zijn naam. De naam op de en velop was ook die van mijn over leden vader. Enkele dagen later was ik terug. Toen ik de meneer zag lopen, riep ik zijn naam en gaf hem de envelop met een handkus. Hij zei: 'Alleen al daarvoor heb ik je geholpen, bedankt voor je eer lijkheid.' Lieve meneer: nogmaals bedankt! Miki Notenboom: 'Ter hoogte van de Agrimarkt in Goes-Zuid bleef ik met mijn scootmobiel steken. Een heel lieve mevrouw met haar dochtertje op de fiets is gestopt en heeft mij helemaal naar huis ge duwd in de De Ruijterlaan.' Emiel Goudzwaard: 'Op de terug weg van het zwembad in Kruinin- gen naar Kloetinge kreeg ik een lekke band. Ik had geen reserve band bij me, maar moest wél mijn zoon Adam van de kinderopvang halen. Een moeder en dochter stopten met hun auto en brachten me thuis, wat toch een flinke om weg voor hen was. Toen ik ze vroeg hoe ik ze ooit kon bedanken, was het simpele antwoord: 'Niet'. Was heel de wereld maar zoals deze mooie mensen.' De dag begon met een zwarte lucht maar eindigde met een gouden rand Els en Hanny: 'Toen we aan het collecteren waren voor de Hart stichting, liep de auto op een op ril bij Colijnsplaat helemaal vast in de natte, vette klei. Opeens kwam er een jongeman van de dijk. Keurig gekleed en met nette schoenen gaf hij aanwijzingen en begon te duwen. Binnen geen tijd stonden we weer op de weg. Nog voordat we hem fatsoenlijk kon den bedanken, was hij het talud alweer opgeklommen en wegge reden.' Anke Kroot en Piet Dekker: 'Toen we bij de Mediamarkt een pro bleem met de iPhone wilden op lossen, moesten we de pincode hebben. Maar die lag thuis. Geluk kig vroeg een jongeman of hij ons kon helpen en na anderhalf uur zoeken werkte de telefoon. Toen we hem bedankten met de opmer king 'Je bent een engel', stroopte hij zijn mouw op en liet ons zijn tatoeage zijn: een engeltje met de naam Angelino!' Familie M. Bolier: 'We waren met zijn vieren een fietstocht aan het maken om het Veerse Meer toen er een verschrikkelijke onweers bui kwam opzetten. Gelukkig mochten we schuilen aan boord van een oud vrachtschip dat aan de kant lag. De familie Theunis- sen stelde na een tijdje voor dat ze ons wel naar Veere kon brengen, wat nog een mooie vaartocht werd. Over betaling wilden ze niet eens praten. De dag begon met een zwarte lucht maar ein digde voor ons met een gouden rand!' dinsdag 24 september 2019 100 worden op de A58 Carlo Zeeman uit Flakkee rijdt regelmatig de A58 op en neer als monteur van Fa. Duijvelaar Pompen. „Storingen moeten binnen een bepaalde tijd verholpen zijn. Dan is het wel prettig als je even flink door kunt rijden. Ik vind het niet fijn, dat de limiet omlaag gaat. Maar ik begrijp het wel." foto johan van der heijden Voor Marco (l) de Kam en zijn broer Peter uit Vlissin- gen staat het als een paal boven water: het kan zo niet doorgaan, er moeten offers gebracht worden. Marco: ,,Ik vraag me af: kunnen we nog wel terugdraaien wat we hebben aangericht? De be volking groeit nog steeds, meer mensen betekent meer stikstofuitstoot. Iedereen wil dezelfde levensstandaard. Dat kan niet. Ik ben zelf de afgelopen jaren veel minder vlees gaan eten." Peter: ,,Ze zouden de trein goedkoper moeten maken. En die vliegtickets duurder. Dat je voor 29 euro naar Por tugal kan - dat zijn toch rare dingen." FOTO ONDINE VAN DER VLEUTEN Jolanda van lere uit Middelburg rijdt elke dag van Middelburg naar Goes. „Soms moet je met de snelheid van de andere wegge bruikers mee, maar normaal gesproken is honderd het maximum voor mij, harder vind ik niet nodig. Als je vroeg opstaat en op tijd weg gaat, zit je zonder stress op de weg. Als je ziet hoe gejaagd sommige mensen rijden! Daar krijg je ongelukken van." Haar vriend Arjan Flise vult aan: ,,De mensen hebben tegenwoordig allemaal haast, ze vliegen links en rechts langs je heen. Zeker met regen word je remweg veel langer als je zo hard rijdt." foto johan van der heijden Er waren in 2011 geen goede re denen om de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur te ver hogen, zegt toenmalig secretaris Henk Rhebergen van het Regio naal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ). „Puur een poli tieke beslissing was dat." Acht jaar na dato lijkt dat besluit door de stikstofcrisis te worden terug gedraaid. Rhebergen kan er niet blij om zijn. ,,Het was een stomme fout. Ergerlijk dat die nu pas her steld wordt." Rhebergen sprak zich als secre taris van de ROVZ in 2011 luid en duidelijk uit tegen de verhoging van de maximumsnelheid. ,,Wie heeft er nu belang bij? Je wint hooguit een paar minuten op een afstand van 65 kilometer." Tegen standers somden tevergeefs de nadelen op. Zoals: voor wegge bruikers is het veiliger als ieder een ongeveer even hard rijdt, dus niet een vrachtwagen 80 en een ander 50 kilometer harder. Hard rijden kost geld, want 10 kilometer per uur harder rijden vergt 17 pro cent meer brandstof. Het zorgt voor extra fijnstof en CO2: ver branding van 1 liter benzine levert 2,2, kilogram aan CO2-uitstoot op. Het geeft extra lawaai, waar voor dan weer geluidswallen wer den aangelegd. ,,Wat er allemaal niet aan maatre gelen genomen is om de effecten te dempen!", foetert Rhebergen. ,,Nee, bevredigend kan ik het niet noemen, dat we nu weer een stap terug doen. Het ging niet over in houd. Het was een politiek besluit. Allemaal voor de bühne." Enkele weken geleden vroegen we u, uw verhalen over spon tane hulp van andere mensen met ons te delen. We kregen verschillende mooie verhalen van lezers, waarvan we hier en kele kort samenvatten. - Familie Bolier De complete verhalen (plus nog enkele andere) vindt u op pzc.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 35