'Ik heb al 24 jaar dezelfde vrouw, draag altijd Fred Perry-truien en bruine, suède Clarks' jaren met tijd en genres. Hij stond in het theater met onder anderen Bart Chabot en Nico Dijkshoorn en speurde naar promilla ges en lekkere afdronken in het 24Kitchen wijn- en reisprogramma De Wit, Rosé Roodtrip met Harold Hamersma. Ook schreef hij - echtgenote Mascha Lammes was de bedenker - een lawine aan recepten voor deze krant. Zo bezong hij de geneugten van orgaanvlees en loodste hij liefhebbers van de Italiaanse keuken op geheel eigen wijze door de spaghetti- jungle. Naast alle culinaire geweld werkte hij ruim drie jaar aan Alle Tijd. ,,Nou ja, lang: Harry Mulisch zei dat het normaal was om drie jaar over een roman te doen. Als je mij in een cel zou opsluiten, een pistool op mijn hoofd zet en comman deert: zorg dat er binnen drie weken een boek ligt, dan lukt dat zeker. Maar ik ben nu eenmaal geen voltijdschrijver. Ik doe graag andere dingen, en ik heb twee stude rende kinderen, een puber en een echt genote. Het leven is te kort om alleen maar te schrijven. Zoals Joost Zwagerman, God hebbe zijn ziel, zei: ik zou het verschrikke lijk vinden om aan het eind van de rit over mijn schouder te kijken en alleen maar boeken te zien. Dan heb je niet echt geleefd. Schrijven is het vak waarin ik mijn ziel en zaligheid leg. Maar ik wil als mens worden herinnerd. Voor mij geen schrij versbegrafenis, om maar eens een vrolijk onderwerp aan te snijden. Dat lezers zich publiekelijk bemoeien met mijn dood; als jeblieft niet. Mijn dood is voor mijn familie en vrienden.'' ,,Al vrij snel. Misschien al na twee boeken. Toen ik halverwege de jaren 90 in Duits land op tournee was voor Phileine zegt sorry, daar heette het Der Voltreffer, voelde het alsof ik de rol van schrijver moest spelen. Verschrikkelijk vond ik dat. Omdat het geen aangename rol is. Mensen dichten schrijvers vaak iets hogers en belangrijkers toe dan zij te bieden hebben. Begonnen vroeger - ik weet niet of dat nog zo is - van ontzag in hun broek te plassen: oooo, er komt een schrijver binnen! Maar het enige wat schrijvers kunnen, is woorden achter elkaar zetten zodat er een boek ontstaat. En daarmee stopt de heiligheid van het vak. Er is een slag schrijvers dat zich in het open baar anders gedraagt dan privé, een act opvoert, arroganter, interessanter doet. Ik snap werkelijk niet waarom, ik begrijp die discrepantie niet. De een - ik zeg niet wie - houdt zijn zonnebril op als hij voorleest. Je hebt ook dichters die tergend langzaam hun bundel oppakken, moeilijk kijken en heel gedragen vertellen: 'dit heb ik gemaakt toen het niet goed met me ging'. Het lijkt devoot, bijna religieus. Maar het is lachwek kend en fake. De literaire wereld die ik vroeger zo bewonderde, vind ik nu een beetje kinderachtig. Ik denk dat boeken het daarom afleggen tegen films en Netflix.'' ,,Mijn vorige roman Lieve schreef ik zonder vooraf enig plot te hebben bedacht. Ik ging zitten en dacht: ik zie wel waar het schip strandt. Dat brak mij aan het einde enorm op. Het was zo ingewikkeld en moeizaam dat ik voor Alle Tijd had besloten dat ik me goed moest voorbereiden. Ik heb een klas lokaal gehuurd waar ik op de wanden grote vellen plakte met verhaallijnen van de zes personages, hun sprongen in de tijd en de historische gebeurtenissen die daarbij pas ten. Aan het eind had ik 900 bladzijden, dat kon echt niet. Bovendien kwam regisseur Robert Jan Westdijk langs - ik denk mee met zijn films, hij met mijn verhalen - en zei: je gaat toch niet zoals elke Nederlandse schrijver doet aan de haal met flashbacks? Ik antwoordde: dat was ik wel van plan, ja. Maar na zijn opmerking gooide ik alles om. Na een jaar dacht ik: fuck it, het lukt niet om het verhaal aan de praat te krijgen. Toen kwam ik weer terug bij mijn oorspronke lijke idee.'' ,,Klopt. Als je als schrijver denkt dat je het vak onder de knie hebt: vergeet het maar. Je leert het nooit.'' ,,Ik had het er lang geleden over met mijn beste vriend Bert Natter: ooit maak ik een roman over vriendschap. De straten zijn geplaveid met boeken over liefde, vriend schap is een ondergeschoven kind in de literatuur. Romantische liefde staat in de hiërarchie ook boven vriendschap. Je vraagt anderen wel: hoe is je liefdesleven? Nooit: hoe is je vriendenleven? Het lijkt wel een verboden onderwerp. Terwijl vrienden voor mij ontzettend belangrijk zijn. Voor vriendschap moet je meer moeite doen dan voor een liefdesrelatie, is mijn overtuiging. Ik bedoel: je vrouw is je vrouw, je deelt het huis, overlegt wie de vuilniszakken buiten zet, er ontstaat een soort natuurlijke orde. Ook omdat je dagelijks met elkaar wordt geconfronteerd. Natuurlijk kunnen huwe lijken klappen, maar vriendschappen ver slonzen makkelijker zonder dat je het in de gaten hebt. Dat heeft ook met levensfases te maken. Ik heb gelezen dat je rond je twin tigste twintig vrienden hebt, op je dertigste tien, op je veertigste zeven en op je zeven tigste misschien twee. Ouder worden is dus ook je vrienden verliezen.'' ,,Ik heb nu zes goede vrienden die ik zou kunnen bellen als ik midden in de nacht met een dronken kop een bushokje in puin zou rijden. Zonder me te schamen. Vrien den die ik volledig vertrouw. Het zijn men sen die ik al ken sinds mijn middelbare school en studietijd. We zoeken het niet in raften, survivallen of fysieke dingen. Ik heb een intellectuele vriendenkring: we praten over films, boeken, politiek, televisie, de wereld. En dat kan er best horkerig of lomp aan toegaan. Ik houd niet van teerhartig heid, ik vind het prettig als het af en toe hard en cynisch is zonder dat dat de vriend schap bepaalt. We delen banale zaken, maar ook lief en leed, we waren getuigen op elkaars huwelijk. Dat is een mooie definitie van vriendschap: je bent elkaars getuige. Als ik iets belangrijks meemaak, wil ik dat delen met goede vrienden. Dertien jaar terug was mijn zoon ernstig ziek, hij had een tumor en lag tien weken op de inten- Waarom duurde dat zo lang? Dat klinkt zakelijk, eerder sprak je bevlogener over het vak. Wanneer nam je afscheid van dat romantische beeld? Hoe kwam het dat je drie jaar deed over Alle Tijd? Na dertig jaar ervaring worstel je nog steeds met basale technieken? Waarom koos je vriendschap als thema voor je boek? Je bent 53. Hoeveel vrienden heb jij? 10

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 98