'Zo wordt alles op het bordje van de tankvaart gelegd. Wij kunnen niet weigeren om te ontgassen, want dan hebben we geen werk' 17 heid van ambtenaren om vergun ningen te verlenen voor ontgas- singsinstallaties in bijvoorbeeld Amsterdam en Rotterdam, waar de havenbedrijven graag willen. Ze redeneren dat de restdampen uit de scheepsruimen afval zijn, en ontgassingsinstallaties zijn geen afvalverwerkingsinstallaties. ,,Aan de ene kant ontgassingslo- caties tegenhouden en aan de an dere kant een regel pakken uit een Europees verdrag dat niet over milieu en gezondheid gaat maar over veiligheid, om varend ont gassen overal te verbieden be halve in Natura 2000-gebieden", zegt Quist met ogen die rollen van verbazing. ,,Dan komen die 1400 schepen lekker naar Zeeland varen om hun dampen de lucht in te blazen." Het is een kwestie van tijd, denkt hij, tot een natuurorganisa tie de gang van zaken aankaart bij de rechter. ,,Die zal het milieu en de volksgezondheid voor laten gaan. Kijk naar de stikstofkwestie. Wat er dan gebeurt? Dan komt de machine heel langzaam tot stil stand. Eén ontgassingsinstallatie kan het werk niet aan. Steeds meer schepen zullen liggen te wachten. Een hoop eigenaren zal failliet gaan. En de economische schade is niet meer te berekenen. Bedrijven als Dow kunnen straks hun spullen niet meer kwijt. Stel je voor dat je het vrachtvervoer op de weg stil zou leggen." De overheid zou het totstand komen van meer ontgassingsin- stallaties moeten faciliteren, vindt Quist. Maar de boel ligt stil van wege 'wrijving tussen de vergun- ningstechnische en de ambtelijke kant', oordeelde de Erasmus Uni versiteit vorig jaar al. Er 'zijn ook twijfels of de kwaliteit van ver schillende technische systemen die in ontwikkeling zijn vol doende is'. ,,Maar liever een in stallatie die voor 95 procent werkt, dan geen installatie", oor deelt Quist. Dat de overheid de boel gaat forceren, ligt al helemaal niet voor de hand. 'Commerciële druk blijft leidend', aldus de Erasmus Universiteit. Dat is precies wat Van den Hoogenhoff denkt als hij weer eens ruikt dat er een ontgas- sende binnentanker langs na- tuurcentrum Klein Profijt is ge varen. ,,Het is de economie hè. Daar wordt niet zo heel hard op ingegrepen. Spijtig, maar het is zo." sen? Als de eigenaar een tientje per ton verdient en hij vervoert 5000 ton, dan kan hij wel 5000 euro van de opbrengst afhalen om te ontgassen, maar als hij twee euro per ton krijgt, moet hij de helft van de opbrengst afhalen om te ontgassen. Bovendien moet hij dan ook nog de gasolie en overige kosten betalen. Dan kan hij dus geld meenemen." In het nog niet geratificeerde Europese CDNI-verdrag wordt geregeld dat de vervuiler betaalt. Uiterlijk in 2024 resulteert dat in een algeheel verbod. Als er in Ne derland niet voldoende ontgas singsinstallaties komen, zullen binnenvaartschippers tot die tijd varend blijven ontgassen. Ook Quist, al doet hij dat hoogstens twee keer per jaar. Door dedicated te varen - met telkens dezelfde la ding - of compatible - met chemi sche stoffen die je over elkaar heen kunt laden - kan hij ontgassen voorkomen. Maar het is niet uitgesloten dat hij een keer voor Terneuzen komt te liggen om een lading op te pikken waarvoor zijn ruimen schoon moeten zijn. Met het 'pisbakkenstaal' van zijn tanker duurt het een etmaal om de binnenkant schoon te blazen - op dek laat hij zien hoe daarvoor een gele slang op een ventilator wordt gemonteerd. ,,Dan ga ik stapvoets een paar keer tussen Waarde en Vlissingen heen en weer varen om te ventileren. Nou, dan weet heel Zuid-Beveland dat ik bezig ben, hoor." Zeeland heeft weliswaar een verbod uitgevaardigd op varend ontgassen, maar dat vindt zelfs de minister een lachertje. Het geldt niet op rijkswateren, stelt ze. De provincie heeft rijksdiensten no dig om het verbod te handhaven, zegt Quist. Dat is een van die malle paradoxen in de regelge ving, net als de weigerachtig- GO ZATERDAG 21 SEPTEMBER 2019 •A T Josef Nemcek (links) en Marian Sramek maken alles in orde om de Primera te ont gassen. FOTO'S DINGENA MOL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 65