'Zo wordt alles op
het bordje van de
tankvaart gelegd.
Wij kunnen niet
weigeren om te
ontgassen, want
dan hebben we
geen werk'
17
heid van ambtenaren om vergun
ningen te verlenen voor ontgas-
singsinstallaties in bijvoorbeeld
Amsterdam en Rotterdam, waar
de havenbedrijven graag willen.
Ze redeneren dat de restdampen
uit de scheepsruimen afval zijn,
en ontgassingsinstallaties zijn
geen afvalverwerkingsinstallaties.
,,Aan de ene kant ontgassingslo-
caties tegenhouden en aan de an
dere kant een regel pakken uit een
Europees verdrag dat niet over
milieu en gezondheid gaat maar
over veiligheid, om varend ont
gassen overal te verbieden be
halve in Natura 2000-gebieden",
zegt Quist met ogen die rollen
van verbazing. ,,Dan komen die
1400 schepen lekker naar Zeeland
varen om hun dampen de lucht in
te blazen."
Het is een kwestie van tijd,
denkt hij, tot een natuurorganisa
tie de gang van zaken aankaart bij
de rechter. ,,Die zal het milieu en
de volksgezondheid voor laten
gaan. Kijk naar de stikstofkwestie.
Wat er dan gebeurt? Dan komt de
machine heel langzaam tot stil
stand. Eén ontgassingsinstallatie
kan het werk niet aan. Steeds
meer schepen zullen liggen te
wachten. Een hoop eigenaren zal
failliet gaan. En de economische
schade is niet meer te berekenen.
Bedrijven als Dow kunnen straks
hun spullen niet meer kwijt. Stel
je voor dat je het vrachtvervoer op
de weg stil zou leggen."
De overheid zou het totstand
komen van meer ontgassingsin-
stallaties moeten faciliteren, vindt
Quist. Maar de boel ligt stil van
wege 'wrijving tussen de vergun-
ningstechnische en de ambtelijke
kant', oordeelde de Erasmus Uni
versiteit vorig jaar al. Er 'zijn ook
twijfels of de kwaliteit van ver
schillende technische systemen
die in ontwikkeling zijn vol
doende is'. ,,Maar liever een in
stallatie die voor 95 procent
werkt, dan geen installatie", oor
deelt Quist.
Dat de overheid de boel gaat
forceren, ligt al helemaal niet
voor de hand. 'Commerciële druk
blijft leidend', aldus de Erasmus
Universiteit. Dat is precies wat
Van den Hoogenhoff denkt als hij
weer eens ruikt dat er een ontgas-
sende binnentanker langs na-
tuurcentrum Klein Profijt is ge
varen. ,,Het is de economie hè.
Daar wordt niet zo heel hard op
ingegrepen. Spijtig, maar het is
zo."
sen? Als de eigenaar een tientje
per ton verdient en hij vervoert
5000 ton, dan kan hij wel 5000
euro van de opbrengst afhalen om
te ontgassen, maar als hij twee
euro per ton krijgt, moet hij de
helft van de opbrengst afhalen om
te ontgassen. Bovendien moet hij
dan ook nog de gasolie en overige
kosten betalen. Dan kan hij dus
geld meenemen."
In het nog niet geratificeerde
Europese CDNI-verdrag wordt
geregeld dat de vervuiler betaalt.
Uiterlijk in 2024 resulteert dat in
een algeheel verbod. Als er in Ne
derland niet voldoende ontgas
singsinstallaties komen, zullen
binnenvaartschippers tot die tijd
varend blijven ontgassen. Ook
Quist, al doet hij dat hoogstens
twee keer per jaar. Door dedicated
te varen - met telkens dezelfde la
ding - of compatible - met chemi
sche stoffen die je over elkaar
heen kunt laden - kan hij
ontgassen voorkomen. Maar het is
niet uitgesloten dat hij een keer
voor Terneuzen komt te liggen om
een lading op te pikken waarvoor
zijn ruimen schoon moeten zijn.
Met het 'pisbakkenstaal' van zijn
tanker duurt het een etmaal om de
binnenkant schoon te blazen - op
dek laat hij zien hoe daarvoor een
gele slang op een ventilator wordt
gemonteerd. ,,Dan ga ik stapvoets
een paar keer tussen Waarde en
Vlissingen heen en weer varen om
te ventileren. Nou, dan weet heel
Zuid-Beveland dat ik bezig ben,
hoor."
Zeeland heeft weliswaar een
verbod uitgevaardigd op varend
ontgassen, maar dat vindt zelfs de
minister een lachertje. Het geldt
niet op rijkswateren, stelt ze. De
provincie heeft rijksdiensten no
dig om het verbod te handhaven,
zegt Quist. Dat is een van die
malle paradoxen in de regelge
ving, net als de weigerachtig-
GO ZATERDAG 21 SEPTEMBER 2019
•A T
Josef Nemcek (links) en Marian Sramek
maken alles in orde om de Primera te ont
gassen. FOTO'S DINGENA MOL