'Zeeland wordt echt het afvoerputje van Nederland' 16 ik hier bezig en denk ik: 'Kut, daar is er weer een aan het ontgassen. Moet dat nou echt?' Het is een knetterchemische lucht die dan op het terras hangt en ons ge bouw binnendrijft. Die kan daar wel tien minuten tot een kwartier blijven hangen. Daar heb je echt wel even last van." Totaalverbod In 2024 moet een totaal verbod op varend ontgassen van kracht zijn, maar Van Nieuwenhuizen heeft de Europese overeenkomst voor het internationale vervoer van ge vaarlijke goederen over de bin nenwateren (ADN) aangegrepen om de praktijk nu al op het groot ste deel van de rijkswateren uit te bannen. „Behalve dus in de Na- tura 2000-gebieden, want die zijn dunbevolkt", smaalt Quist. ,,Je kunt het toch niet maken om daar tegen de mensen te zeggen dat ze nog maar twee, drie jaar dampen moeten happen. Als schippers straks in Antwerpen hun ruim schoon moeten hebben om te la den, varen ze eerst even naar Zee land om te ontgassen. En niet één schip, maar alle schepen. Je krijgt een concentratie in één gebied. Zeeland wordt echt het afvoer- putje van Nederland." Met zijn volle baard oogt Quist als een van de kapiteins waarvan hij beeldjes heeft staan in de ven sterbank van zijn ruime stuurhut. Hij woont in het buurtschap Westkerke op Tholen (,,Als ik naar de dijk loop, kijk ik zo over de Oosterschelde naar Yerseke") maar zit het grootste deel van het jaar aan boord van de Primera. De met moderne apparatuur gevulde stuurhut heeft hij gezellig ge- maakt, met beeldjes, scheepsmo dellen en planten. Zowel binnen als buiten oogt de tanker kraak helder, de schoenen gaan uit op de mat. De schipper heeft een dikke gele map op tafel liggen, naast een mok dampende koffie en een uit nodigend geopende trommel met chocoladekoekjes. Het is zijn do cumentatie over varend ontgas sen. Niet alleen schrijft hij co lumns die hij onder zijn collega's verspreidt, hij bestookt ook Ka merleden, bestuurders en journa listen met goed gedocumenteerde betogen. ,,Dat doe ik tussen het varen en slapen door", zegt hij glimlachend. Begin dit jaar heeft hij voor elkaar gekregen dat een onlogische bepaling uit de regels voor de vaartijden is geschrapt. ,,Als er bij de boeren of de vracht wagenchauffeurs iets gebeurt, springen hun belangenorganisa ties er bovenop. Bij ons niet. Dus dan klim ik maar in de pen." Zijn grootste ergernis is de im passe rond het varend ontgassen. De binnenvaartschippers doen het liever niet dan wel, alle over- heden willen er vanaf, maar in de praktijk verandert er nauwelijks iets. Quist: ,,We verwarmen onze huizen met zonnepanelen, we rij den in elektrische auto's en tege lijkertijd belasten we het milieu met miljoenen kuubs aan giftige dampen." 1250 tankers Hij heeft het uitgerekend. In Ne derland varen ongeveer 1250 tan kers. Elke vijfjaar moeten ze naar de werf. Dan moet het schip ont- gast zijn, anders kan er niet aan gewerkt worden. Dat zijn dus 250 ontgassingen per jaar. Per jaar moeten ook 150 tankers wegens schade of reparatie naar de werf. Dat telt op tot 400 ontgassingen. En dan moeten tankschepen hun ruimen leegblazen als ze een stof vervoeren die niet gemengd mag worden met resten van een eer dere lading, bijvoorbeeld diesel na nafta. Quist schat dat dit zeker 1000 keer per jaar gebeurt. Dat zou geen probleem zijn als er in Nederland voldoende ont- gassingsinstallaties zouden staan en alle bedrijven waar schippers komen laden over een zogeheten dampretoursysteem op alle stei- gers zouden beschikken, waar mee ze de dampen uit de scheeps- tanks kunnen afvoeren. De enige officiële ontgassingslocatie in Moerdijk is zeer beperkt. Een en kel bedrijf, zoals Oiltanking Ter- neuzen, probeert bij te springen door de eigen installatie beschik baar te stellen. Maar de vergun ningverlening daarvoor is strope rig en de beschikbaarheid is niet gegarandeerd omdat de eigen be drijfsvoering uiteraard voor gaat. En een dampretoursysteem is voor schippers wel, maar voor be drijven niet verplicht. ,,Als Total Vlissingen zegt: 'We moeten een dampretoursysteem op elke stei ger hebben', dan vraagt de baas in Parijs: 'Is dat wettelijk verplicht?' Nee? Dan doen ze het niet", legt Quist uit. ,,Zo wordt alles op het bordje van de tankvaart gelegd. Wij kun nen niet weigeren om te ontgas sen, want dan hebben we geen werk. En als ik bij ATM in Moer dijk moet aanschuiven en een week of veertien dagen lig te wachten, dan kan ik lekker veer tien dagen tv kijken, maar mijn baas verdient dan veertien dagen niks. En wie betaalt het ontgas- ZATERDAG 21 SEPTEMBER 2019 GO VERVOLG VAN PAGINA 3 frr g primera Schipper Ton Quist bij de rode detonatiepot waar de dampen uit komen nadat een ventilatie systeem is aangezet. Links op de foto de blauwe kegel, die aangeeft dat in het schip een ontvlambare lading zit. De Primera aan de kade in Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 64