'Eén ontgassingsinstallatie kan het werk niet aan'
Net als de meeste binnenvaartschippers wil
Ton Quist helemaal niet varend ontgassen.
Maar de onbegrijpelijke regelgeving dwingt
hem er soms toe. Hij maakt zich zorgen. Over
Zeeland - ,,dat dreigt het afvoerputje te
worden" - en de toekomst van zijn vak. ,,De
machine komt straks heel langzaam tot
stilstand."
15
De Thoolse schipper
Ton Quist heeft zijn
binnenvaarttanker
Primera afgemeerd
aan de kegelplaats
voor de Beatrixsluis bij Vreeswijk.
Zowel op de voor- als de achter
kant van zijn 135 meter lange en 17
meter brede schip voert hij één
blauwe kegel, wat betekent dat hij
een licht ontvlambare lading bij
zich heeft. In zijn tanks zit platfor-
mate, een kankerverwekkend pro
duct. Aan dek tilt Quist het deksel
van een rode detonatiepot één se
conde op. ,,Ruik eens", zegt hij,
waarna hij de pot ogenblikkelijk
weer hermetisch sluit. De geur is
chemisch, gas-achtig. ,,Als ik na
het lossen hiervan mijn lading
tanks schoon zou blazen, wat
wettelijk mag, ruiken ze dit tot in
Drenthe aan toe."
Tikkeltje overdreven misschien,
maar Quist bedoelt dat het flau
wekul is dat mensen op meer dan
500 meter er geen last van zouden
hebben, zoals minister Cora van
Nieuwenhuizen (VVD, Infra
structuur en Waterstaat) sugge
reert in een brief die ze vorige
week naar de Tweede Kamer heeft
gestuurd. Daarin staat ook dat
binnenvaartschepen de restdam-
pen uit hun ladingtanks niet in
dichtbevolkte gebieden de lucht
in mogen blazen. Als er meer dan
200 inwoners per hectare binnen
500 meter van het water wonen,
is varend ontgassen taboe.
Quist vaart op de corridor Am-
sterdam-Rotterdam-Antwerpen,
de route waarop in Nederland de
meeste gevaarlijke goederen wor
den vervoerd. De enige plekken
die daar overblijven om giftige
dampen de lucht in te blazen, zijn
de nieuwe Merwede vanaf Wer
kendam, het Hollands Diep over
gaand in het Volkerak en de Rijn-
Scheldeverbinding, én alle hoofd
vaarwegen in Zeeland.
,,Dat gaat de Zeeuwen hoofd
pijn bezorgen en dat bedoel ik let
terlijk", zegt beheerder Merijn
van den Hoogenhoff van Klein
Profijt in Oud-Beijerland. Het na-
tuurbezoekerscentrum ligt pal
aan de Oude Maas, waar binnen
vaartschippers tot voor kort regel
matig hun chemische tanks leeg-
bliezen. ,,Het is niet een issue
waar ik wekelijks mee wordt ge
confronteerd", vertelt Van den
Hoogenhoff, ,,maar als het ge
beurt, merk je het goed. Dan ben
GO ZATERDAG 21 SEPTEMBER 2019
Hoofdpijn
van varend
ontgassen
ERNST JAN ROZENDAAL
Bemanningsleden Josef Nemcek (links) en Marian Sramek beves
tigen de slang waarmee lucht het ruim van binnenvaarttanker Pri-
mera ingeblazen wordt aan een grote ventilator. foto dingena mol
LEES VERDER OP PAGINA 4