'Eén ontgassingsinstallatie kan het werk niet aan' Net als de meeste binnenvaartschippers wil Ton Quist helemaal niet varend ontgassen. Maar de onbegrijpelijke regelgeving dwingt hem er soms toe. Hij maakt zich zorgen. Over Zeeland - ,,dat dreigt het afvoerputje te worden" - en de toekomst van zijn vak. ,,De machine komt straks heel langzaam tot stilstand." 15 De Thoolse schipper Ton Quist heeft zijn binnenvaarttanker Primera afgemeerd aan de kegelplaats voor de Beatrixsluis bij Vreeswijk. Zowel op de voor- als de achter kant van zijn 135 meter lange en 17 meter brede schip voert hij één blauwe kegel, wat betekent dat hij een licht ontvlambare lading bij zich heeft. In zijn tanks zit platfor- mate, een kankerverwekkend pro duct. Aan dek tilt Quist het deksel van een rode detonatiepot één se conde op. ,,Ruik eens", zegt hij, waarna hij de pot ogenblikkelijk weer hermetisch sluit. De geur is chemisch, gas-achtig. ,,Als ik na het lossen hiervan mijn lading tanks schoon zou blazen, wat wettelijk mag, ruiken ze dit tot in Drenthe aan toe." Tikkeltje overdreven misschien, maar Quist bedoelt dat het flau wekul is dat mensen op meer dan 500 meter er geen last van zouden hebben, zoals minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD, Infra structuur en Waterstaat) sugge reert in een brief die ze vorige week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Daarin staat ook dat binnenvaartschepen de restdam- pen uit hun ladingtanks niet in dichtbevolkte gebieden de lucht in mogen blazen. Als er meer dan 200 inwoners per hectare binnen 500 meter van het water wonen, is varend ontgassen taboe. Quist vaart op de corridor Am- sterdam-Rotterdam-Antwerpen, de route waarop in Nederland de meeste gevaarlijke goederen wor den vervoerd. De enige plekken die daar overblijven om giftige dampen de lucht in te blazen, zijn de nieuwe Merwede vanaf Wer kendam, het Hollands Diep over gaand in het Volkerak en de Rijn- Scheldeverbinding, én alle hoofd vaarwegen in Zeeland. ,,Dat gaat de Zeeuwen hoofd pijn bezorgen en dat bedoel ik let terlijk", zegt beheerder Merijn van den Hoogenhoff van Klein Profijt in Oud-Beijerland. Het na- tuurbezoekerscentrum ligt pal aan de Oude Maas, waar binnen vaartschippers tot voor kort regel matig hun chemische tanks leeg- bliezen. ,,Het is niet een issue waar ik wekelijks mee wordt ge confronteerd", vertelt Van den Hoogenhoff, ,,maar als het ge beurt, merk je het goed. Dan ben GO ZATERDAG 21 SEPTEMBER 2019 Hoofdpijn van varend ontgassen ERNST JAN ROZENDAAL Bemanningsleden Josef Nemcek (links) en Marian Sramek beves tigen de slang waarmee lucht het ruim van binnenvaarttanker Pri- mera ingeblazen wordt aan een grote ventilator. foto dingena mol LEES VERDER OP PAGINA 4

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 63