Waarom ligt Nederland nu dan in feite stil door stikstof? Wat ligt er nu allemaal stil? En zag niemand dit aankomen? Stikstofuitstoot Omdat milieugroepen een enorme juri dische overwinning behaald hebben. Op 29 mei van dit jaar oordeelde de hoogste rechter dat het Programma Aanpak Stik stof van de rijksoverheid niet deugt. Het PAS is in 2015 ingevoerd om stikstof in beschermde natuurgebieden terug te dringen. In de omgeving van 160 stikstof- gevoelige natuurgebieden mochten al leen nog nieuwe economische activitei ten, zoals staluitbreidingen of wegverbre- dingen, worden toegestaan als de extra stikstofuitstoot daarvan werd gecompen seerd. De Raad van State veegde echter de vloer aan met die volgorde: het vooruit zicht dat de milieuschade later wel wordt goedgemaakt met natuurherstelmaatre- gelen is te onzeker. Het houdt in dat er eerst nog stikstof bijkomt, terwijl de em mer al aan het overlopen is. De uitspraak heeft het land op slot ge zet: geen enkel project dat mogelijk ook maar een klein beetje bijdraagt aan nieuwe stikstofuitstoot, krijgt nog een vergunning. Een hoger beroep tegen de uitspraak is niet mogelijk. T De rijksoverheid, provincies en gemeenten schatten dat 18.000 projecten worden ge troffen door de stikstofcrisis. In de praktijk zullen dat er waarschijnlijk nog meer zijn. Brancheorganisaties maken momenteel inventarisaties. De verhoging van de maxi mumsnelheid op de A2 Utrecht-Amsterdam, de ver breding van de A27, een woonwijk in het groen bij Roermond, Lelystad Airport, de lijst is eindeloos. Ook pro jecten die op termijn een flinke vermindering van stikstof opleveren, zoals windmolens die kolencen trales vervangen, liggen stil: puur en alleen omdat bij de bouw (zoals het vervoer van de wieken) tijdelijk stikstof vrijkomt. Als de huidige impasse nog maanden duurt, vrezen bouwbedrijven voor ontsla gen of zelfs faillissementen. Tot dusver zijn alleen pro jecten de dupe die nog moe ten starten, maar milieuor ganisaties proberen nu ook bestaande verleende vergun ningen van tafel te krijgen. Zo zouden 100.000 vluchten van Schiphol illegaal zijn, omdat de luchthaven zou zijn vergeten een natuurver- g gunning aan te vragen. Jawel. Critici plaatsten al langer vraagtekens bij de stikstofaanpak. Het idee achter het PAS was zo gek nog niet: de stikstofuitstoot wordt omlaag gebracht, de natuur her steld en nieuwe economische ont wikkelingen worden mondjes maat toegelaten. Een overgrote meerderheid van de Tweede Ka mer stemde er destijds mee in. Maar in de praktijk bleek al snel dat met name de landbouwsector het onderste uit de kan probeerde te halen. Zo breidden veel melk veehouders sinds 2015 hun bedrij ven uit. Ook van de beloofde ver mindering van de hoeveelheid stikstof in veevoer (die via mest uiteindelijk in het milieu terecht komt) kwam bar weinig terecht. Ondertussen verhoogde het kabi net de maximumsnelheid op snel wegen en kregen nieuwe bio massacentrales, die voor forse stik- stofuitstoot zorgen, een vergun ning. In de ogen van milieugroepen gleed de PAS af tot een vergunnin genmachine waarbij aanvragen met een milieusausje werden overgoten. Zij stapten naar de rechter. Het Europese Hof van Jus titie legde in november vorig jaar al de basis voor de uitspraak van de Raad van State. Het oordeelde dat de PAS in strijd is met de Euro pese natuurbeschermingsregels, omdat de positieve effecten van de compensatiemaatregelen moeten vaststaan voordat de overheid toe stemming geeft voor nieuwe acti viteiten waarbij stikstof in de na tuur komt. Wakkere juristen trok ken daaruit al de conclusie dat ze niet meer op de PAS konden ver trouwen. Zo kan een groot weg- verbredingsproject in Veldhoven wél doorgaan omdat de gemeente besloot het op een andere manier te onderbouwen in plaats van op het wankelende PAS. Bij veel over heden en bedrijven duurde het echter tot diep in de zomer tot de impact van de Raad van State-uit- spraak in volle hevigheid door drong. GO ZATERDAG 21 SEPTEMBER 2019 r> V - - Projecten die bijdragen aan stikstofuit- stoot, krijgen geen vergunning. foto anp fju i k» - Egt'lij Van boven naar beneden: verhoging van de maxi mumsnelheid op de A2, uit breiding van Lelystad Air port, verbreding van de A27 en een bouwproject in Roermond: het is allemaal stilgelegd. fotos Hollandse HOOGTE, ANP, GEMEENTE ROERMOND Dankzij maatregelen is de uitstoot teruggebracht. Door uitbreiding van veehouderijen neemt ammoniak-emissie echter weer licht toe. 650 kiloton Stikstof oxiden Ammoniak 1990 1995 2000 2005 2010 2015 2020 LEES VERDER OP PAGINA 18

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 53