Veertien vragen over de stikstofcrisis i Hoe schadelijk zijn deze stoffen voor de natuur? Is stikstof ook schadelijk voor onze gezondheid? 1 Er is toch al veel gedaan om de uitstoot van stikstof te verminderen? 4 Stikstof in het milieu verspreiding in de lucht neerslag Heel schadelijk. Het stikstofover schot is volgens veel ecologen het grootste probleem waar de Neder landse natuur mee kampt. Dat komt door de opeenstapeling van effecten. Juist omdat stikstof van nature zo schaars is, gaan planten en die ren er uiterst efficiënt mee om. Dat heeft geleid tot een grote di versiteit aan soorten. Stikstof valt nu door alle menselijke uitstoot- bronnen als een soort gratis kunstmest uit de lucht, maar plan ten pakken nog steeds wat ze pak ken kunnen. De planten die het hardste groeien, zoals brandnetels, grassen en braamstruiken, over woekeren traaggroeiers. In heide gebieden delven bloeiende krui den zo het onderspit. Insecten die daarvan leven, zoals rupsen, gaan daardoor dood - dat is een van de redenen dat er tegenwoordig zo veel minder vlinders zijn dan vroeger. En doordat er minder in secten zijn, hebben ook vogels minder te eten. Daar komt bij dat stikstof de bo dem verzuurt, waardoor belang rijke stoffen als calcium uit de bo dem wegspoelen. Een groot pro bleem voor bijvoorbeeld slakken, die calcium nodig hebben om hun huisjes te maken. Maar ook voor vogels: die hebben kalk nodig voor hun eierschalen en botten. Op de Veluwe worden mezen geboren met 'rubberen beentjes': die zijn zo broos, dat de jonge vogeltjes al in het nest hun pootjes breken en sterven. Eén en hetzelfde molecuul reac- tieve stikstof veroorzaakt boven dien een hele serie van schadelijke gevolgen. Nadat het eerst op het land bijdraagt aan de verminde ring van biodiversiteit, komt het terecht in een rivier of stroomt het af naar het grondwater. Het stik stof- en dus voedingsrijke water komt uiteindelijk terecht in zee, waar het overmatige algengroei veroorzaakt die vissen voor onze kust verstikt. Door verdamping komt het vervolgens als lachgas (N2O, distikstofoxide) terecht in de atmosfeer. Daar draagt het bij aan de opwarming van de aarde - het broeikaseffect van lachgas is circa 250 keer sterker dan dat van CO2 - om tot overmaat van ramp de ozonlaag aan te tasten alvorens het daar wordt afgebroken. Volgens natuurbeschermingsor ganisaties is het vijf over twaalf. De Nederlandse natuur kan er geen stikstof meer bij hebben; de emmer is al overgelopen. Ja, stikstofoxiden - de stoffen die vrijko men bij verbranding van fossiele brand stoffen - zijn dat zeker. Ze kunnen niet alleen irritatie veroorzaken aan onze ogen, neus en keel, maar dringen ook door tot de kleinste vertakkingen van onze luchtwegen. Dat kan volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) leiden tot longproble men. Zo bleek onlangs dat bij zo'n 20.000 Nederlandse kinderen met astma de ziekte gerelateerd wordt aan stikstofdi oxide. Dat gas komt met name in de lucht via oudere dieselauto's, vrachtwa gens en de industrie. In Nederland is astma de meest voorkomende chroni sche ziekte onder kinderen. Alsof dat nog niet vervelend genoeg is, vormen ammoniak en stikstofoxiden in de lucht samen een belangrijke com ponent (ammoniumnitraat) van fijn- stof, dat in onze longen doordringt. In totaal kampen 1,2 miljoen Neder landers met een longziekte. Gemiddeld leven we negen maanden korter door luchtverontreiniging, maar de verschil len zijn groot. Het aantal slachtoffers is het grootst in gebieden met de hoogste stikstofconcentraties: de grote steden, de Randstad, langs drukke wegen en in de omgeving van veehouderijen. Daar kan het levensduurverlies oplopen tot achttien maanden, terwijl het in de schoonste delen van ons land 'slechts' vier maanden kost. Deze cijfers zijn ove rigens niet rechtstreeks te koppelen aan stikstof. Ook andere vormen van fijnstof afkomstig van uitlaatgassen, veehoude rijen en de industrie veroorzaken lucht verontreiniging. Klopt. De uitstoot van reactieve stik stof is sinds de jaren 90 meer dan ge halveerd. Auto's kregen katalysatoren, de industrie wist met technische maatregelen de uitstoot te beteugelen. En ook de landbouwsector droeg zijn steentje bij. Vroeger zag je de gierkar- ren over het weiland rijden om de ak kers te bemesten, het stonk een uur in de wind. Die uitstoot verminderde sterk toen het verplicht werd om de mest in de bodem te injecteren en mestopslagplaatsen af te dekken. Var- kensboeren moesten luchtwassers in stalleren die ammoniak uit de lucht filteren die vanuit hun stal naar buiten gaat. Ook het gebruik van kunstmest in de landbouw nam af. Terwijl de uitstoot van stikstofoxi den uit de industrie en het verkeer jaar op jaar bleef dalen, is de uitstoot van ammoniak sinds 2014 weer licht ge stegen. Dat komt vooral door melkvee houders: zij zijn na de afschaffing van het melkquotum meer koeien gaan houden. Stikstof die eenmaal in het milieu zit, gaat er niet zomaar meer uit. On danks de halvering van de uitstoot is er nog altijd dubbel zo veel stikstof aan wezig in de bodem, het water en de lucht als de natuur kan hebben. Als we vandaag radicaal zouden stoppen met de uitstoot van ammoniak en stikstof oxiden, zou het nog dertig tot veertig jaar duren voor het stikstofoverschot uit de bodem verdwenen is. ZATERDAG 21 SEPTEMBER 2019 GO VERVOLG VAN PAGINA 15 Stikstofoxiden komen vrij bij verbranding en worden voornamelijk uitgestoten door verkeer en industrie. Ammoniak is een bijproduct van de afbraak van eiwitten en komt vooral uit mest. Stikstof verzuurt de bodem, waardoor calcium wegspoelt. Vogels hebben kalk nodig, onder meer voor hun eierschalen. FOTO HOLLANDSE HOOGTE Stikstofdioxide kan longproblemen veroorzaken. foto shutterstock Boeren moeten mest uit de gier tanks in de grond injecteren. FOTOHOLLANDSE HOOGTE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 52