Veertien vragen over de stikstofcrisis Oké, stikstof. Wat doet het dan? Hoe komen deze stoffen in ons milieu? Bouwprojecten, Schiphol, wegverbredingen, melkkoeien en zelfs de Formule 1 liggen onder vuur door een ogenschijnlijk nieuwe boosdoener: stikstof. Mens en natuur hebben er last van. Hoe groot is het probleem? Hoe komen we eraan? En hoe komen we ervanaf? Stikstof N no2 Als het over klimaatverande ring gaat is CO2-uitstoot ons grote probleem. Maar onder tussen kampen we ook met een ander milieuprobleem: een stikstofoverschot. En die crisis legt momenteel bijna alle bouwplannen in Neder land plat. Sorry, maar het begin is een beetje ingewikkeld. De term stikstofcrisis is eigenlijk mis leidend, want stikstof is ge woon het hoofdbestanddeel van de lucht die we inade men. Als er te weinig zuur stof in de lucht zit, en dus te veel stikstof, dan stik je. Stikstof kan zich ook hech ten aan andere atomen, zoals zuurstof (O) en waterstof (H). Over zulke zogenoemde 're- actieve' verbindingen - stik stofoxiden (NOx) en ammo niak (NH3) - hebben we het als het over het huidige deba cle gaat. NH3 (stikstofdioxide) tast luchtwegen aan en veroor zaakt verzuring Stikstofverbindingen komen van nature voor, maar slechts in kleine hoeveelheden. Ze zijn onmisbaar voor het leven: ze zorgen dat planten groeien en zijn een bouwstof voor ons li chaam. In de natuur worden re- actieve stikstofverbindingen gevormd door bodembacteriën en plantenwortels die samen stikstof omzetten. Ook tijdens onweersbuien en vulkaanuit barstingen komt reactieve stik stof vrij. De hoeveelheid reactief stik stof op aarde is afgelopen eeuw echter verdubbeld. In 1908 deed de Duitse Nobelprijswinnaar Fritz Haber een ontdekking die voor een ongekende revolutie zorgde: hij kreeg het voor elkaar om onder hoge druk stikstof met waterstof te binden tot am moniak. Dat proces werd de ba sis voor kunstmest. Door die uitvinding schoot de voedsel productie omhoog en kon de wereldbevolking verviervoudi gen tot 7,7 miljard mensen. Ook in de chemische industrie is ammoniak de belangrijkste component: zo wordt het ge bruikt bij de productie van veel andere stoffen, zoals explosie ven en plastics. Door de landbouw komt veel ammoniak in de bodem, het water en de lucht terecht. Ver branding van fossiele brand stoffen in de industrie, het ver keer (met name diesels), de scheepvaart, de luchtvaart en huishoudens (jawel, het stoken op aardgas) zijn de belangrijk ste bronnen van stikstofoxiden. Niet alle stikstof in ons mi lieu 'produceren' we zelf. Ruim een derde waait naar Nederland vanuit het buitenland. Ook daar is de mens, met zijn vee, fabrie ken en voertuigen, de grote bron. En omgekeerd komt meer Nederlandse stikstof in het bui tenland terecht dan er buur- stikstof bij ons belandt. GO ZATERDAG 21 SEPTEMBER 2019 De nieuwe volksvijand ANNEMIEKE VAN DONGEN TON VOERMANS Door de mest in de landbouw komt veel ammoniak in de bodem, het water en de lucht terecht. foto caspar huurdeman Ongeveer 80% van onze atmo sfeer bestaat uit stikstofgas (N2). We ademen het voortdurend in en uit. Hebben we het over het stikstofprobleem dan gaat het vooral om een teveel aan deze stikstofverbindingen in de lucht: <Q» O (ammoniak) leidt uiteindelijk tot verzuring van natuur. van het milieu. LEES VERDER OP PAGINA 16

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 51