16 NIEUWS Bart Brentjens ziet toekomst in WK mountainbiken voor e-bikes Profs geloven niet dat mechanische fraude voorkomt Het eerste WK voor e- bikes werd gewonnen door Alan Hatherly In het wegpeloton kijken ze er wel een beetje van op. ,,Het is op een zijn minst troebel", zo bekijkt teambaas Marc Sergeant van Lotto Soudal vanaf de weg gezien het eerste WK voor e- bikes dat de UCI ten doop hield. Aan de ene kant gaat de internationale wielerunie de strijd aan met de me chanische doping en tegelijkertijd geeft het de e-bikes in het mountain bike een officiële status. ,,Dat lijkt inderdaad een beetje te genstrijdig", moet ook Bart Brentjens toegeven. Aan de andere kant is de voormalig olympische kampioen blij met wat hij ziet als een verdere ont wikkeling van zijn sport. ,,Ik zie het niet als een gevaar voor de sport. Integendeel. Ik zie de e-bike als een uitdaging. Al ben ik in ons we reldje van teameigenaren wat dat be treft wel één van de weinigen. De meesten zijn er niet zo mee bezig." Brentjens wel. Dat heeft er ook mee te maken dat hij niet alleen teameige- naar is, maar ook fabrikant van de American Eagle-fietsen. Voor hem valt er dus ook geld mee te verdienen. ,,In de Alpenlanden en ook in Frankrijk rijdt bijna iedere mountain biketoerist al op een e-bike." Het zit hem volgens Brentj ens puur in de aard van de sport. ,,Het gaat om het gevoel van snelheid en wat je er mee kunt in de bergen. Op een racefiets haalt een trimmer gemakkelijk 40 per uur. Wie met een mountainbike de bergen in wil trekken moet van goeden huize komen om op onverharde paadjes überhaupt al boven te komen. Zo gru welijk zwaar is dat. Terwijl op die paadjes omhoog rijden juist zo mooi is. Met een e-bike lukt je dat wel." In de trimmershoek is de e-bike dus een uitkomst. Brentjens vermoedt dat niet alleen marktbelangen meespelen om die fiets te integreren binnen de UCI. Wetgeving ,,Ik denk dat het ook een manier is om hem qua wetgeving in de hoek van de fietsen te houden. En blijft ie een 'groene' uitstraling houden. Wanneer het wordt beschouwd als een motor krijg je met veel meer wetgeving te maken." Daarnaast is het volgens Brentjens wel duidelijk dat de Olympische Spe len continu op zoek zijn naar nieuwe sporten om de jeugd aan zich te blij ven binden. ,,Binnen het mountain bike is de e-bike gemakkelijker in te passen dan op de weg. Bij ons ligt de snelheid laag. Door die te verhogen voeg je er een nieuwe dimensie aan toe. Vooral qua stuurmanskunst." Of de e-bike daarmee op den duur ook de oude mountainbike gaat ver dringen, weet Brentjens niet. ,,Voorlopig moet er eerst een goede wedstrijdformule worden uitgedacht. Voor alle duidelijkheid: het gaat nog altijd om trapondersteuning. Er zit geen gashendel op de fiets. Met de huidige standaardinstelling werkt de trapondersteuning tot 25 km/uur. Daarboven, op het vlakke dus, moet je het op eigen kracht doen. Ik zou er voorstander van zijn om net als in de Formule 1 een zuinigheidsfactor in te bouwen. Dat je dus met een volle accu niet continu op volle kracht de finish kunt halen." Hoe groot acht Brentjens de kans dat na dit eerste WK, gewonnen door de Zuid-Afrikaan Alan Hatherly, de e- bike de koningsklasse van zijn sport gaat worden? ,,Dat is moeilijk te zeg gen. Als alle toppers zeggen: 'Hier gaan we aan mee doen' en de televisie gaat mee omdat het er spectaculairder uit ziet, dan kan het zomaar een wending krijgen. Maar eerlijk gezegd zie ik het nog niet snel gebeuren." zaterdag 21 september 2019 *—^uURA Bart Brentjens (rechts) met professioneel e-mountainbiker Kjell van den Boogert. FOTO KIKE ABELLEIRA Topsport bedrijven met mechanische doping Een officieel WK voor e-bikes. 'Dat lijkt een beetje tegenstrijdig', voor een sport die vecht tegen de me chanische doping. Toch werd het WK mountainbike in Canada ermee geopend. Ad Pertijs Mont Sainte Anne De trapondersteu ning van de e-bikes werkt nu standaard tot 25 kilometer per uur. MONT SAINTE ANNE Het bijna tien jaar geleden dat een krachts explosie van Fabian Cancellara in de Ronde van Vlaanderen tot vraagtekens leidde. Zat er een motortje in zijn fiets? Als gevolg daarvan volgde bij de start van de Tour in Rotterdam de eerste controle op wat mechanische fraude of doping is gaan heten. De jacht op het motortje werd ge opend, maar ondanks veel geruchten werd pas zes jaar later op het WK- veldrijden de eerste 'e-bike' ontmas kerd. Die van de Belgische Femke van den Driessche. Sindsdien is de strijd tegen de mechanische fraude opge voerd. Alleen al in de Giro werden dit jaar 1400 controles uitgevoerd. Een rondgang langs het profpeloton leert dat ze daar niet geloven dat er renners rondrijden met motortjes. Zoiets krijgt een coureur ook nooit alleen georganiseerd omdat zijn fiets voortdurend in handen is van mecani ciens. Wel begrijpt het peloton dat waakzaamheid geboden blijft. Oftewel, controles werken als het om mechani sche fraude gaat preventiever dan in het geval van 'gewone' doping.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 44