16 NIEUWS
Bart Brentjens ziet toekomst in WK mountainbiken voor e-bikes
Profs geloven niet
dat mechanische
fraude voorkomt
Het eerste
WK voor e-
bikes werd
gewonnen
door Alan
Hatherly
In het wegpeloton kijken ze er wel een
beetje van op. ,,Het is op een zijn
minst troebel", zo bekijkt teambaas
Marc Sergeant van Lotto Soudal vanaf
de weg gezien het eerste WK voor e-
bikes dat de UCI ten doop hield. Aan
de ene kant gaat de internationale
wielerunie de strijd aan met de me
chanische doping en tegelijkertijd
geeft het de e-bikes in het mountain
bike een officiële status.
,,Dat lijkt inderdaad een beetje te
genstrijdig", moet ook Bart Brentjens
toegeven. Aan de andere kant is de
voormalig olympische kampioen blij
met wat hij ziet als een verdere ont
wikkeling van zijn sport.
,,Ik zie het niet als een gevaar voor
de sport. Integendeel. Ik zie de e-bike
als een uitdaging. Al ben ik in ons we
reldje van teameigenaren wat dat be
treft wel één van de weinigen. De
meesten zijn er niet zo mee bezig."
Brentjens wel. Dat heeft er ook mee
te maken dat hij niet alleen teameige-
naar is, maar ook fabrikant van de
American Eagle-fietsen. Voor hem
valt er dus ook geld mee te verdienen.
,,In de Alpenlanden en ook in
Frankrijk rijdt bijna iedere mountain
biketoerist al op een e-bike." Het zit
hem volgens Brentj ens puur in de aard
van de sport. ,,Het gaat om het gevoel
van snelheid en wat je er mee kunt in
de bergen. Op een racefiets haalt een
trimmer gemakkelijk 40 per uur. Wie
met een mountainbike de bergen in
wil trekken moet van goeden huize
komen om op onverharde paadjes
überhaupt al boven te komen. Zo gru
welijk zwaar is dat. Terwijl op die
paadjes omhoog rijden juist zo mooi
is. Met een e-bike lukt je dat wel."
In de trimmershoek is de e-bike dus
een uitkomst. Brentjens vermoedt dat
niet alleen marktbelangen meespelen
om die fiets te integreren binnen de
UCI.
Wetgeving
,,Ik denk dat het ook een manier is om
hem qua wetgeving in de hoek van de
fietsen te houden. En blijft ie een
'groene' uitstraling houden. Wanneer
het wordt beschouwd als een motor
krijg je met veel meer wetgeving te
maken."
Daarnaast is het volgens Brentjens
wel duidelijk dat de Olympische Spe
len continu op zoek zijn naar nieuwe
sporten om de jeugd aan zich te blij
ven binden. ,,Binnen het mountain
bike is de e-bike gemakkelijker in te
passen dan op de weg. Bij ons ligt de
snelheid laag. Door die te verhogen
voeg je er een nieuwe dimensie aan
toe. Vooral qua stuurmanskunst."
Of de e-bike daarmee op den duur
ook de oude mountainbike gaat ver
dringen, weet Brentjens niet.
,,Voorlopig moet er eerst een goede
wedstrijdformule worden uitgedacht.
Voor alle duidelijkheid: het gaat nog
altijd om trapondersteuning. Er zit
geen gashendel op de fiets. Met de
huidige standaardinstelling werkt de
trapondersteuning tot 25 km/uur.
Daarboven, op het vlakke dus, moet je
het op eigen kracht doen. Ik zou er
voorstander van zijn om net als in de
Formule 1 een zuinigheidsfactor in te
bouwen. Dat je dus met een volle accu
niet continu op volle kracht de finish
kunt halen."
Hoe groot acht Brentjens de kans
dat na dit eerste WK, gewonnen door
de Zuid-Afrikaan Alan Hatherly, de e-
bike de koningsklasse van zijn sport
gaat worden? ,,Dat is moeilijk te zeg
gen. Als alle toppers zeggen: 'Hier gaan
we aan mee doen' en de televisie gaat
mee omdat het er spectaculairder uit
ziet, dan kan het zomaar een wending
krijgen. Maar eerlijk gezegd zie ik het
nog niet snel gebeuren."
zaterdag 21 september 2019
*—^uURA
Bart Brentjens (rechts) met professioneel e-mountainbiker Kjell van den Boogert.
FOTO KIKE ABELLEIRA
Topsport bedrijven met
mechanische doping
Een officieel WK voor e-bikes. 'Dat
lijkt een beetje tegenstrijdig', voor
een sport die vecht tegen de me
chanische doping. Toch werd het
WK mountainbike in Canada
ermee geopend.
Ad Pertijs
Mont Sainte Anne
De trapondersteu
ning van de e-bikes
werkt nu standaard
tot 25 kilometer per
uur.
MONT SAINTE ANNE Het
bijna tien jaar geleden dat een krachts
explosie van Fabian Cancellara in de
Ronde van Vlaanderen tot vraagtekens
leidde. Zat er een motortje in zijn fiets?
Als gevolg daarvan volgde bij de start
van de Tour in Rotterdam de eerste
controle op wat mechanische fraude
of doping is gaan heten.
De jacht op het motortje werd ge
opend, maar ondanks veel geruchten
werd pas zes jaar later op het WK-
veldrijden de eerste 'e-bike' ontmas
kerd. Die van de Belgische Femke van
den Driessche. Sindsdien is de strijd
tegen de mechanische fraude opge
voerd. Alleen al in de Giro werden dit
jaar 1400 controles uitgevoerd.
Een rondgang langs het profpeloton
leert dat ze daar niet geloven dat er
renners rondrijden met motortjes.
Zoiets krijgt een coureur ook nooit
alleen georganiseerd omdat zijn fiets
voortdurend in handen is van mecani
ciens. Wel begrijpt het peloton dat
waakzaamheid geboden blijft. Oftewel,
controles werken als het om mechani
sche fraude gaat preventiever dan in
het geval van 'gewone' doping.