Verstappen al goed op dreef 23 FORMULE 1 GP VAN SINGAPORE Voor de500ste keer vult de stem van Olav Mol morgen de Nederlandse huiskamers tijdens een Formule 1-race. De 57-jarige commentator jubileert in Singapore. „Als je verwacht dat mensen twee uur naar je luisteren, moet er ook een beetje entertainment tussen zitten.'' In Sjanghai sloeg Olav Mol in april van dit jaar opeens aan het turven. De autosport vierde feest in China, ter gelegenheid van de 1000ste Formule 1-race. De commentator van Ziggo Sport stelde zichzelf de vraag: hoe ver ben ik dan eigenlijk? ,,Bleek ik hier in Singapore m'n 500ste grand prix te gaan doen. Niet normaal. 500, ik schrok er ge woon van.'' Hij doet zijn verhaal op het ter ras bij Red Bull Racing. Sigaretje in de hand, onderuitgezakt op een kunststof stoeltje, alsof hij in zijn eigen achtertuin zit. Even daar voor is hij binnen in het motor home koffie gaan halen, onderweg de ene na de andere monteur en medewerker groetend. Iedereen in de paddock kent Mol, hij maakt al zo lang deel uit van dit reizende circus. Jarenlang alleen, maar sinds de entree van Max Verstappen weer met een klein team. ,,Manne- tje voor de techniek. Cameraman. En die twee malloten met een bril (Mol en pitreporter Jack Plooij, red.). Dat is het. We zijn er altijd vroeg, makkelijk herkenbaar voor iedereen. En geen chagrijnige, in troverte mannen.'' Of hij nou in Melbourne zit of in Mexico-Stad, steevast gekleed in een donkerblauwe polo en korte broek beweegt hij zich door elke paddock alsof hij door z'n ver trouwde buurtsuper struint. Maar hij weet nog goed hoe spannend hij het vond, de eerste van al die races. „Monaco 1991. Zat ik daar heel dicht aan de baan opeens For mule 1 te doen voor de NOS. Met de gevreesde regisseur Martijn Lindenberg naast me. Voorbeel den had ik eigenlijk niet. Die job was ook nooit een doel van me ge weest, uiteindelijk rolde ik er ge woon in. Hoe je dit wordt, vragen kinderen me weleens. Nou, door slap lullen tot kunst te verheffen.'' In rap tempo somt hij zijn cv op. Heel Hilversum heeft hij wel ge zien. Begonnen als freelancer bij de NOS. Later in dienst bij RTL, SBS 6, weer RTL en vervolgens Sport1, wat later Ziggo werd. Grijnzend, en met een theatraal stemmetje: ,,Igo where the music takes me." Voetbalverslaggevers genoeg in Nederland, maar de beelden van de koningsklasse van de autosport worden al drie decennia lang be geleid door dezelfde karakteris tieke, bevlogen stem. In 2016 won Mol de Theo Koomen Award, voor het beste sportcommentaar van het jaar, en van een pensioen is wat hem betreft nog lang geen sprake. ,,Mijn probleem is dat ik in mijn kop nog altijd 27 ben en niet 57. Als ik op zondag wakker word, denk ik nog steeds: yes, raceday! Kriebels, altijd, ook in oorden als Bahrein. Ik heb al zo vaak twee uur helemaal alleen vol moeten lullen. Geen probleem, want deze sport heeft zo ontzettend veel uitleg nodig. Mijn drijfveer blijft om te roepen Hoe je dit wordt, vragen kinderen me weleens. Nou, door slap lullen tot kunst te verheffen wat er gMt gebeuren. Niet benoe men dat Vettel naar binnen gaat, maar wannéér hij zal gaan. En dat moet je ook wel durven bij zo'n bloedsnelle sport. Het is alsof je niet Mozart bent, maar bij een klassiek concert wel live de mu ziek moet meeschrijven. Ja, nu ko men de pauken, mensen. De pau ken! Joh, ik zit in mijn hok heel druk te wezen met mezelf.'' TRAININGEN ,,Ziggo kwam daar vorig jaar mee. Zoals Wim Kieft bij het voetbal aanschuift, wilden ze het ook pro beren met Giedo van der Garde. Prima, stond ik open voor. Alleen, het werkte niet. Ik heb tegen Giedo gezegd dat hij de Kieft van de autosport moest proberen te worden. Dus best lang je mond kunnen houden, maar als je dan wat zegt, dat het honderd procent vanuit de cockpit komt. Maar Giedo moet niet gaan uitleggen wat een rode of een gele band is. Hij riep heel veel wat ik ook weet. En dat moet niet zo zijn. Het moet wel wat toevoegen.'' ,,Mwah, dat denk ik niet. Ik heb Rick Winkelman als commentator al bij RTL naar binnen gefietst. René Hoogterp bij Ziggo gehaald, omdat ik weet dat hij wel wat kan. Er zijn er ook een paar van wie ik zeker weet dat ze het niet kunnen. Mijn toekomstplan heb ik ander half jaar terug al uitgetekend bij Ziggo. Ik hoop dat ze iemand vin den die met ons meegaat en For mule 3 en Formule 2 doet. Kan hij alvast mensen leren kennen.'' Stof voor later. Voor de 500ste keer vult het stemgeluid van Mol morgenmiddag ruim een miljoen Nederlandse huiskamers. Waar hij menig fan heeft, maar ook genoeg criticasters. Hij zou te platvloers zijn, zijn feiten niet paraat hebben, een oranje bril ('Johee, johoo') dragen. Mol kent alle varianten. ,,Ach, als je anderhalf miljoen kij kers hebt en er zijn er steeds 35 die lopen te griepen en me een lul vin den... Prima, lekker doen'', zo be rust hij. ,,Zolang ik zelf maar het gevoel heb dat ik nog evolueer in wat ik doe. Ik kan kritisch genoeg zijn, denk heel hard mee hoe dingen beter kunnen in deze sport. Maar als je verwacht dat mensen elke week twee uur naar je gaan zitten luisteren, moet daar ook wel een procentje of twintig entertain ment tussen zitten. Ik ben geen journalist. Ik ben in mijn beleving verslaggever in dienst van de sport.'' FORMULE 1 GP van Singapore Marina Bay Street Circuit 17 zaterdag 21 september 2019 GO '500 GP's, ik schrok ervan' Arjan Schouten Singapore -Olav Mol Waarom zit er, in tegenstelling SINGAPORE Max Verstappen heeft in de tweede vrije trai ning voor de GP van Singa pore de tweede tijd gereden. Hij moest in de Singaporese avond onder het kunstlicht al leen Lewis Hamilton (Merce des) met een verschil van 0,184 seconde voor zich dul den. Eerder op de dag was de Limburger in zijn Red Bull nog de snelste in de eerste trai ning op het Marina Bay Cir cuit. Toen was hij 0,16 sneller dan Sebastian Vettel (Ferrari) en bleef hij Hamilton 0,66 voor. Vorig jaar werd Verstap pen (21) in Singapore tweede. tot bij veel grote zenders, geen ex-coureur naast je? Je hoort ook weleens dat jij de koning op de apenrots bent en niemand naast je duldt. WK-stand Constructeurs 1. Hamilton 284 1. Mercedes 505 2. Bottas 221 2. Ferrari 351 3. Verstappen 185 3. Red Bull 266 4. Leclerc 182 4. McLaren 83 5. Vettel 169 5. Renault 65 6. Gasly 65 6. Toro Rosso 51 7. Sainz Jr. 58 7. Racing Point 46 8. Ricciardo 34 8. Alfa Romeo 34 9. Albon 34 9. Haas 26 10. Kviat 33 10. Williams 51 DRS-inhaalzone DRS-detectiepunt Bochtnr. Snelheid (km/u) Anderson Rondes Circuit Afstand 5,065 km 308,828 km Winnaar 2018 Morgen, Ziggo Sport, 14.10 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 23