Verstappen al
goed op dreef
23
FORMULE 1 GP VAN SINGAPORE
Voor de500ste keer vult de stem van
Olav Mol morgen de Nederlandse
huiskamers tijdens een Formule 1-race.
De 57-jarige commentator jubileert in
Singapore. „Als je verwacht dat mensen
twee uur naar je luisteren, moet er ook
een beetje entertainment tussen zitten.''
In Sjanghai sloeg Olav Mol in april
van dit jaar opeens aan het turven.
De autosport vierde feest in China,
ter gelegenheid van de 1000ste
Formule 1-race. De commentator
van Ziggo Sport stelde zichzelf de
vraag: hoe ver ben ik dan eigenlijk?
,,Bleek ik hier in Singapore m'n
500ste grand prix te gaan doen.
Niet normaal. 500, ik schrok er ge
woon van.''
Hij doet zijn verhaal op het ter
ras bij Red Bull Racing. Sigaretje
in de hand, onderuitgezakt op een
kunststof stoeltje, alsof hij in zijn
eigen achtertuin zit. Even daar
voor is hij binnen in het motor
home koffie gaan halen, onderweg
de ene na de andere monteur en
medewerker groetend. Iedereen in
de paddock kent Mol, hij maakt al
zo lang deel uit van dit reizende
circus. Jarenlang alleen, maar sinds
de entree van Max Verstappen
weer met een klein team. ,,Manne-
tje voor de techniek. Cameraman.
En die twee malloten met een bril
(Mol en pitreporter Jack Plooij,
red.). Dat is het. We zijn er altijd
vroeg, makkelijk herkenbaar voor
iedereen. En geen chagrijnige, in
troverte mannen.''
Of hij nou in Melbourne zit of in
Mexico-Stad, steevast gekleed in
een donkerblauwe polo en korte
broek beweegt hij zich door elke
paddock alsof hij door z'n ver
trouwde buurtsuper struint. Maar
hij weet nog goed hoe spannend
hij het vond, de eerste van al die
races. „Monaco 1991. Zat ik daar
heel dicht aan de baan opeens For
mule 1 te doen voor de NOS. Met
de gevreesde regisseur Martijn
Lindenberg naast me. Voorbeel
den had ik eigenlijk niet. Die job
was ook nooit een doel van me ge
weest, uiteindelijk rolde ik er ge
woon in. Hoe je dit wordt, vragen
kinderen me weleens. Nou, door
slap lullen tot kunst te verheffen.''
In rap tempo somt hij zijn cv op.
Heel Hilversum heeft hij wel ge
zien. Begonnen als freelancer bij
de NOS. Later in dienst bij RTL,
SBS 6, weer RTL en vervolgens
Sport1, wat later Ziggo werd.
Grijnzend, en met een theatraal
stemmetje: ,,Igo where the music
takes me."
Voetbalverslaggevers genoeg in
Nederland, maar de beelden van
de koningsklasse van de autosport
worden al drie decennia lang be
geleid door dezelfde karakteris
tieke, bevlogen stem. In 2016 won
Mol de Theo Koomen Award, voor
het beste sportcommentaar van
het jaar, en van een pensioen is
wat hem betreft nog lang geen
sprake.
,,Mijn probleem is dat ik in mijn
kop nog altijd 27 ben en niet 57. Als
ik op zondag wakker word, denk ik
nog steeds: yes, raceday! Kriebels,
altijd, ook in oorden als Bahrein. Ik
heb al zo vaak twee uur helemaal
alleen vol moeten lullen. Geen
probleem, want deze sport heeft
zo ontzettend veel uitleg nodig.
Mijn drijfveer blijft om te roepen
Hoe je dit wordt,
vragen kinderen
me weleens. Nou,
door slap lullen tot
kunst te verheffen
wat er gMt gebeuren. Niet benoe
men dat Vettel naar binnen gaat,
maar wannéér hij zal gaan. En dat
moet je ook wel durven bij zo'n
bloedsnelle sport. Het is alsof je
niet Mozart bent, maar bij een
klassiek concert wel live de mu
ziek moet meeschrijven. Ja, nu ko
men de pauken, mensen. De pau
ken! Joh, ik zit in mijn hok heel
druk te wezen met mezelf.''
TRAININGEN
,,Ziggo kwam daar vorig jaar mee.
Zoals Wim Kieft bij het voetbal
aanschuift, wilden ze het ook pro
beren met Giedo van der Garde.
Prima, stond ik open voor. Alleen,
het werkte niet. Ik heb tegen
Giedo gezegd dat hij de Kieft van
de autosport moest proberen te
worden. Dus best lang je mond
kunnen houden, maar als je dan
wat zegt, dat het honderd procent
vanuit de cockpit komt. Maar
Giedo moet niet gaan uitleggen
wat een rode of een gele band is.
Hij riep heel veel wat ik ook weet.
En dat moet niet zo zijn. Het moet
wel wat toevoegen.''
,,Mwah, dat denk ik niet. Ik heb
Rick Winkelman als commentator
al bij RTL naar binnen gefietst.
René Hoogterp bij Ziggo gehaald,
omdat ik weet dat hij wel wat kan.
Er zijn er ook een paar van wie ik
zeker weet dat ze het niet kunnen.
Mijn toekomstplan heb ik ander
half jaar terug al uitgetekend bij
Ziggo. Ik hoop dat ze iemand vin
den die met ons meegaat en For
mule 3 en Formule 2 doet. Kan hij
alvast mensen leren kennen.''
Stof voor later. Voor de 500ste
keer vult het stemgeluid van Mol
morgenmiddag ruim een miljoen
Nederlandse huiskamers. Waar hij
menig fan heeft, maar ook genoeg
criticasters. Hij zou te platvloers
zijn, zijn feiten niet paraat hebben,
een oranje bril ('Johee, johoo')
dragen. Mol kent alle varianten.
,,Ach, als je anderhalf miljoen kij
kers hebt en er zijn er steeds 35 die
lopen te griepen en me een lul vin
den... Prima, lekker doen'', zo be
rust hij.
,,Zolang ik zelf maar het gevoel
heb dat ik nog evolueer in wat ik
doe. Ik kan kritisch genoeg zijn,
denk heel hard mee hoe dingen
beter kunnen in deze sport. Maar
als je verwacht dat mensen elke
week twee uur naar je gaan zitten
luisteren, moet daar ook wel een
procentje of twintig entertain
ment tussen zitten. Ik ben geen
journalist. Ik ben in mijn beleving
verslaggever in dienst van de
sport.''
FORMULE 1
GP van Singapore
Marina Bay Street Circuit
17
zaterdag 21 september 2019
GO
'500 GP's, ik schrok ervan'
Arjan Schouten
Singapore
-Olav Mol
Waarom zit er, in tegenstelling
SINGAPORE Max Verstappen
heeft in de tweede vrije trai
ning voor de GP van Singa
pore de tweede tijd gereden.
Hij moest in de Singaporese
avond onder het kunstlicht al
leen Lewis Hamilton (Merce
des) met een verschil van
0,184 seconde voor zich dul
den. Eerder op de dag was de
Limburger in zijn Red Bull nog
de snelste in de eerste trai
ning op het Marina Bay Cir
cuit. Toen was hij 0,16 sneller
dan Sebastian Vettel (Ferrari)
en bleef hij Hamilton 0,66
voor. Vorig jaar werd Verstap
pen (21) in Singapore tweede.
tot bij veel grote zenders, geen
ex-coureur naast je?
Je hoort ook weleens dat jij de
koning op de apenrots bent en
niemand naast je duldt.
WK-stand
Constructeurs
1.
Hamilton
284
1.
Mercedes
505
2.
Bottas
221
2.
Ferrari
351
3.
Verstappen 185
3.
Red Bull
266
4.
Leclerc
182
4.
McLaren
83
5.
Vettel
169
5.
Renault
65
6.
Gasly
65
6.
Toro Rosso
51
7.
Sainz Jr.
58
7.
Racing Point 46
8.
Ricciardo
34
8.
Alfa Romeo
34
9.
Albon
34
9.
Haas
26
10. Kviat
33
10. Williams
51
DRS-inhaalzone
DRS-detectiepunt
Bochtnr.
Snelheid
(km/u)
Anderson
Rondes
Circuit
Afstand
5,065 km 308,828 km
Winnaar 2018
Morgen,
Ziggo Sport,
14.10 uur