Rampen bedreigen het menselijk leven, knolraap en lof, schorseneren en prei Waar zijn geloof, hoop en liefde gebleven, knolraap njrnmMseen prei k BUS EN PIETER KRAKEN EEN NOOT Pieter Hulst en Gijs Groenteman ontleden om de beurt teksten van Nederlandstalige hits. Ze geven, al dan niet met de hulp van de wetenschap, antwoorden op prangende vragen die de nummers oproepen. Tekst uit Knolraap en lof, schorseneren en prei van Drs. P Een van de merkwaardigste refreinen uit de Nederlandse muziekgeschiedenis is het lied Knolraap en lof, schorseneren en prei van Heinz Hermann Polzer, alias Drs. P. Voor de enkeling die dit fenomenale lied niet kent: Drs P. werpt keer op keer een probleem op, waarop een gospelkoor steevast als reactie 'Knolraap en lof, schorseneren en prei!' zingt. 'Waar zijn geloof, hoop en liefde gebleven? Knolraap en lof, schorseneren en prei!' Afgelopen maand is Drs. P. behoorlijk over laden met prei, eh lof; de geboren Zwitser zou in augustus immers 100 jaar zijn geworden. Maar wat is er nu precies zo briljant aan dit nummer? Het pept je humeur op en daar naast blijft het dagenlang nadreunen in het hoofd. Drs. P. heeft hier, zoals zijn naam al doet vermoeden, slim gebruik gemaakt van een aantal wetenschappelijke trucs. Ten eerste die vergeten groenten. Het druist tegen elke verwachting van ons brein in om een viertal willekeurige groenten als reactie te krijgen op prangende kwesties. Stel je eens voor dat Jeremy Corbyn als antwoord op de Brexit-problematiek zou antwoorden: „It's simple: kohlrabi, salsify, chicory and leeks." Een vuistregel in de psychologie is dan ook: wat tegen de verwachting indruist, onthouden we beter. Ten tweede is er sprake van wat weten schappers het chorus repetition effect noemen. Dat betekent simpelweg dat herhaling in een liedje helpt om het te onthouden en leuk te vinden. Niet verwonderlijk, want herhaling is fijn. Herhaling is fijn. Herhaling is fijn, maar op den duur hoogst irritant. Denk aan reclames, liedjes als Kedeng kedeng en een geliefde die tien keer per dag 'Lof You <3!!!' sms't. Oftewel; jeuk is leuk, maar daarna komt krabben. Onderzoek naar het chorus repetition effect leert ons dat de kracht van dit soort liedjes schuilt in de juiste balans tussen herhaling en afwisseling. Liedjes met veel herhaling klimmen vaak snel in de hitparades maar weten deze positie vaak niet lang vast te houden. Het lied van Drs. P. heeft overigens nooit de hitparade gehaald. Desondanks staat het in het geheugen gegrift. Dan tot slot nog een tip. Misschien krijgt u het nummer na lezing van dit artikel niet meer uit uw hoofd. Gelukkig biedt de weten schap ook hier soelaas: neem een kauwgom pje. Niet vanwege uw asem, maar vanwege uw oorwurm. Wetenschappers lieten proef personen luisteren naar liedjes die blijven na galmen in het brein. Vervolgens werd ze ge vraagd om drie minuten niet aan het num mer te denken. Telkens als dit niet lukte, moesten de proefpersonen op een knop drukken. Deelnemers die niks hadden om op te kauwen, dachten gemiddeld tien keer aan het nummer; proefpersonen die een kauw gompje kregen slechts zes keer. Dus mocht die knolraap nog steeds in uw hoofd zitten: vergeet die groente, neem een kauwgom. Pieter Hulst Volgende week: Gijs Groenteman over een moot gebakken vis, een vers kopje thee en andere dingen die een mens gelukkig maken. ZATERDAG 21 SEPTEMBER 2019 31

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 119