'Wat ik schrijf zou geen literatuur zijn. Ik ben nu 53, dat boeit me echt niet meer' schoenen. Bruine suède Clarks, beter bekend als bordeelsluipers. Sinds het einde van de middelbare school draagt hij niet anders. Ja, ooit kocht hij zwarte, maar dat was eenmalig. Dus hij moet inmiddels zo'n dertig paar bruine hebben versleten, rekent hij uit. ,,Bij een van onze eerste ontmoetin gen zei Mascha: 'Oeh, heb je Clarks? Die draagt mijn vader ook altijd.' En toch heb ben we wat gekregen. Ik ben erg eenkennig, weinig avontuurlijk. Ik mis dat gen volledig. Als Mascha mij door elkaar schudt, gaat dat om de vakanties, niet om mijn kleding. We zoeken dan een tussenweg.'' „Uitgever Joost Nijsen en ik hadden geen ruzie. Ik had het idee dat we na al die tijd uit elkaar waren gegroeid. Bovendien was ik niet tevreden met de begeleiding en de manier waarop mijn vorige roman in de markt was gezet. Er zijn 15.000 exemplaren van verkocht, dat zijn niet mijn beste cijfers. Ik had er meer van verwacht. Dus was het tijd voor mij om ergens anders naartoe te gaan. Met De Bezige Bij, opgericht in Utrecht en financier destijds van het stu- dentenverzet, voelde ik affiniteit.'' ,,Van begin af aan heb ik, net als Kluun, het gevecht moeten voeren of mijn werk al dan niet literatuur is. Kluun die met Komt een vrouw bij de dokter honderdduizenden men sen liet huilen, lachen en wist te ontroeren. En toch voelen mensen de behoefte dan boven hem, en ook boven mij, te gaan staan door te zeggen: dat is geen literatuur. Ik bezoek middelbare scholen om te proberen bij jonge mensen de liefde voor lezen aan te wakkeren. Er was een keer geen leraar Nederlands bij aanwezig. Ik vroeg waarom. Omdat ik een broodschrijver was, kreeg ik te horen. Dat denigrerende, afwijzende en beschimpende heb ik vaak meegemaakt. Ik ben nu 53, dat boeit me echt niet meer. Ik ben schrijver geworden omdat ik er in mijn jonge jaren achter kwam dat een verhaal opbouwen mij ongelofelijk veel geeft. Ik spreek nu het audioboek in van Alle Tijd. Bij een scène, en nu klink ik als een eigenpijpe- rige grachtengordelschrijver, raakte ik ont roerd: het werkte en dat vervulde me met plezier. Ik hoop dat mensen daarin kunnen meegaan.'' „Leerlingen zijn geïnteresseerd, stellen vragen. En ik hoorde ook: is dat 'm nou? Dat was op een school in Roosendaal waar ze goed waren voorbereid. Er hingen foto's van mijn werk en oude, bijbehorende por tretten van toen ik eind twintig was. En dat ben ik echt niet meer. Elke ochtend kijk ik in de badkamer in de spiegel en denk: jézussss, wie is dat? Wanneer is dat ge beurd? Een baard, inhammen, grijs haar en minder gestroomlijnd. Ik vind het niet per se aangenaam hoe snel de tijd gaat. Over nu maak ik mij geen zorgen, maar hoe sta ik ervoor over tien jaar?'' ,,Zou dat met leeftijd te maken hebben? Ik weet, ik houd bepaalde aanvragen bewust af. Als het niet over boeken gaat bijvoor beeld. Ik kwam de laatste tijd namelijk nooit vrolijk thuis van gesprekken in talk shows over het klimaat, de politiek of vrou wenhumor. Een tijdlang vond ik die con versaties wel prettig. Nu niet meer. Daarnaast vind ik dat veel acteurs, schrij vers en voetballers zich gedragen als kinde ren op hun verjaardag. Ik vind kinderen ge weldig, maar niet op hun eigen feest waar ze in het middelpunt van de belangstelling staan, als ze mogen kiezen wat ze eten, vervelend worden en gaan stampvoeten als iets niet gaat zoals zij het willen. Mijn belangrijkste besef is nu: ik hoef niet altijd jarig te zijn.'' Wat je wel hebt veranderd: je stapte na vijfentwintig jaar over van Uitgeverij Podium naar De Bezige Bij, waarom? Onlangs verscheen Het horrortheater van de Nederlandse literatuur waarin ook jouw werk onder vuur wordt ge nomen. Doet kritiek nog iets met jou? Wat voor reacties krijg je op scholen? Een tijd terug provoceerde je graag in de media, nu lijk je minder zichtbaar. Waarom is dat? ZATERDAG 21 SEPTEMBER 2019 13

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 101