12
KANAALZONE TERNEUZEN
'Terneuzen
timmert aan
de weg'
De Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone groeit als kool. Vracht
wagens en cementauto's rijden af en aan bij de bouw van
een nieuwe sluis. Loodsen schieten als paddenstoelen uit
de grond. Voorlopig stoppen de ontwikkelingen niet.
De provincie investeert fors in de streek.
e bedrijvigheid
rond het Kanaal
van Gent naar
Terneuzen is de
afgelopen tien
jaar explosief
gestegen. Met
tal van nieuwe bedrijven rondom het
havengebied, dat in beheer is van
havenschap North Sea Ports Nether
lands. Inmiddels telt het gebied 5.000
bedrijven, waarvan Dow Chemicals,
met 17 fabrieken en ruim 1.700 mede
werkers, beeldbepalend is.
Aan de uitbreiding en verdere
ontwikkeling van het havengebied
komt nog lang geen eind. Sterker nog,
de gemeente Terneuzen, North Sea
Ports Netherlands, de provincie en het
Rijksvastgoed- en ontwikkelings
bedrijf zien volop kansen en hebben
grote ambities. Die liggen vooral in de
agro- en voedingsindustrie, bio based
economy, fijnchemie, logistiek en
assemblage.
Potentie
Steeds meer bedrijven zien de
potentie in van de Kanaalzone als
knooppunt in de West-Europese
vervoersketen. Om die kansen
optimaal te kunnen benutten, wordt
fors geïnvesteerd in het verbeteren
van de infrastructuur en daarmee van
de bereikbaarheid met nieuwe wegen,
tunnels en de bouw van een nieuwe,
grotere sluis voor het scheepvaart
verkeer. Ook daar blijft het niet bij.
De komende twintig jaar zijn forse
investeringen nodig wil de Kanaal
zone zich kunnen ontwikkelen als
economische motor van Zeeland. Dat
blijkt uit het strategisch plan Zeeuws-
Vlaamse Kanaalzone.
Vlaeynatie
Het op- en overslagbedrijf Vlaeynatie,
gevestigd op de Axelse Vlakte bij
Westdorpe, heeft vroeg de potentie
van de Kanaalzone gezien. Vier jaar
geleden opende het bedrijf, nadat het
uit de haven van Antwerpen en Gent
was vertrokken, een eerste opslag
loods voor kunstmeststoffen. Inmiddels
is het uitgebreid met twee suikersilo's
én een tweede opslagloods.
,,Het vestigingsklimaat in Terneuzen
is gunstig", zegt directeur Paul Van
den Broeck van Vlaeynatie. ,,Eén van
de voornaamste redenen waarom we
hier zijn gevestigd is de aanwezigheid
van een diepzeekade. Dat was een
absolute vereiste. Bijna de helft van wat
wij vervoeren gaat over het water."
Van den Broeck heeft ook gekeken
naar havens in Gent, Vlissingen en
Moerdijk. ,,De centrale ligging tussen
Antwerpen en Gent, de verdere uit
breidingsmogelijkheden én de moge
lijkheid voor langdurige erfpacht,
gaven de doorslag in het voordeel van
Terneuzen." Inmiddels groeit het
bedrijf, met momenteel 65 medewer
kers, nog steeds.
Hoewel Terneuzen hard aan de weg
timmert in de ontwikkeling van
nieuwe bedrijventerreinen, ziet Van
den Broeck ook bedreigingen. Het
dreigende personeelstekort is de
belangrijkste. ,,Hoewel een groot deel
van onze processen geautomatiseerd
is, hebben we mensen nodig: toezicht
houders, operators, techniekers en
heftruckchauffeurs."
Daar schort het aan. Personeel.
,,Het is niet alleen de krapte op de
VRIJDAG 20 SEPTEMBER 2019
Nog geen
grenzen
aan groei
Tekst Timo van de Kasteele Fotografie Boaz Timmermans
Paul van den Broeck (61)
uit Kapellen (België) is vanaf de
verhuizing van Vlaeynatie naar
Westdorpe betrokken bij het
Vlaamse overslagbedrijf. Voor
heen was hij operationeel direc
teur voor alle terminalactiviteiten
van Vlaeynatie in Antwerpen en
Gent. Van den Broeck heeft een
achtergrond in de accountancy.
Lian Heller (64)
uit Terneuzen (vanaf 11 oktober
Axel) is met ingang van 1 april
adviseur Expat Center Zeeland.
Eerder werkte Heller op project
basis voor kunstmestfabrikant
Yara in Sluiskil, waar ze als
projectassistent betrokken was
bij de bouw van een nieuwe fabriek.
Affiniteit met expats deed ze
vooral op tijdens haar werk voor
Dow Europe in Zwitserland.
Ankie de Munter (48)
uit Zuiddorpe werkt sinds 2014
als HR-manager bij machine
fabrikant Symach in Terneuzen.
Eerder was ze personeelsfunctio
naris bij stichting ZorgSaam
Zeeuws-Vlaanderen. Ze volgde
een Human Resource Manage
ment (HRM) opleiding aan de
Hogeschool Zeeland (HZ) in
Vlissingen.