AUTO
Kia vult Ceed-modellen aan met SUV-
18
RKE77G
VRAAG ANTWOORD
Een compacte SUV met een rijke uitrusting. Kia denkt
dat de nieuwe XCeed een succes wordt en zou daar
best eens gelijk in kunnen hebben. Want wie wil er
tegenwoordig niet zo'n extra hoge, stoere gezinsauto?
Aparte regels voor
het inhalen door
vrachtauto's?
—Caret Moojen
Waar zijn eerder
verschenen
vragen te vinden?
Doe ons een
plezier: haal de
voet van de rem
—Fred Meekes
vrijdag 20 september 2019
GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Gelden er aparte regels
voor vrachtwagens die el
kaar inhalen? Waarom gaat
de vrachtauto die ingehaald
wordt niet even van het gas,
zodat de inhaalprocedure
veel sneller verloopt en er
minder gauw risicovolle
situaties achter deze inhaal
manoeuvre ontstaan? Ook
zal de ergernis bij veel auto
mobilisten er minder door
worden.
Voor vrachtauto's bestaan
specifieke inhaalverboden op
daarvoor aangewezen trajec
ten, maar verder gelden de
zelfde regels bij het inhalen
als voor andere auto's.
Natuurlijk helpen chauffeurs
elkaar weleens door gas
terug te nemen, maar
meestal zullen zij dit niet
doen. Bijvoorbeeld omdat zij
de cruisecontrol aan hebben
staan en gas terugnemen en
daarna weer optrekken extra
brandstof, dus geld kost. Bo
vendien kan dit afremmen
ook weer onveilige situaties
opleveren voor het achterop
komende verkeer.
Stoer, hoog
en compleet
Met veel belangstelling lees
ik elke week de rubriek
Vraag Antwoord. Zijn afle
veringen van deze rubriek
ook gebundeld, misschien
op internet? Ik denk dat ik
er als belangstellende in
auto's veel van kan leren.
—Hans Kleinjan
U kunt eerder gestelde vra
gen en antwoorden terugvin
den op de autosectie van de
website van deze krant. Daar
zijn de laatst verschenen vra
gen als artikel geplaatst en
kunt u onderaan doorklikken
naar 'dossier'. Daarin zijn alle
vragen verzameld.
Laatst meldde u dat het niet
nodig is een moderne auto
maat bij het verkeerslicht in
neutraal te zetten. Maar een
groot nadeel blijft dat veel
bestuurders daar minuten
lang met hun voet op de rem
blijven staan. Met de mo
derne, felle led-remlichten is
dat voor de automobilisten
die erachter staan, geen
pretje. Dus doe ons een ple
zier: zet de versnellingsbak
in neutraal en haal de voet
van de rem.
De felle remlichten maken
auto's veiliger, maar inder
daad: bij het verkeerslicht zijn
ze vaak een bron van erger
nis. Bijvoorbeeld Mercedes
laat ze bij stilstand al automa
tisch minder fel branden: een
goed initiatief. De voet van de
rem halen lijkt mij onverstan
dig. Wordt de auto vanachter
aangereden, dan zal hij met
hoge snelheid de kruising
op rijden, met alle mogelijke
gevolgen van dien.