AUTO Kia vult Ceed-modellen aan met SUV- 18 RKE77G VRAAG ANTWOORD Een compacte SUV met een rijke uitrusting. Kia denkt dat de nieuwe XCeed een succes wordt en zou daar best eens gelijk in kunnen hebben. Want wie wil er tegenwoordig niet zo'n extra hoge, stoere gezinsauto? Aparte regels voor het inhalen door vrachtauto's? —Caret Moojen Waar zijn eerder verschenen vragen te vinden? Doe ons een plezier: haal de voet van de rem —Fred Meekes vrijdag 20 september 2019 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Gelden er aparte regels voor vrachtwagens die el kaar inhalen? Waarom gaat de vrachtauto die ingehaald wordt niet even van het gas, zodat de inhaalprocedure veel sneller verloopt en er minder gauw risicovolle situaties achter deze inhaal manoeuvre ontstaan? Ook zal de ergernis bij veel auto mobilisten er minder door worden. Voor vrachtauto's bestaan specifieke inhaalverboden op daarvoor aangewezen trajec ten, maar verder gelden de zelfde regels bij het inhalen als voor andere auto's. Natuurlijk helpen chauffeurs elkaar weleens door gas terug te nemen, maar meestal zullen zij dit niet doen. Bijvoorbeeld omdat zij de cruisecontrol aan hebben staan en gas terugnemen en daarna weer optrekken extra brandstof, dus geld kost. Bo vendien kan dit afremmen ook weer onveilige situaties opleveren voor het achterop komende verkeer. Stoer, hoog en compleet Met veel belangstelling lees ik elke week de rubriek Vraag Antwoord. Zijn afle veringen van deze rubriek ook gebundeld, misschien op internet? Ik denk dat ik er als belangstellende in auto's veel van kan leren. —Hans Kleinjan U kunt eerder gestelde vra gen en antwoorden terugvin den op de autosectie van de website van deze krant. Daar zijn de laatst verschenen vra gen als artikel geplaatst en kunt u onderaan doorklikken naar 'dossier'. Daarin zijn alle vragen verzameld. Laatst meldde u dat het niet nodig is een moderne auto maat bij het verkeerslicht in neutraal te zetten. Maar een groot nadeel blijft dat veel bestuurders daar minuten lang met hun voet op de rem blijven staan. Met de mo derne, felle led-remlichten is dat voor de automobilisten die erachter staan, geen pretje. Dus doe ons een ple zier: zet de versnellingsbak in neutraal en haal de voet van de rem. De felle remlichten maken auto's veiliger, maar inder daad: bij het verkeerslicht zijn ze vaak een bron van erger nis. Bijvoorbeeld Mercedes laat ze bij stilstand al automa tisch minder fel branden: een goed initiatief. De voet van de rem halen lijkt mij onverstan dig. Wordt de auto vanachter aangereden, dan zal hij met hoge snelheid de kruising op rijden, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18