'prinsjesdag 2019 II NIEUWS 11 Met de nadruk op zuinig zijn gedraagt Hoekstra Het kabinet zegt op Prinsjesdag weer een lading plannen en investeringen toe. Maar wat zijn drie hoofdpijndossiers waar u op moet letten? Vandaag: waarom geld uitgeven helemaal niet zo makkelijk is voor de overheid. zich als de Colijn van de 21ste eeuw verwacht - maar de economische voorspoed leidt ook tot een krappe arbeidsmarkt. Die omstandigheid wreekt zich: het blijkt bijvoorbeeld heel lastig om extra agenten de straat op te sturen als de gehele BV Neder land om personeel verlegen zit. Sterker nog, de Rekenkamer waar schuwt dat het de vraag is of het be nodigde extra personeel überhaupt wel gevonden gaat worden. Nu al is er een schrijnend tekort aan leraren, agenten, ouderenverzorgers, gevan genisbewaarders, verplegers, com mando's, ingenieurs, it-specialisten en inkopers. En het is de vraag of die op korte termijn wel gevonden wor den, stelt het instituut. Doorschuiven Het geld dat het kabinet niet weet uit te geven, gaat niet per se rechtstreeks naar aflossing van de staatsschuld. Sommige ministeries, zoals Defensie en Infrastructuur en Waterstaat, kunnen budgetten doorschuiven naar latere jaren. Het kost immers tijd om onderzeeboten aan te schaf fen of een nieuwe weg aan te leggen. Tussen het besluit om een bevoorra dingsschip te kopen en de tewaterla ting ervan zit bijvoorbeeld zes jaar. Daarnaast mogen ministeries maximaal 1 procent van het budget dat zij niet hebben uitgegeven mee nemen naar het volgende jaar. Deze regel is ingevoerd om te voorkomen dat ministeries tegen het eind van het jaar het geld nog even snel 'op maken' om te voorkomen dat zij het jaar erop met minder moeten doen. Boeren Desondanks blijft minister van Fi nanciën Wopke Hoekstra goed boe ren. In zijn eerste volle begrotingsjaar hield hij 11,4 miljard euro over. Het begrotingsoverschot in 2018 kwam daardoor met 1,5 procent fors hoger uit dan de 0,5 procent waarop in zijn begroting was gerekend. Hoekstra ontkent dat hij het stie kem wel best vindt dat zijn collega's het geld niet weten op te krijgen. De CDA'er wijst op de krappe arbeids markt. Ook stelt hij steevast dat er al tijd aanlooptijd nodig is om investe ringsplannen ten uitvoering te bren- gen en dat veel van het niet bestede geld gewoon beschikbaar blijft. Tege lijkertijd kwam hij begin dit jaar te genover NRC Handelsblad met een kanttekening. ,,Het geld hóeft niet op. En de staatsschuld moet óók ver der omlaag", zei Hoekstra toen. Die uitspraken wekken wrevel bij de oppositie. Zo meent PvdA-Ka- merlid Henk Nijboer dat Hoekstra zich ten onrechte verschuilt achter het feit dat het momenteel lastig is personeel te vinden. ,,Als je hogere lonen betaalt, komen er meer men sen voor je werken", zegt Nijboer. „Leraren wachten echter nog steeds op een nieuwe cao. Dat is nu op te lossen, maar deze minister stort het geld dat blijft liggen liever af in de staatsschuld. Met de nadruk op zui nig zijn en buffers bouwen gedraagt Hoekstra zich als de Colijn van de 21ste eeuw." Defensie Het is de vraag of de beloofde inves teringen later alsnog ingehaald zul len worden. Nijboer heeft er een hard hoofd in. Hij heeft zelf uitgerekend dat bijvoorbeeld Defensie dit jaar 19 procent meer moet uitgeven dan in 2018. Onmogelijk, denkt de PvdA'er. Ook het Centraal Planbureau (CPB) is sceptisch over het vermo gen van de overheid om extra in vesteringen te doen. Tot chagrijn van het kabinet gaat de reken meester ervan uit dat dit jaar 2,5 miljard euro van de zogeheten 'intensiveringen' in de porte monnee van Hoekstra blijft. Voor 2020 houdt het planbureau het op 1 miljard euro die 'niet gereali seerd' zal worden. De onderbesteding kent een prijs: de Nederlandse economie wordt door die achterblijvende uit gaven minder gestimuleerd 'dan bij het Regeerakkoord werd veronder steld', stelt het CPB. Concreter: als het kabinet de 2,5 miljard euro dit jaar tegen de verwachting in tóch weet weg te zetten, dan valt het groeicijfer in 2019 0,3 procentpunt hoger uit, aldus het CPB. Nu de eco nomie afkoelt en de angst voor een recessie de kop opsteekt, is er dus des te meer reden voor het kabinet om die beloofde miljarden alsnog te zien uit te geven. MORGEN: Iet zijn van die berich ten die ons rond Prinsjesdag om de oren vliegen: het kabi net trekt extra geld uit voor van alles en nog wat. Aan ambitie is in Den Haag zelden gebrek. Maar wat minder aan de grote klok wordt ge hangen is dat lang niet al die beloofde extra euro's daadwerkelijk worden uitgegeven. Niet omdat het kabinet die miljarden niet wü uitgeven, maar omdat het domweg niet lukt. Voor dit fenomeen gebruikt het Binnen hof verschillende bewoordingen die allemaal met een 'o' beginnen: onderbesteding, onderschrijding of onderuitputting. Bij zijn aantreden ontvouwde dit kabinet een ambitieuze investerings agenda: in 2018 zou er bijna 5 miljard euro extra worden gespendeerd, op lopend tot 14,5 miljard in 2021. Het extra geld was bedoeld voor 'voorzie ningen die van ons allemaal zijn'. ,,Daarom investeren we in defensie, politie, zorg en onderwijs", zo be loofden VVD, CDA, D66 en Chris tenunie in het regeerakkoord. Op de plank In mei van dit jaar kwam de Alge mene Rekenkamer echter met ont nuchterende cijfers. Van de 5 miljard aan extra investeringen uit het eerste regeringsjaar bleek maar liefst een miljard nog op de plank te liggen. Behalve dat het 'ontbrak aan zicht bare resultaten' kwam het geld 'moeilijk aan het rollen', luidde het strenge oor deel van Rekenkamer-president Arno Visser. Tekenend: bij het minis terie van Defensie bleef aan het eind van het jaar meer geld over dan er aan het begin was bijgekomen. De economische meewind voor dit kabinet is zowel een zegen als vloek. Het belastinggeld klotst weliswaar tegen de plinten - vorig jaar kwam er 6 miljard euro meer binnen dan was maar ""6 September 2019 Hoekstra krijgt 't geld niet op ILLUSTRATIE MARK REIJNTJENS —Henk Nijboer, PvdA-Kamerlid Waarom Rutte het liever niet over een recessie heeft Laurens Kok

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 11