II
10 NIEUWS
ONDERWIJS JONGENS
Het Amsterdamse Kiem Montessori
laat leerlingen een uur sporten
voordat de lessen beginnen. Onder meer
daarmee probeert de middelbare school
het onderwijs beter bij de behoeften van
jongens te laten aansluiten.
pis
IS^iSIP
Even na half negen
rent een stoet brug
klassers met een do
cent door het Amster
damse Oosterpark.
Deze leerlingen van
de middelbare school
Kiem Montessori beginnen hun
schooldag duidelijk niet in een klas
lokaal, zittend op een stoel. Vier da
gen in de week gaan ze eerst een uur
sporten voordat de lessen beginnen.
,,Dat is wel fijn ja. Dan voel ik me lek
ker fris en ben ik meteen wakker'',
zegt de 13-jarige Julius Engelsma.
Vandaag staat een les hardlopen op
het programma, maar het sportuur is
elke dag anders. Soms zijn de leerlin
gen gewoon in de gymzaal te vinden
en vorig schooljaar kregen ze een
paar weken schaats- en roeiles. ,,Het
moet leuk blijven, dus we zoeken
naar afwisseling", vertelt gymdocent
Linda Westera. Dat doet ze overigens
met liefde. Op andere scholen klagen
gymdocenten over het geringe aantal
uren beweging dat de leerlingen krij
gen, maar daaraan is op Kiem Mon-
tessori geen gebrek. ,,Ik ben hier in
mijn nopjes'', zegt Westera stralend.
Voor deze middelbare school is be
wegen juist cruciaal. Zeker jongens
hebben niet de rust in hun lijf om
uren achter elkaar stil te zitten en te
luisteren. Daarom krijgen ze op Kiem
Montessori de ruimte hun energie
kwijt te raken. Daarvoor staan er bij
voorbeeld twee hometrainers in de
hal. En als leerlingen tijdens de les
iets op een computer willen opzoe
ken, moeten ze dat staand doen. De
leerlingen werken tijdens de lessen
sowieso veel aan opdrachten. Daar
door hoeven ze niet lang te luisteren.
Dat betekent niet dat op de school
geen meisjes zijn te vinden. Tuncer
Akyazi, schoolleider van vmbo-tl,
schat de verhouding jongens-meisjes
op ongeveer 60-40. ,,Wat we hier bie
den, is niet alleen voor jongens goed.
Ook de meisjes hebben er iets aan."
Leerprestaties
De afgelopen jaren daalden de leer
prestaties van jongens in het middel
baar onderwijs: ze blijven vaker zit
ten, zakken meer terug naar lagere
niveaus en hun cijfers zijn lager dan
die van meisjes. Vorige week meldde
het Centraal Bureau voor de Statis
tiek (CBS) nog dat meisjes gemiddeld
een schoolniveau hoger halen dan
Het moet leuk blijven,
dus we zoeken naar
afwisseling. Ik ben hier
in mijn nopjes
jongens. Dat is opvallend, want bij de
start in de brugklas zijn er nauwelijks
verschillen tussen jongens en meis
jes.
Vanuit die opvallende ontwikke
ling - tot de jaren 80 deden jongens
het altijd beter in het onderwijs - is
Kiem Montessori geboren. In een
voormalige basisschool opende de
school vorig jaar met één brugklas
vmbo-tl met 28 leerlingen. Dit jaar
zijn daar drie brugklassen vmbo-
tl/havo met 59 leerlingen bijgeko
men. ,,Dat waren er wel meer dan
verwacht'', beaamt Akyazi. ,,In Am-
sterdam is zo veel concurrentie. Er
zijn wel veertig vmbo-tl-afdelingen.
Ik maakte me zorgen of we de school
vol konden krijgen.''
Maar er blijkt behoefte aan onder
wijs dat beter aansluit bij behoeften
van jongens. Het Nederlandse onder
wijs zou te veel zijn toegerust op
meisjes, met onder meer veel verha
lende opdrachten. Bovendien strui
kelen veel jongens in de brugklas
over de zelfstandigheid die ze ineens
krijgen. Ze moeten zelf hun agenda
bijhouden, plannen en huiswerk ma
ken. Aan zulke vaardigheden is hun
puberbrein simpelweg niet toe.
Geen huiswerk
Precies voor die factoren is op Kiem
Montessori extra aandacht. De leer
lingen hoeven er geen huiswerk te
maken. Elke les vinkt de docent hun
afgemaakte taken af. Alles wat ze niet
af hebben, moeten ze na de lessen op
school doen. ,,Ik vind dat wel fijn,
want dan kan ik na school met vrien
den chillen. Thuis kan ik me toch
niet goed concentreren'', ervaart
Mark Wolfe (12). In de school lopen
onderwijsassistenten rond die de
leerlingen bij hun werk begeleiden.
Brugklassers hoeven niet te zeulen
met grote rugzakken, want de boe
ken blijven op school.
Of de nieuwe onderwijsvorm tot
betere leerresultaten zal leiden, moet
nog blijken. ,,We merken niet dat we
meer lesstof met ze kunnen behande
len doordat ze meer bewegen en
meer ruimte in hun hoofd hebben.
Maar we zien wél dat deze leerlingen
blijer zijn vergeleken met de scholie
ren op onze reguliere locatie. Ze la
chen meer en zitten lekkerder in hun
vel'', stelt Akyazi.
Aan het einde van dit tweede
schooljaar denkt de schoolleider de
effecten beter te kunnen overzien.
Maar wat het leerresultaat ook is, op
Kiem Montessori vinden ze het
nieuwe onderwijs ook geslaagd als er
meer blije leerlingen zijn.
maandag 16 september 2019
GO
S; -
Ellen van Gaaien
Amsterdam
-Linda Westera, gymdocent van
Kiem Montessori
Hardlooples voor
brugklassers in het
Amsterdamse Ooster
park. FOTO'S MARCO OKHUIZEN
Leerlingen op de
hometrainers in de
gang van de school.