II 10 NIEUWS ONDERWIJS JONGENS Het Amsterdamse Kiem Montessori laat leerlingen een uur sporten voordat de lessen beginnen. Onder meer daarmee probeert de middelbare school het onderwijs beter bij de behoeften van jongens te laten aansluiten. pis IS^iSIP Even na half negen rent een stoet brug klassers met een do cent door het Amster damse Oosterpark. Deze leerlingen van de middelbare school Kiem Montessori beginnen hun schooldag duidelijk niet in een klas lokaal, zittend op een stoel. Vier da gen in de week gaan ze eerst een uur sporten voordat de lessen beginnen. ,,Dat is wel fijn ja. Dan voel ik me lek ker fris en ben ik meteen wakker'', zegt de 13-jarige Julius Engelsma. Vandaag staat een les hardlopen op het programma, maar het sportuur is elke dag anders. Soms zijn de leerlin gen gewoon in de gymzaal te vinden en vorig schooljaar kregen ze een paar weken schaats- en roeiles. ,,Het moet leuk blijven, dus we zoeken naar afwisseling", vertelt gymdocent Linda Westera. Dat doet ze overigens met liefde. Op andere scholen klagen gymdocenten over het geringe aantal uren beweging dat de leerlingen krij gen, maar daaraan is op Kiem Mon- tessori geen gebrek. ,,Ik ben hier in mijn nopjes'', zegt Westera stralend. Voor deze middelbare school is be wegen juist cruciaal. Zeker jongens hebben niet de rust in hun lijf om uren achter elkaar stil te zitten en te luisteren. Daarom krijgen ze op Kiem Montessori de ruimte hun energie kwijt te raken. Daarvoor staan er bij voorbeeld twee hometrainers in de hal. En als leerlingen tijdens de les iets op een computer willen opzoe ken, moeten ze dat staand doen. De leerlingen werken tijdens de lessen sowieso veel aan opdrachten. Daar door hoeven ze niet lang te luisteren. Dat betekent niet dat op de school geen meisjes zijn te vinden. Tuncer Akyazi, schoolleider van vmbo-tl, schat de verhouding jongens-meisjes op ongeveer 60-40. ,,Wat we hier bie den, is niet alleen voor jongens goed. Ook de meisjes hebben er iets aan." Leerprestaties De afgelopen jaren daalden de leer prestaties van jongens in het middel baar onderwijs: ze blijven vaker zit ten, zakken meer terug naar lagere niveaus en hun cijfers zijn lager dan die van meisjes. Vorige week meldde het Centraal Bureau voor de Statis tiek (CBS) nog dat meisjes gemiddeld een schoolniveau hoger halen dan Het moet leuk blijven, dus we zoeken naar afwisseling. Ik ben hier in mijn nopjes jongens. Dat is opvallend, want bij de start in de brugklas zijn er nauwelijks verschillen tussen jongens en meis jes. Vanuit die opvallende ontwikke ling - tot de jaren 80 deden jongens het altijd beter in het onderwijs - is Kiem Montessori geboren. In een voormalige basisschool opende de school vorig jaar met één brugklas vmbo-tl met 28 leerlingen. Dit jaar zijn daar drie brugklassen vmbo- tl/havo met 59 leerlingen bijgeko men. ,,Dat waren er wel meer dan verwacht'', beaamt Akyazi. ,,In Am- sterdam is zo veel concurrentie. Er zijn wel veertig vmbo-tl-afdelingen. Ik maakte me zorgen of we de school vol konden krijgen.'' Maar er blijkt behoefte aan onder wijs dat beter aansluit bij behoeften van jongens. Het Nederlandse onder wijs zou te veel zijn toegerust op meisjes, met onder meer veel verha lende opdrachten. Bovendien strui kelen veel jongens in de brugklas over de zelfstandigheid die ze ineens krijgen. Ze moeten zelf hun agenda bijhouden, plannen en huiswerk ma ken. Aan zulke vaardigheden is hun puberbrein simpelweg niet toe. Geen huiswerk Precies voor die factoren is op Kiem Montessori extra aandacht. De leer lingen hoeven er geen huiswerk te maken. Elke les vinkt de docent hun afgemaakte taken af. Alles wat ze niet af hebben, moeten ze na de lessen op school doen. ,,Ik vind dat wel fijn, want dan kan ik na school met vrien den chillen. Thuis kan ik me toch niet goed concentreren'', ervaart Mark Wolfe (12). In de school lopen onderwijsassistenten rond die de leerlingen bij hun werk begeleiden. Brugklassers hoeven niet te zeulen met grote rugzakken, want de boe ken blijven op school. Of de nieuwe onderwijsvorm tot betere leerresultaten zal leiden, moet nog blijken. ,,We merken niet dat we meer lesstof met ze kunnen behande len doordat ze meer bewegen en meer ruimte in hun hoofd hebben. Maar we zien wél dat deze leerlingen blijer zijn vergeleken met de scholie ren op onze reguliere locatie. Ze la chen meer en zitten lekkerder in hun vel'', stelt Akyazi. Aan het einde van dit tweede schooljaar denkt de schoolleider de effecten beter te kunnen overzien. Maar wat het leerresultaat ook is, op Kiem Montessori vinden ze het nieuwe onderwijs ook geslaagd als er meer blije leerlingen zijn. maandag 16 september 2019 GO S; - Ellen van Gaaien Amsterdam -Linda Westera, gymdocent van Kiem Montessori Hardlooples voor brugklassers in het Amsterdamse Ooster park. FOTO'S MARCO OKHUIZEN Leerlingen op de hometrainers in de gang van de school.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 10