Leren door bewegen, flexibele vakanties
4
Ik ben bewust i
op zoek gegaan
naar een school
die iets minder
traditioneel is en
waarbij de betrokkenheid van
ouders groot is. Je krijgt de kans om
We hebben
risico's omgezet
in een kans
We hebben op
meerdere
plekken een
intensieve
samenwerking
scholen, maar hier zit de
startgroep voor peuters vast
De ouders zijn
ambassadeurs
voor onze
school
thema bijvoorbeeld 'chocolade' is,
kunnen kinderen onder meer een
verpakking ontwerpen, onderzoe
ken wanneer chocolade is ont
staan en wat de verbanden zijn
met het heden en waar op aarde
cacaobomen groeien. Zo leren ze
samenhang zien en denken van
uit verschillende invalshoeken ter
wijl alle traditionele vakken de re
vue passeren. Er wordt een aantal
weken met een thema gewerkt en
daar zijn verschillende opdrachten
aan verbonden.
Op de website van IPC Neder
land is op een kaart te zien waar de
scholen staan die de manier van
onderwijzen gebruiken. Dat zijn
er inmiddels al heel wat, maar in
Zeeland blijft het nog beperkt tot
één bolletje, in West-Zeeuws-
Vlaanderen. Directeur Barbara
Beulens: ,,IPC past het best bij hoe
we willen dat kinderen leren."
Dus niet: we beginnen vandaag al
lemaal op bladzijde drie van het
lesboek, maar: wat gaan we leren
deze week en hoe gaan we dat het
beste doen. Kinderen krijgen op
hetzelfde moment een instructie
van de leerkracht maar mogen
vervolgens zelf kijken welke op
dracht ze als eerste willen doen.
,,Die ruimte geeft ze de mogelijk
heid om na te denken over wat ze
gaan doen en wat ze bijvoorbeeld
lastig vinden."
Doe-dingen
Mirte van Huisstede (10) uit
Groede en Fienne Beerens (11) uit
Breskens zitten in groep acht. De
meiden zijn allebei bezig met een
schriftelijke opdracht. Ze kunnen
ook duidelijk uitleggen hoe het
IPC-onderwijs in elkaar steekt.
,,Dat is natuur, geschiedenis, aard
rijkskunde en andere vakken door
elkaar", zegt Fienne. ,,We hebben
een thema en nu is dat 'hoe leren
wij.' Dan moeten we dingen op
zoeken over hersenen." Mirthe
vult meteen aan: ,,Ook over hoe je
lichaam werkt en hoe je leert. We
hebben een grote prikwand en al
les wat we maken, prikken we daar
op." Aan het eind van het thema
kunnen de leerlingen zien wat ze
allemaal hebben geleerd en sluiten
ze het thema gezamenlijk af. Mirte
en Fienne zijn enthousiast over
die manier van leren. Mirte:
,,Want je moet ook doe-dingen
doen en naar buiten." Uitstapjes
horen bij een thema. ,,En dat is
leuker dan leren uit een boek."
Het uitgangspunt van De Kust-
school is dat het kind centraal
staat, van nul tot twaalf jaar. ,,Het
gebouw is ook ontworpen vanuit
die visie", legt de directeur uit. Dit
schooljaar heeft De Kustschool
haar intrek genomen in de ver
bouwde basisschool van Cadzand.
Die verbouwing was nodig, alleen
de buitenmuren zijn blijven staan.
De lange gang met lokalen aan
weerszijden heeft plaats gemaakt
voor een grote, lichte ruimte als
hart van de school. Alle lokalen
komen daar op uit en bij iedere
ruimte kun je naar binnen kijken.
Ook zijn er ateliers en er zijn ver
schillende hoeken gemaakt, zoals
een creahoek en een muziekhoek.
De kleuren van De Kustschool,
kleuren die je tegenkomt op weg
naar het strand, komen terug in
het hele gebouw. Zoals het blauw
van de zee en geel van zon en
strand.
De ramen zitten bij elke groep
op ooghoogte. Zo is vanuit de cen
trale ruimte te zien dat een juf een
balletje naar een groepje leerlin
gen gooit. Wie het vangt, mag een
vraag beantwoorden. Voor de
kleinsten bevinden de doorkijkjes
zich dicht bij de grond. Bij de
ruimte van de kleuters en de start-
groepen voor peuters is er nog iets
bijzonders aan de hand. De twee
lokalen lopen in elkaar over en de
kinderen werken met hetzelfde
thema. De leerkrachten en peda
gogen van de kinderopvang wer
ken samen. Ook worden kinderen
van nul tot twee jaar opgevangen
in Cadzand en er is buitenschoolse
opvang. Op hun eigen niveau gaan
ze mee met de visie van de school,
door het gebruik van thema's. De
grens tussen school en kinderop
vang bestaat kortom niet meer: ie
dereen gaat naar De
Kustschool. Beulens: ,,Als je naar
een kind kijkt, zie je ook een on
onderbroken ontwikkelingslijn."
Voor de kinderopvang is de sa
menwerking ook bijzonder, ver
telt Barry Haerens, unitmanager
van Kinderopvang Zeeuws-Vlaan-
deren. ,,We hebben op meerdere
plekken een intensieve samen
werking met scholen, maar hier
zit de startgroep voor peuters vast
aan groep één. We zijn vijf ochten
den per week intensief met elkaar
bezig." Dat gaat vanzelf, merkt juf
Tiffany Hoste. ,,De kinderen heb
ben samen het thema 'huis en
thuis' en gaan er direct in mee." Zo
mogen de peuters een huis vou
wen en de kleuters doen een
stapje extra: zij vouwen een huis
met een raam en een deur. ,,Maar
de peuters kunnen ook een stapje
extra zetten als ze dat willen." De
ruimtes zijn bewust zo ingedeeld
dat kinderen zelfredzaamheid le
ren en zelfstandig aan de slag kun
nen: ze kunnen zelf knutselspul-
len verzamelen en ze kunnen
overal bij: de blauwe keuken heeft
een extra opstapje voor de klein
sten.
Het gebouw is het sluitstuk van
jaren hard werken, vertelt afzwaai
end directeur Kees Moelker. Hij
was van begin af aan betrokken bij
De Kustschool. Dat begon met de
samenwerking van de scholen in
Zuidzande, Nieuwvliet, Cadzand
en Retranchement. ,,Op 1 oktober
2010 hebben we de Samenwerking
Scholen West opgericht. Met als
doel om kwalitatief, duurzaam en
bereikbaar onderwijs in de streek
te houden, met het oog op krimp."
Toen ontstond het idee voor De
Kustschool. ,,Toen dat idee er op
hoofdlijnen stond, zijn we in ge-
mee te denken Annemarie Pera
Kees Moelker
aan groep één. Barry Haerens
Barbara Beulens
ZATERDAG 14 SEPTEMBER 2019 GO
VERVOLG VAN PAGINA 3