Leren door bewegen, flexibele vakanties 4 Ik ben bewust i op zoek gegaan naar een school die iets minder traditioneel is en waarbij de betrokkenheid van ouders groot is. Je krijgt de kans om We hebben risico's omgezet in een kans We hebben op meerdere plekken een intensieve samenwerking scholen, maar hier zit de startgroep voor peuters vast De ouders zijn ambassadeurs voor onze school thema bijvoorbeeld 'chocolade' is, kunnen kinderen onder meer een verpakking ontwerpen, onderzoe ken wanneer chocolade is ont staan en wat de verbanden zijn met het heden en waar op aarde cacaobomen groeien. Zo leren ze samenhang zien en denken van uit verschillende invalshoeken ter wijl alle traditionele vakken de re vue passeren. Er wordt een aantal weken met een thema gewerkt en daar zijn verschillende opdrachten aan verbonden. Op de website van IPC Neder land is op een kaart te zien waar de scholen staan die de manier van onderwijzen gebruiken. Dat zijn er inmiddels al heel wat, maar in Zeeland blijft het nog beperkt tot één bolletje, in West-Zeeuws- Vlaanderen. Directeur Barbara Beulens: ,,IPC past het best bij hoe we willen dat kinderen leren." Dus niet: we beginnen vandaag al lemaal op bladzijde drie van het lesboek, maar: wat gaan we leren deze week en hoe gaan we dat het beste doen. Kinderen krijgen op hetzelfde moment een instructie van de leerkracht maar mogen vervolgens zelf kijken welke op dracht ze als eerste willen doen. ,,Die ruimte geeft ze de mogelijk heid om na te denken over wat ze gaan doen en wat ze bijvoorbeeld lastig vinden." Doe-dingen Mirte van Huisstede (10) uit Groede en Fienne Beerens (11) uit Breskens zitten in groep acht. De meiden zijn allebei bezig met een schriftelijke opdracht. Ze kunnen ook duidelijk uitleggen hoe het IPC-onderwijs in elkaar steekt. ,,Dat is natuur, geschiedenis, aard rijkskunde en andere vakken door elkaar", zegt Fienne. ,,We hebben een thema en nu is dat 'hoe leren wij.' Dan moeten we dingen op zoeken over hersenen." Mirthe vult meteen aan: ,,Ook over hoe je lichaam werkt en hoe je leert. We hebben een grote prikwand en al les wat we maken, prikken we daar op." Aan het eind van het thema kunnen de leerlingen zien wat ze allemaal hebben geleerd en sluiten ze het thema gezamenlijk af. Mirte en Fienne zijn enthousiast over die manier van leren. Mirte: ,,Want je moet ook doe-dingen doen en naar buiten." Uitstapjes horen bij een thema. ,,En dat is leuker dan leren uit een boek." Het uitgangspunt van De Kust- school is dat het kind centraal staat, van nul tot twaalf jaar. ,,Het gebouw is ook ontworpen vanuit die visie", legt de directeur uit. Dit schooljaar heeft De Kustschool haar intrek genomen in de ver bouwde basisschool van Cadzand. Die verbouwing was nodig, alleen de buitenmuren zijn blijven staan. De lange gang met lokalen aan weerszijden heeft plaats gemaakt voor een grote, lichte ruimte als hart van de school. Alle lokalen komen daar op uit en bij iedere ruimte kun je naar binnen kijken. Ook zijn er ateliers en er zijn ver schillende hoeken gemaakt, zoals een creahoek en een muziekhoek. De kleuren van De Kustschool, kleuren die je tegenkomt op weg naar het strand, komen terug in het hele gebouw. Zoals het blauw van de zee en geel van zon en strand. De ramen zitten bij elke groep op ooghoogte. Zo is vanuit de cen trale ruimte te zien dat een juf een balletje naar een groepje leerlin gen gooit. Wie het vangt, mag een vraag beantwoorden. Voor de kleinsten bevinden de doorkijkjes zich dicht bij de grond. Bij de ruimte van de kleuters en de start- groepen voor peuters is er nog iets bijzonders aan de hand. De twee lokalen lopen in elkaar over en de kinderen werken met hetzelfde thema. De leerkrachten en peda gogen van de kinderopvang wer ken samen. Ook worden kinderen van nul tot twee jaar opgevangen in Cadzand en er is buitenschoolse opvang. Op hun eigen niveau gaan ze mee met de visie van de school, door het gebruik van thema's. De grens tussen school en kinderop vang bestaat kortom niet meer: ie dereen gaat naar De Kustschool. Beulens: ,,Als je naar een kind kijkt, zie je ook een on onderbroken ontwikkelingslijn." Voor de kinderopvang is de sa menwerking ook bijzonder, ver telt Barry Haerens, unitmanager van Kinderopvang Zeeuws-Vlaan- deren. ,,We hebben op meerdere plekken een intensieve samen werking met scholen, maar hier zit de startgroep voor peuters vast aan groep één. We zijn vijf ochten den per week intensief met elkaar bezig." Dat gaat vanzelf, merkt juf Tiffany Hoste. ,,De kinderen heb ben samen het thema 'huis en thuis' en gaan er direct in mee." Zo mogen de peuters een huis vou wen en de kleuters doen een stapje extra: zij vouwen een huis met een raam en een deur. ,,Maar de peuters kunnen ook een stapje extra zetten als ze dat willen." De ruimtes zijn bewust zo ingedeeld dat kinderen zelfredzaamheid le ren en zelfstandig aan de slag kun nen: ze kunnen zelf knutselspul- len verzamelen en ze kunnen overal bij: de blauwe keuken heeft een extra opstapje voor de klein sten. Het gebouw is het sluitstuk van jaren hard werken, vertelt afzwaai end directeur Kees Moelker. Hij was van begin af aan betrokken bij De Kustschool. Dat begon met de samenwerking van de scholen in Zuidzande, Nieuwvliet, Cadzand en Retranchement. ,,Op 1 oktober 2010 hebben we de Samenwerking Scholen West opgericht. Met als doel om kwalitatief, duurzaam en bereikbaar onderwijs in de streek te houden, met het oog op krimp." Toen ontstond het idee voor De Kustschool. ,,Toen dat idee er op hoofdlijnen stond, zijn we in ge- mee te denken Annemarie Pera Kees Moelker aan groep één. Barry Haerens Barbara Beulens ZATERDAG 14 SEPTEMBER 2019 GO VERVOLG VAN PAGINA 3

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 52