7,7 Zuinig en veilig, maar ook krap 19 Met zijn karakteris tieke design en eigen wijze hybridetechniek heeft de UX genoeg identiteit om een plaats op te eisen in het seg ment van de compacte 'premium' SUV's. De bijzonder rijk uitgeruste UX staat minder hoog op zijn wielen dan an dere SUV's en dat helpt bij de wegligging. Het design is zoals we dat van de huidige Lexus kennen: nogal expressief. Daar moet je van houden, maar het valt in elk geval op. Dat geldt ook voor de zeer complete, standaard veiligheidsuitrusting waarmee hij de concur rentie overtreft. Met zijn interieur be wijst de Lexus eveneens tot de topklasse te beho ren. We zien fraai design, mooie materialen, nette stiksels en nauwe pas naden. Maar de zitruimte achterin is te krap voor deze klasse en hetzelfde geldt voor de (slechts 320 liter metende) kofferbak. Ook bij het infotain ment laat Lexus steken vallen. Dat werkt onhan dig en loopt grafisch achter bij sommige concurrenten. Gelukkig introduceert Lexus dit najaar een nieuwe gene ratie, in de nieuwe RX. Typisch Toyota en Lexus is de keuze voor een hybride zonder stek ker. De nieuwe 2,0 liter benzinemotor is gekop peld aan een elektromo- tor (gecombineerd ver mogen 184 pk/135 kW). De CVT-automaat leidt tot flink meer motorge luid als je om prestaties vraagt, maar gelukkig minder dan in het verle den. De elektro- en ben zinemotor werken voor beeldig samen. Zij ma ken de UX snel en tege lijk best zuinig (testver- bruik 1:17,5). De besturing is direct en precies. Verder valt de goede wegligging op: rij hard door een bocht en de UX helt nauwelijks over. Het veercomfort is maar net voldoende: blijkbaar wilde Lexus met het onderstel vooral inzetten op sportiviteit. Dat is gelukt. speciale lichtmetalen wielen. Vol gens importeur Pon kost deze versie in Nederland minder dan 40.000 euro, terwijl de vanaf-prijzen van de andere versies later bekend worden gemaakt. De eerste zes jaar is het onderhoud in Nederland gratis. Porsche Een ander lid van de Volkswagen familie, Porsche, gunt Frankfurt ook de primeur van zijn allereerste volle dig elektrische model. De Porsche Taycan overtroeft de populaire Tesla's met zijn hoge laadsnelheid, maar als het gaat om de reikwijdte delft hij nog steeds het onderspit. De eerste versies, de Turbo en Turbo S met 93,4 kWh-batterij, staan eind ja nuari in de Nederlandse showrooms. De Taycan Turbo kost 157.100 euro en de Taycan Turbo S 191.000 euro. Volgend najaar volgt een goedkopere versie met minder batterijcapaciteit (80 kWh). Elke Taycan heeft vier- wielaandrijving en eind volgend jaar al verschijnt er ook een Taycan Cross Turismo, die lichte trekjes van een SUV en stationwagon vertoont. De Taycan Turbo S (overboost- motorvermogen 560 kW, 761 pk) accelereert in 2,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, de Taycan Turbo (500 kW, 680 pk) voltooit die sprint in 3,2 seconden. Beide varian ten hebben een topsnelheid van 260 km/u. De actieradius (WLTP) van de Taycan Turbo S bedraagt 412 kilome ter en die van de Taycan Turbo 450 kilometer. Ter vergelijking: een Tesla Model S komt volgens de WLTP- norm 610 kilometer ver. Het is vooral de laadsnelheid van de nieuwe Porsche die imponeert. Dit is de eerste elektrische productieauto met een systeemvoltage van 800 volt. Daardoor zijn de batterijen bij een snellader binnen vijf minuten op te laden voor een nieuwe reikwijdte van 100 kilometer. Onder ideale omstandigheden belooft Porsche dat De batterijen zijn onder ideale omstandigheden in ruim 22 minuten te laden van 5 naar 80 procent, belooft Porsche de batterijen in ruim 22 minuten te laden zijn van 5 naar 80 procent. Dat alles dankt hij aan zijn maximale laadvermogen van 270 kW. Een huis- tuin-en-keukenstopcontact brengt een maximale laadcapaciteit van 11 kW met zich mee. Lief Niet van de Volkswagen-familie, maar eveneens een volledig elektri sche nieuwkomer is de kleine Honda e. Zijn koplampen kijken lief en enigszins hulpeloos de wereld in en het grote glasoppervlak en de ietwat koddige proporties doen de rest. De Honda e is een vijfzitter met achter bank, vier deuren, verzonken hand grepen en iets kleinere wieltjes dan gehoopt. Het interieur oogt warm en retro en zeer 'premium'. Met een volle accu komt de auto 'meer dan 200 kilometer ver', aldus Honda. De Honda e komt in april volgend jaar naar Nederland en kost dan wellicht meer dan 40.000 euro. Ook Opel presenteert een volledig elektrische auto in Frankfurt, geba seerd op de nieuwe Corsa. De Opel Corsa-e komt in maart en kost 34.999 euro als rijk uitgeruste 'Launch Edi tion', inclusief zes jaar gratis onder houd. Hij heeft een 100 kW (136 pk) elektromotor en een bereik van 330 kilometer volgens de WLTP-norm. Spraakmakend Met de stortvloed aan elektrische modellen zou je bijna denken dat het gedaan is met de benzine- en diesel auto's, maar ook die staan in Frank furt. Zoals de nieuwe Ford Puma, een SUV gebaseerd op de Fiesta, en de nog goedkopere, kleine Hyundai i10. Een van de spraakmakendste debutanten in Frankfurt is evenwel de nieuwe generatie van de Land Rover Defender. Het leek een onmo gelijke taak om na maar liefst 71 jaar de hoekige en o zo geliefde oer- Defender naar deze eeuw te tillen. De nu gekozen, moderne interpretatie brengt veel nieuwe technologieën en is, net als het origineel, onvermin derd sterk in het terrein. Hij is in het eerste kwartaal van 2020 leverbaar. Voor een vijfpersoons Defender 90 betaal je minimaal 94.300 euro, terwijl de langere 110 pas tegen beta ling van 101.300 euro de showroom uit mag rollen. vrijdag 13 september 2019 De UX heeft een uitgeproken design. Het info tainment is toe aan vernieuwing. fotos bart hoogveld De UX is de goedkoop ste SUV van Lexus van dit moment. Hij deelt zijn techniek groten deels met de Toyota C- HR, maar bewijst in menig opzicht tot de topklasse te behoren. Voorbeeldige wegligging. Com plete veiligheidsuitrus ting. Zuinige hybride zonder stekker. h Ruimte valt tegen. Aandrijflijn soms te rumoerig. Onhandige bediening infotainment. De Lexus UX heeft een verrassend goede wegligging en een bij zonder rijke uitrusting. Zonder het gedoe met een stekker is deze hybride toch heel zuinig. Maar de ruimte valt tegen en het infotainment werkt onhandig. —Niek Schenk Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities in Frankfurt Kijk op de site bij /auto voor de videoreportages over deze autoshow Lexus UX 250h (184 pk/135 kW), vanaf €44.495

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19