7,7
Zuinig en veilig,
maar ook krap
19
Met zijn karakteris
tieke design en eigen
wijze hybridetechniek
heeft de UX genoeg
identiteit om een plaats
op te eisen in het seg
ment van de compacte
'premium' SUV's. De
bijzonder rijk uitgeruste
UX staat minder hoog
op zijn wielen dan an
dere SUV's en dat helpt
bij de wegligging.
Het design is zoals we
dat van de huidige
Lexus kennen: nogal
expressief. Daar moet je
van houden, maar het
valt in elk geval op. Dat
geldt ook voor de zeer
complete, standaard
veiligheidsuitrusting
waarmee hij de concur
rentie overtreft.
Met zijn interieur be
wijst de Lexus eveneens
tot de topklasse te beho
ren. We zien fraai design,
mooie materialen, nette
stiksels en nauwe pas
naden. Maar de zitruimte
achterin is te krap voor
deze klasse en hetzelfde
geldt voor de (slechts 320
liter metende) kofferbak.
Ook bij het infotain
ment laat Lexus steken
vallen. Dat werkt onhan
dig en loopt grafisch
achter bij sommige
concurrenten. Gelukkig
introduceert Lexus dit
najaar een nieuwe gene
ratie, in de nieuwe RX.
Typisch Toyota en
Lexus is de keuze voor
een hybride zonder stek
ker. De nieuwe 2,0 liter
benzinemotor is gekop
peld aan een elektromo-
tor (gecombineerd ver
mogen 184 pk/135 kW).
De CVT-automaat leidt
tot flink meer motorge
luid als je om prestaties
vraagt, maar gelukkig
minder dan in het verle
den. De elektro- en ben
zinemotor werken voor
beeldig samen. Zij ma
ken de UX snel en tege
lijk best zuinig (testver-
bruik 1:17,5).
De besturing is direct
en precies. Verder valt de
goede wegligging op: rij
hard door een bocht en
de UX helt nauwelijks
over. Het veercomfort is
maar net voldoende:
blijkbaar wilde Lexus
met het onderstel vooral
inzetten op sportiviteit.
Dat is gelukt.
speciale lichtmetalen wielen. Vol
gens importeur Pon kost deze versie
in Nederland minder dan 40.000
euro, terwijl de vanaf-prijzen van de
andere versies later bekend worden
gemaakt. De eerste zes jaar is het
onderhoud in Nederland gratis.
Porsche
Een ander lid van de Volkswagen
familie, Porsche, gunt Frankfurt ook
de primeur van zijn allereerste volle
dig elektrische model. De Porsche
Taycan overtroeft de populaire
Tesla's met zijn hoge laadsnelheid,
maar als het gaat om de reikwijdte
delft hij nog steeds het onderspit. De
eerste versies, de Turbo en Turbo S
met 93,4 kWh-batterij, staan eind ja
nuari in de Nederlandse showrooms.
De Taycan Turbo kost 157.100 euro
en de Taycan Turbo S 191.000 euro.
Volgend najaar volgt een goedkopere
versie met minder batterijcapaciteit
(80 kWh). Elke Taycan heeft vier-
wielaandrijving en eind volgend jaar
al verschijnt er ook een Taycan Cross
Turismo, die lichte trekjes van een
SUV en stationwagon vertoont.
De Taycan Turbo S (overboost-
motorvermogen 560 kW, 761 pk)
accelereert in 2,8 seconden vanuit
stilstand naar 100 km/u, de Taycan
Turbo (500 kW, 680 pk) voltooit die
sprint in 3,2 seconden. Beide varian
ten hebben een topsnelheid van 260
km/u. De actieradius (WLTP) van de
Taycan Turbo S bedraagt 412 kilome
ter en die van de Taycan Turbo 450
kilometer. Ter vergelijking: een Tesla
Model S komt volgens de WLTP-
norm 610 kilometer ver.
Het is vooral de laadsnelheid van de
nieuwe Porsche die imponeert. Dit is
de eerste elektrische productieauto
met een systeemvoltage van 800 volt.
Daardoor zijn de batterijen bij een
snellader binnen vijf minuten op te
laden voor een nieuwe reikwijdte
van 100 kilometer. Onder ideale
omstandigheden belooft Porsche dat
De batterijen zijn onder
ideale omstandigheden
in ruim 22 minuten te
laden van 5 naar 80
procent, belooft Porsche
de batterijen in ruim 22 minuten te
laden zijn van 5 naar 80 procent. Dat
alles dankt hij aan zijn maximale
laadvermogen van 270 kW. Een huis-
tuin-en-keukenstopcontact brengt
een maximale laadcapaciteit van 11
kW met zich mee.
Lief
Niet van de Volkswagen-familie,
maar eveneens een volledig elektri
sche nieuwkomer is de kleine Honda
e. Zijn koplampen kijken lief en
enigszins hulpeloos de wereld in en
het grote glasoppervlak en de ietwat
koddige proporties doen de rest. De
Honda e is een vijfzitter met achter
bank, vier deuren, verzonken hand
grepen en iets kleinere wieltjes dan
gehoopt. Het interieur oogt warm en
retro en zeer 'premium'. Met een
volle accu komt de auto 'meer dan
200 kilometer ver', aldus Honda. De
Honda e komt in april volgend jaar
naar Nederland en kost dan wellicht
meer dan 40.000 euro.
Ook Opel presenteert een volledig
elektrische auto in Frankfurt, geba
seerd op de nieuwe Corsa. De Opel
Corsa-e komt in maart en kost 34.999
euro als rijk uitgeruste 'Launch Edi
tion', inclusief zes jaar gratis onder
houd. Hij heeft een 100 kW (136 pk)
elektromotor en een bereik van 330
kilometer volgens de WLTP-norm.
Spraakmakend
Met de stortvloed aan elektrische
modellen zou je bijna denken dat het
gedaan is met de benzine- en diesel
auto's, maar ook die staan in Frank
furt. Zoals de nieuwe Ford Puma, een
SUV gebaseerd op de Fiesta, en de
nog goedkopere, kleine Hyundai i10.
Een van de spraakmakendste
debutanten in Frankfurt is evenwel
de nieuwe generatie van de Land
Rover Defender. Het leek een onmo
gelijke taak om na maar liefst 71 jaar
de hoekige en o zo geliefde oer-
Defender naar deze eeuw te tillen. De
nu gekozen, moderne interpretatie
brengt veel nieuwe technologieën en
is, net als het origineel, onvermin
derd sterk in het terrein. Hij is in het
eerste kwartaal van 2020 leverbaar.
Voor een vijfpersoons Defender 90
betaal je minimaal 94.300 euro,
terwijl de langere 110 pas tegen beta
ling van 101.300 euro de showroom
uit mag rollen.
vrijdag 13 september 2019
De UX heeft een uitgeproken design. Het info
tainment is toe aan vernieuwing. fotos bart hoogveld
De UX is de goedkoop
ste SUV van Lexus van
dit moment. Hij deelt
zijn techniek groten
deels met de Toyota C-
HR, maar bewijst in
menig opzicht tot de
topklasse te behoren.
Voorbeeldige
wegligging. Com
plete veiligheidsuitrus
ting. Zuinige hybride
zonder stekker.
h Ruimte valt tegen.
Aandrijflijn soms te
rumoerig. Onhandige
bediening infotainment.
De Lexus UX heeft
een verrassend goede
wegligging en een bij
zonder rijke uitrusting.
Zonder het gedoe met
een stekker is deze
hybride toch heel
zuinig. Maar de ruimte
valt tegen en het
infotainment werkt
onhandig.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
in Frankfurt
Kijk op de site bij /auto
voor de videoreportages
over deze autoshow
Lexus UX 250h (184 pk/135 kW),
vanaf €44.495