Klein bier op de schaal van misdaadverhalen Degelijke geschiedenisles over een jazzlegende 7 Film maakt de hoge verwachtingen na tv-serie waar DOWNTON ABBEY Hustlers In New York Magazine verscheen in 2015 een artikel over strippers die, om rond te kunnen komen na de bankencrisis van 2008, de laat ste steenrijke Wall Street-manne- tjes op illegale wijze geld afhandig maakten. Daar is dit komische misdaaddrama door geïnspireerd. De ervaren Ramona (Lopez) neemt de naïeve stripper Destiny (Wu) onder haar hoede. Ze raken bevriend en beramen met collega's een plan om rijk aards in te palmen, te drogeren en hun creditcards leeg te trekken. Het idee start succesvol, maar hebberigheid, risicovol gedrag en verraad gooien roet in het eten. De actrices hebben duidelijk alle energie gestoken in het leren paaldansen, want dat ziet er aan genaam professioneel uit. Ook een pluspunt is de casting van Wu als belangrijkste personage; het wordt tijd dat multiculturele rollen vanzelfsprekend worden. Maar we zijn als filmkijkers zo ge wend geraakt aan spectaculaire misdaadverhalen, dat het opvalt als er eigenlijk niet zo veel te ver tellen valt. Wat hebben deze Ro bin Hood-strippers nu helemaal op hun kerfstok? - M.N. Miles Davis: Birth of the Cool Al in 2001 verscheen een portret van een van de meest virtuoze jazzcomponisten ooit. In The Mi les Davis Story (Michael Dibbs) vertelden muziektheoretici en collega's al over Davis' sound, ta lent, muzikale ontwikkeling en z'n composities. Dat is ook in Nel sons docu het geval. Sommige geïnterviewden keren zelfs op nieuw terug. Maar in dit portret wordt ook uitgebreid gesproken over de pijnlijke betekenis van zwart zijn in Amerika, over Davis' hardnekkige drugsverslavingen, over diens liefdesleven en zijn agressieproblemen. De vele tal king heads worden afgewisseld door bergen archiefmateriaal, steevast begeleid door muziek uit Davis' omvangrijke oeuvre. Het geheel schetst een vrij compleet beeld van een uitzonderlijk ta lent. De documentaire is oerdege lijk als een geschiedenisles; de spanning en het drama moeten we vooral halen uit het leven van de jazzmaestro zelf. - M.N. donderdag 12 september 2019 KOSTUUMDRAMA Regie: Michael Engler. Hoofdrollen: Maggie Smith, Hugh Bonneville, Elizabeth McGovern en Imelda Staunton. Vier jaar lang hebben de fans geduld moeten uitoefenen. Komt er ooit nog een vervolg op de bekroonde tv-serie Downton Abbey (2010 2015)? Het wachten wordt nu beloond met een volwaardige speelfilmversie die de liefheb bers van dit kostuumdrama vast en zeker zal bekoren. Aan alles is voldaan: romantiek, royalty, intrige, nieuwe verwikkelingen, een vers liefdeskoppel, een spraakmakende kusscène en de optie dat deze filmbewerking zeker niet het einde bete kent van deze reeks die nog steeds geen slij- tageverschijnselen vertoont. Vrijwel alle bekende gezichten uit de serie zijn van de partij. Sterspeler Maggie Smith is nog even vinnig en snibbig als Lady Violet met haar vlijmscherpe tong. Brief van de koning Alles begint met een brief van het paleis waarin vermeld wordt dat koning George V en zijn gemalin koningin Mary in 1927 van plan zijn om het landgoed sta^ cl'e 'n hevige staat Hugh Bonneville, ninklijke familie haar foto universal eigen entourage mee brengt. Zij nemen Downton Abbey over tot afgrijzen van de vaste huishoudelijk hofhouding die een list beraamt. Schrijver Julian Fellowes vlecht weer genoeg verwikkelingen in deze kostuumsoap om twee uur lang te boeien. Er is een erfeniskwestie, een zwangerschap, een verboden liefde, hei bel in de keuken, allemaal bekend terrein. Jammer genoeg slaat Fellowes geen nieuwe wegen in. Maar aan de andere kant, waarom zou hij? Het verhaal stagneert geen moment en de humor en de drama's binnen de hogere kringen zijn slim gedoseerd. Nog steeds steelt Maggie Smith scènes van haar collega's met haar snedige opmerkingen. Niemand kan haar dat kwalijk nemen. Een Oscarnominatie be hoort voor haar zeker tot de mogelijkheden. -A.Z. DRAMA Regie: Lorene Scafaria. Hoofd rollen: Constance Wu, Jennifer Lopez Constance Wu en Jennifer Lopez als strippers in Hustlers FOTOTHESEARCHERS DOCU Regie: Stanley Nelson.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 51