Klein bier op de schaal
van misdaadverhalen
Degelijke geschiedenisles
over een jazzlegende
7
Film maakt de hoge
verwachtingen
na tv-serie waar
DOWNTON ABBEY
Hustlers
In New York Magazine verscheen
in 2015 een artikel over strippers
die, om rond te kunnen komen na
de bankencrisis van 2008, de laat
ste steenrijke Wall Street-manne-
tjes op illegale wijze geld afhandig
maakten. Daar is dit komische
misdaaddrama door geïnspireerd.
De ervaren Ramona (Lopez)
neemt de naïeve stripper Destiny
(Wu) onder haar hoede.
Ze raken bevriend en beramen
met collega's een plan om rijk
aards in te palmen, te drogeren en
hun creditcards leeg te trekken.
Het idee start succesvol, maar
hebberigheid, risicovol gedrag en
verraad gooien roet in het eten.
De actrices hebben duidelijk alle
energie gestoken in het leren
paaldansen, want dat ziet er aan
genaam professioneel uit. Ook
een pluspunt is de casting van
Wu als belangrijkste personage;
het wordt tijd dat multiculturele
rollen vanzelfsprekend worden.
Maar we zijn als filmkijkers zo ge
wend geraakt aan spectaculaire
misdaadverhalen, dat het opvalt
als er eigenlijk niet zo veel te ver
tellen valt. Wat hebben deze Ro
bin Hood-strippers nu helemaal
op hun kerfstok? - M.N.
Miles Davis: Birth of the Cool
Al in 2001 verscheen een portret
van een van de meest virtuoze
jazzcomponisten ooit. In The Mi
les Davis Story (Michael Dibbs)
vertelden muziektheoretici en
collega's al over Davis' sound, ta
lent, muzikale ontwikkeling en
z'n composities. Dat is ook in Nel
sons docu het geval. Sommige
geïnterviewden keren zelfs op
nieuw terug. Maar in dit portret
wordt ook uitgebreid gesproken
over de pijnlijke betekenis van
zwart zijn in Amerika, over Davis'
hardnekkige drugsverslavingen,
over diens liefdesleven en zijn
agressieproblemen. De vele tal
king heads worden afgewisseld
door bergen archiefmateriaal,
steevast begeleid door muziek uit
Davis' omvangrijke oeuvre. Het
geheel schetst een vrij compleet
beeld van een uitzonderlijk ta
lent. De documentaire is oerdege
lijk als een geschiedenisles; de
spanning en het drama moeten
we vooral halen uit het leven van
de jazzmaestro zelf. - M.N.
donderdag 12 september 2019
KOSTUUMDRAMA
Regie: Michael Engler. Hoofdrollen: Maggie
Smith, Hugh Bonneville, Elizabeth McGovern
en Imelda Staunton.
Vier jaar lang hebben de fans geduld moeten
uitoefenen. Komt er ooit nog een vervolg op
de bekroonde tv-serie Downton Abbey (2010
2015)? Het wachten wordt nu beloond met
een volwaardige speelfilmversie die de liefheb
bers van dit kostuumdrama vast en zeker zal
bekoren.
Aan alles is voldaan: romantiek, royalty, intrige,
nieuwe verwikkelingen, een vers liefdeskoppel,
een spraakmakende kusscène en de optie dat
deze filmbewerking zeker niet het einde bete
kent van deze reeks die nog steeds geen slij-
tageverschijnselen vertoont.
Vrijwel alle bekende gezichten uit de serie zijn
van de partij. Sterspeler Maggie Smith is nog
even vinnig en snibbig als Lady Violet met haar
vlijmscherpe tong.
Brief van de koning
Alles begint met een brief van het paleis
waarin vermeld wordt dat koning George V en
zijn gemalin koningin Mary in 1927 van plan zijn
om het landgoed
sta^ cl'e 'n hevige staat
Hugh Bonneville, ninklijke familie haar
foto universal eigen entourage mee
brengt. Zij nemen
Downton Abbey over tot afgrijzen van de vaste
huishoudelijk hofhouding die een list beraamt.
Schrijver Julian Fellowes vlecht weer genoeg
verwikkelingen in deze kostuumsoap om twee
uur lang te boeien. Er is een erfeniskwestie,
een zwangerschap, een verboden liefde, hei
bel in de keuken, allemaal bekend terrein.
Jammer genoeg slaat Fellowes geen nieuwe
wegen in. Maar aan de andere kant, waarom
zou hij? Het verhaal stagneert geen moment
en de humor en de drama's binnen de hogere
kringen zijn slim gedoseerd. Nog steeds steelt
Maggie Smith scènes van haar collega's met
haar snedige opmerkingen. Niemand kan haar
dat kwalijk nemen. Een Oscarnominatie be
hoort voor haar zeker tot de mogelijkheden.
-A.Z.
DRAMA
Regie: Lorene Scafaria. Hoofd
rollen: Constance Wu, Jennifer
Lopez
Constance Wu en Jennifer
Lopez als strippers in Hustlers
FOTOTHESEARCHERS
DOCU
Regie: Stanley Nelson.