Miljoenen om spoor
geschikt te maken
voor drukte Formule 1
3 dagen Giethoorn
4
Nederland heeft het beste drinkwater van de
wereld, maar de drinkwaterbedrijven slaan alarm:
dat is niet langer vanzelfsprekend. „Alles wat nu
verkeerd gaat, komen onze kleinkinderen tegen.''
DRINKWATER VERVUILING
incl. diner
NS luidde in juni de noodklok over
de gebrekkige capaciteit van de 8 ki
lometer lange spoorlijn van Haar
lem naar Zandvoort. Als de For
mule 1 begin mei neerstrijkt in de
badplaats, verwacht NS in de dagen
rond de Grand Prix 50.000 treinrei
zigers per dag te vervoeren op dat
traject.
Momenteel is de lijn hier totaal
ongeschikt voor: normaliter rijden
er slechts twee treinen per uur, het
maximum haalbare is vier. De afge
lopen maanden is door NS, ProRail,
de gemeente Zandvoort, het minis
terie van Infrastructuur en Water
staat, de provincie Noord-Holland
en de Vervoerregio Amsterdam
druk gepraat over een oplossing. De
deal die nu is gesloten kost ruim
7 miljoen euro. Het ministerie, de
provincie en de gemeente Zand-
voort dragen ieder eenmalig
2,3 miljoen euro bij, de Vervoerre
gio Amsterdam 6 ton.
Bedoeling is dat de stroomvoor
ziening op de route tussen Haarlem
en Zandvoort komend halfjaar flink
wordt verbeterd, zodat NS het aan
tal treinen kan opvoeren naar maxi
maal tien per uur. Station Zand-
voort krijgt twee extra perrons en
extra in- en uitgangen om de toe
vloed van reizigers aan te kunnen.
Ook worden overwegen in Zand-
voort en Overveen aangepakt. Sta
tion Haarlem krijgt een extra in
gang en trappen. Ook op de stations
Leiden, Amsterdam CS en Amster
dam Sloterdijk, waar veel racelief
hebbers vandaan komen, neemt
ProRail maatregelen.
Voordeel voor NS is dat de spoor
wegen door de uitbreiding straks
op zomerse stranddagen ook meer
treinen kunnen laten rijden naar
Zandvoort, een lang gekoesterde
wens. ProRail kan dan zes treinen
per uur laten rijden.
Stikstof
Vraag is wel in hoeverre de recente
stikstofuitspraak van de Raad van
State roet in het eten kan gooien.
Vanwege dat veelbesproken oordeel
liggen overal in Nederland bouw
projecten stil, met name rond
natuurgebieden. Zowel het circuit
als het spoor naar Zandvoort ligt
direct naast beschermd duingebied.
Momenteel werkt het kabinet hard
aan een oplossing die bouwprojec
ten vlot moet trekken, met inacht
neming van de stikstofeisen.
Vrijwel gelijktijdig met het
besluit om miljoenen in de bereik
baarheid van Zandvoort te steken,
maakte de Stichting Duinbehoud
gisteren bekend naar de rechter te
stappen. Gesteund door onder an
dere Milieudefensie eist de milieu
club in een kort geding een verbod
op werkzaamheden rond het cir
cuit. Die kunnen leiden tot onher
stelbare natuurschade, stelt Stich
ting Duinbehoud. ,,Hier dreigt leef
gebied van padden en zandhagedis-
sen blijvend te worden vernield",
stelt Marc Janssen van de stichting.
Medicijnresten, industriële chemica
liën, bestrijdingsmiddelen. Meststof
fen, diergeneesmiddelen, antibio
tica-resistente bacteriën. Microplas
tics, nanodeeltjes, drugsafval. De lijst
met stoffen die we niet in onze
drinkwaterbronnen willen, maar er
wel in worden aangetroffen, is lang.
Een inventarisatie die het kennis
instituut voor de drinkwatersector
KWR vandaag naar buiten brengt,
levert geen vrolijk beeld op.
De kwaliteit van de Nederlandse
bronnen staat zwaar onder druk,
blijkt uit het onderzoek. Zo werden
in de Rijn en de Maas, belangrijke
bronnen van ons drinkwater, vaker
stoffen gemeten die niet in de rivier
thuishoren. Dat betekent dat drink
waterbedrijven het water extra moe
ten zuiveren of hun inname tijdelijk
staken - zo kon waterbedrijf Evides
in 2016 maar liefst 47 dagen geen
water innemen uit de Maas. Als de
overschrijdingen van de norm voor
stoffen die niet in het water thuisho
ren langer dan dertig dagen duren,
zijn ze verplicht een ontheffing aan
te vragen bij de Inspectie Leefomge
ving en Transport (ILT) om toch wa
ter in te nemen uit de rivier. In 2017
verleende de ILT 22 van zulke onthef
fingen, een forse toename vergeleken
met de jaren ervoor (respectievelijk
3 en 1).
,,Het zuiveren wordt een steeds
grotere uitdaging", zegt Peter van der
Velden, voorzitter van de Vereniging
van waterbedrijven in Nederland
(Vewin). „Volgens Europese afspra
ken moeten het oppervlaktewater en
grondwater steeds schoner worden,
zodat we steeds minder hoeven te
zuiveren om er drinkwater van te
maken. Maar het tegendeel is het
geval.''
Van der Velden was burgemeester
van Dordrecht toen drie jaar geleden
bleek dat chemiebedrijf Chemours
daar de mogelijk kankerverwekkende
stof GenX in de Merwede loost.
„Burgers waren echt ongerust: kan ik
mijn kraanwater nog wel drinken?
Drinkwaterbedrijf Oasen moest alle
zeilen bijzetten om mensen gerust te
stellen dat hun kraanwater veilig is.''
Als voorzitter van de koepel van
drinkwaterbedrijven strijdt Van der
Velden nu in Den Haag en Brussel
voor maatregelen die voorkomen dat
zulke chemische stoffen in het water
belanden. Een ander voorbeeld daar
van is pyrazool. Die stof kwam vier
jaar geleden na een ongeluk bij een
chemische fabriek in Limburg in het
water en veroorzaakte grote proble
men met de drinkwatervoorziening
uit de Maas. ,,Er zijn talloze nieuwe
stoffen waar nog geen normen voor
bestaan en waarvan de risico's nog
niet goed in kaart zijn gebracht. Wij
monitoren daar voortdurend op,
maar we zijn ook afhankelijk van de
industrie. Die moet zijn kaarten op
tafel leggen", zegt Van der Velden.
,,De ecologische waterkwaliteit is
inderdaad verbeterd, maar dat geldt
niet voor de chemische waterkwali
teit. Het aantal industriële stoffen
neemt exponentieel toe. Dat hoeft
voor de flora en fauna geen probleem
te zijn, maar die stoffen horen
natuurlijk niet in ons drinkwater. We
zijn een klein land, met veel econo
mische activiteiten. De rivieren ko-
www.Zoweg.nl/dagblad of 0900-9693 70cpg
4 dagen Groningen 3 dagen Kust diner
donderdag 12 september 2019
GO
M Zomerse
drukte op
het station
van Zand-
voort.
FOTO COR DE KOCK
Op het spoor tussen Zandvoort
en Haarlem gaan voor de For
mule 1 flink meer treinen rijden.
Straks kunnen er tien treinen
per uur over de lijn. De betrok
ken partijen maakten gisteren
afspraken over de kosten.
David Bremmer
Zandvoort
Waterwinning in de
Biesbosch.
FOTO MARCO DE SWART
Annemieke van Dongen
Den Haag
Jaarlijks komt in Nederland 140
ton aan medicijnresten in het water.
Maar het beeld is toch dat de rivie
ren sinds de jaren 80 veel schoner
zijn geworden? Er zwemmen
tegenwoordig weer zalmen en
steuren in de Rijn.
Prijs per persoon o.b.v. 2 personen en beschikbaarheid, exclusief reserveringskosten en toeristenbelasting
Vanuit dit, in Heerenveen gelegen hotel, bezoek je eenvoudig het leuke Giethoorn!
2 nachten incl. ontbijt in 3* Hajé Hotel Heerenveen
1 keer een diner (hoofdgerecht of dinerbuffet)
1 keer een rondvaart van 1 uur door Giethoorn
Gratis wifi en parkeren. Betaal pas bij aankomst!
3* Nescio Hotel Groningen (7,7) 4* Fletcher Hotel Heiloo (8,1)
3 nachten incl. uitgebreid ontbijt 2 nachten incl. ontbijtbuffet en wifi
Gratis wifi en parkeren
Aankomsten t/m dec.
lx een 2-gangen diner
Vlakbij Egmond aan Zee