Miljoenen om spoor geschikt te maken voor drukte Formule 1 3 dagen Giethoorn 4 Nederland heeft het beste drinkwater van de wereld, maar de drinkwaterbedrijven slaan alarm: dat is niet langer vanzelfsprekend. „Alles wat nu verkeerd gaat, komen onze kleinkinderen tegen.'' DRINKWATER VERVUILING incl. diner NS luidde in juni de noodklok over de gebrekkige capaciteit van de 8 ki lometer lange spoorlijn van Haar lem naar Zandvoort. Als de For mule 1 begin mei neerstrijkt in de badplaats, verwacht NS in de dagen rond de Grand Prix 50.000 treinrei zigers per dag te vervoeren op dat traject. Momenteel is de lijn hier totaal ongeschikt voor: normaliter rijden er slechts twee treinen per uur, het maximum haalbare is vier. De afge lopen maanden is door NS, ProRail, de gemeente Zandvoort, het minis terie van Infrastructuur en Water staat, de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam druk gepraat over een oplossing. De deal die nu is gesloten kost ruim 7 miljoen euro. Het ministerie, de provincie en de gemeente Zand- voort dragen ieder eenmalig 2,3 miljoen euro bij, de Vervoerre gio Amsterdam 6 ton. Bedoeling is dat de stroomvoor ziening op de route tussen Haarlem en Zandvoort komend halfjaar flink wordt verbeterd, zodat NS het aan tal treinen kan opvoeren naar maxi maal tien per uur. Station Zand- voort krijgt twee extra perrons en extra in- en uitgangen om de toe vloed van reizigers aan te kunnen. Ook worden overwegen in Zand- voort en Overveen aangepakt. Sta tion Haarlem krijgt een extra in gang en trappen. Ook op de stations Leiden, Amsterdam CS en Amster dam Sloterdijk, waar veel racelief hebbers vandaan komen, neemt ProRail maatregelen. Voordeel voor NS is dat de spoor wegen door de uitbreiding straks op zomerse stranddagen ook meer treinen kunnen laten rijden naar Zandvoort, een lang gekoesterde wens. ProRail kan dan zes treinen per uur laten rijden. Stikstof Vraag is wel in hoeverre de recente stikstofuitspraak van de Raad van State roet in het eten kan gooien. Vanwege dat veelbesproken oordeel liggen overal in Nederland bouw projecten stil, met name rond natuurgebieden. Zowel het circuit als het spoor naar Zandvoort ligt direct naast beschermd duingebied. Momenteel werkt het kabinet hard aan een oplossing die bouwprojec ten vlot moet trekken, met inacht neming van de stikstofeisen. Vrijwel gelijktijdig met het besluit om miljoenen in de bereik baarheid van Zandvoort te steken, maakte de Stichting Duinbehoud gisteren bekend naar de rechter te stappen. Gesteund door onder an dere Milieudefensie eist de milieu club in een kort geding een verbod op werkzaamheden rond het cir cuit. Die kunnen leiden tot onher stelbare natuurschade, stelt Stich ting Duinbehoud. ,,Hier dreigt leef gebied van padden en zandhagedis- sen blijvend te worden vernield", stelt Marc Janssen van de stichting. Medicijnresten, industriële chemica liën, bestrijdingsmiddelen. Meststof fen, diergeneesmiddelen, antibio tica-resistente bacteriën. Microplas tics, nanodeeltjes, drugsafval. De lijst met stoffen die we niet in onze drinkwaterbronnen willen, maar er wel in worden aangetroffen, is lang. Een inventarisatie die het kennis instituut voor de drinkwatersector KWR vandaag naar buiten brengt, levert geen vrolijk beeld op. De kwaliteit van de Nederlandse bronnen staat zwaar onder druk, blijkt uit het onderzoek. Zo werden in de Rijn en de Maas, belangrijke bronnen van ons drinkwater, vaker stoffen gemeten die niet in de rivier thuishoren. Dat betekent dat drink waterbedrijven het water extra moe ten zuiveren of hun inname tijdelijk staken - zo kon waterbedrijf Evides in 2016 maar liefst 47 dagen geen water innemen uit de Maas. Als de overschrijdingen van de norm voor stoffen die niet in het water thuisho ren langer dan dertig dagen duren, zijn ze verplicht een ontheffing aan te vragen bij de Inspectie Leefomge ving en Transport (ILT) om toch wa ter in te nemen uit de rivier. In 2017 verleende de ILT 22 van zulke onthef fingen, een forse toename vergeleken met de jaren ervoor (respectievelijk 3 en 1). ,,Het zuiveren wordt een steeds grotere uitdaging", zegt Peter van der Velden, voorzitter van de Vereniging van waterbedrijven in Nederland (Vewin). „Volgens Europese afspra ken moeten het oppervlaktewater en grondwater steeds schoner worden, zodat we steeds minder hoeven te zuiveren om er drinkwater van te maken. Maar het tegendeel is het geval.'' Van der Velden was burgemeester van Dordrecht toen drie jaar geleden bleek dat chemiebedrijf Chemours daar de mogelijk kankerverwekkende stof GenX in de Merwede loost. „Burgers waren echt ongerust: kan ik mijn kraanwater nog wel drinken? Drinkwaterbedrijf Oasen moest alle zeilen bijzetten om mensen gerust te stellen dat hun kraanwater veilig is.'' Als voorzitter van de koepel van drinkwaterbedrijven strijdt Van der Velden nu in Den Haag en Brussel voor maatregelen die voorkomen dat zulke chemische stoffen in het water belanden. Een ander voorbeeld daar van is pyrazool. Die stof kwam vier jaar geleden na een ongeluk bij een chemische fabriek in Limburg in het water en veroorzaakte grote proble men met de drinkwatervoorziening uit de Maas. ,,Er zijn talloze nieuwe stoffen waar nog geen normen voor bestaan en waarvan de risico's nog niet goed in kaart zijn gebracht. Wij monitoren daar voortdurend op, maar we zijn ook afhankelijk van de industrie. Die moet zijn kaarten op tafel leggen", zegt Van der Velden. ,,De ecologische waterkwaliteit is inderdaad verbeterd, maar dat geldt niet voor de chemische waterkwali teit. Het aantal industriële stoffen neemt exponentieel toe. Dat hoeft voor de flora en fauna geen probleem te zijn, maar die stoffen horen natuurlijk niet in ons drinkwater. We zijn een klein land, met veel econo mische activiteiten. De rivieren ko- www.Zoweg.nl/dagblad of 0900-9693 70cpg 4 dagen Groningen 3 dagen Kust diner donderdag 12 september 2019 GO M Zomerse drukte op het station van Zand- voort. FOTO COR DE KOCK Op het spoor tussen Zandvoort en Haarlem gaan voor de For mule 1 flink meer treinen rijden. Straks kunnen er tien treinen per uur over de lijn. De betrok ken partijen maakten gisteren afspraken over de kosten. David Bremmer Zandvoort Waterwinning in de Biesbosch. FOTO MARCO DE SWART Annemieke van Dongen Den Haag Jaarlijks komt in Nederland 140 ton aan medicijnresten in het water. Maar het beeld is toch dat de rivie ren sinds de jaren 80 veel schoner zijn geworden? Er zwemmen tegenwoordig weer zalmen en steuren in de Rijn. Prijs per persoon o.b.v. 2 personen en beschikbaarheid, exclusief reserveringskosten en toeristenbelasting Vanuit dit, in Heerenveen gelegen hotel, bezoek je eenvoudig het leuke Giethoorn! 2 nachten incl. ontbijt in 3* Hajé Hotel Heerenveen 1 keer een diner (hoofdgerecht of dinerbuffet) 1 keer een rondvaart van 1 uur door Giethoorn Gratis wifi en parkeren. Betaal pas bij aankomst! 3* Nescio Hotel Groningen (7,7) 4* Fletcher Hotel Heiloo (8,1) 3 nachten incl. uitgebreid ontbijt 2 nachten incl. ontbijtbuffet en wifi Gratis wifi en parkeren Aankomsten t/m dec. lx een 2-gangen diner Vlakbij Egmond aan Zee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 4