WERK Waarom het achteraf makkelijk praten is Intercedent Psycholoog geeft tips in boek 18 Je brein op het werk WAT DOET EEN... Die eigenwijze, overijverige, burn-outgevoelige millennial: je zal er maar leidinggevende van zijn. Of collega. Hoe zorg je dat hij op de werkvloer tot zijn recht komt en niet binnen een jaar vertrekt? Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Ken je die beroemde visuele illusie waarbij je óf twee gezichten ziet, óf een vaas? Als je eenmaal weet dat beide afbeeldingen erin te ontdek ken zijn, is het lastig voor te stellen dat je dat ooit niet zag. Eenmaal gezien kan je het niet meer 'niet-zien'. Hetzelfde lijkt nu aan de hand met het faillissement van Hudson's Bay. Experts uit alle hoeken duiken erbovenop om uit te leggen hoe de grote Canadese winkelketen het al die tijd verkeerd aanpakte. Ze begon te groot, kende de klant niet en wist zich niet te onder scheiden. Achteraf gezien is het mak kelijk praten. Daar zorgt de denkfout hindsight bias voor. Hierdoor denken mensen dat ze altijd al wisten wat ze nu weten. 'Ik heb al vanaf de eerste dag gezegd, dat bedrijf houdt hier geen stand', beweert mijn ome Karel, terwijl hij driftig zijn gebaks vorkje heft op een familiefeest. Is hij een fantastische toe komstvoorspeller? Misschien. Realistischer is dat de hind sight bias zijn herinneringen kleurt. Omdat de uitkomst nu zo overduidelijk is, kunnen we ons niet meer voorstellen dat we dit ooit niet wisten. nieuwe bedrijven het gaan maken is voor een gedeelte slimme bedrijfsvoering, maar vooral geluk. Toen Hudson's Bay net zijn grote teen in de Nederlandse markt doopte, waren we nog vol verwach ting, zo blijkt uit oude nieuwsberichten. De winkels waren mooi opgeknapt met veel daglicht en ruime kleed kamers, vond men. We konden nog wat leren van hun klantgerichtheid. En de Bijen korf moest uitkijken. Nu we weten hoe het afgelo pen is met dit megaconcern - alle vijftien winkels sluiten voor het einde van dit jaar - zijn alle doemsignalen over duidelijk en kunnen we ons niet meer voorstellen dat we dit niet zagen aankomen. Hadden de directeuren echt oogkleppen op? Waarschijn lijk niet. Zij konden gewoon de toekomst niet voorspellen, net zomin als dat wij dat kunnen. Volgens ome Karel zou een kringloop het goed doen in het pand van Hud son's Bay. Ik hou hem eraan. ateloos interessant' vindt psycholoog Thijs Launspach ze: de millennials. Over de generatie geboren tussen 1980 en 2000 schreef hij al eerder twee boeken, hij toert als zelf standig spreker over dit onderwerp door het land en bovenal is hij zelf een millennial, met geboortejaar 1988. ,,Iedere opgroeiende generatie denkt na over vragen als: wie wil ik zijn? Wat vind ik belangrijk? Maar de millennial-generatie bevindt zich in een unieke situatie: ze is opgegroeid met technologie en de overtuiging dat je alles kunt bereiken als je maar je best doet. Dat brengt allerlei speci fieke, nieuwe moeilijkheden met zich mee.'' Tijdens zijn lezingen komt Launs- pach veel bij bedrijven over de vloer. Telkens krijgt hij van managers dezelfde vragen over millennials: hoe krijg je ze binnen, hoe houd je ze loyaal en hoe zorg je dat ze geen burn-out krijgen? Daarom besloot de psycholoog nog een boek over zijn generatie te schrijven, ditmaal over hoe je het beste leiding aan haar kunt geven. In Launspachs favoriete en absoluut millennialproof koffietentje Native in zijn woonplaats Haarlem, licht hij vier tips uit die je als leiding gevende kunt gebruiken om de millennial het beste te begeleiden. Ook nuttig voor naaste collega's die af en toe óók niet weten wat ze met die overijverige en Instagrammende kantoorgenoot aan moeten. 1. Wees een rolmodel Met een rolmodel bedoelt Launs- pach iemand die 'een eerlijk voor beeld kan zijn'. De millennial omringt zich dagelijks met voorbeel- 'Leg uit hoe het echt is: dat werken leuk is, maar af en toe ook gewoon klote' den, maar vaak zijn dat perfecte plaatjes waarin iedereen sociaal, fit, rijk, mooi en succesvol lijkt te zijn. Daarom hebben ze niet altijd realisti sche verwachtingen van het leven. ,,In zo'n omgeving is het fijn als je als leidinggevende de tijd neemt om uit te leggen hoe dingen écht gaan. Om te vertellen dat werken leuk is, maar af en toe ook gewoon klote. Dat je soms moet doorbijten als iets moeilijker is dan verwacht. Dat beeld is eerlijker dan het beeld dat millen- nials krijgen uit zelfhulpboeken, TED-talks en van Instagram.'' Maar ja, hoe word je als leiding gevende zo'n rolmodel? ,,Het begint met het vrijmaken van tijd'', stelt Launspach. ,,Zet het gewoon in de agenda: een half uurtje per twee weken bijvoorbeeld. Dat kan ook in een mentormodel of buddyproject bijvoorbeeld.'' 2. Check of hulp nodig is Een herkenbare klacht: de millen- nials lijken het allemaal zo goed te weten. Vol bravoure bestormen ze de werkvloer, met bomvolle cv's en schijnbaar geen greintje onzeker heid. ,,Dat is een van de consequen ties van de maakbaarheidsgedachte: millennials kunnen heel goed de indruk wekken succesvol te zijn. Op hun LinkedIn schrijven ze niet dat ze vakkenvuller waren bij Albert Heijn, maar medewerker interne logisitiek bij een internationaal concern in food en non-food." Gevolg daarvan is dat er een behoorlijk taboe op falen bestaat. ,,Als je hulp vraagt, voel je je een loser.'' Daarom tipt de auteur leiding gevenden de millennial te léren om hulp te vragen. ,,Maak het zo makke lijk mogelijk. Ik weet bijvoorbeeld dat sommige bedrijven zo hun week beginnen: lukt het allemaal? Waar zit de stress? Beloon het als iemand aan- donderdag 12 september 2019 GO De toekomst voorspellen is zo makkelijk nog niet. Of PAUL CLARINDA (43), intercedent bij Synergie in Eindhoven. Hoe ziet een werkdag er voor jou uit? ,,Ik ben de hele dag in gesprek: met werkzoe kenden en klanten die vacatures hebben.'' De hele dag praten... Is dat niet vermoeiend? ,,Nee, helemaal niet. Althans, ik kom nooit moe thuis. Dat constante schakelen tussen mensen maakt het werk afwisselend." In samenwerking met Nationale Vacaturebank Koester de millennial, zo begeleid je 'm het beste Lijkt dit je wat? Kijk voor vaca tures op de site van deze krant bij /werkt JETTE PELLEMANS M

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18