a 85B, mm Duurzamer vervoer voor havenwerkers 8 ZEELAND Adviseur akkerbouw: 'Echt goede alternatieven zijn er nog niet' Wat is er gebeurd? Al decennia ge bruiken boeren chemische midde len om het aardappelloof te doden. Dat boeren op een rigoureuze ma nier voorkomen dat de aardappel plant op een sleutelmoment door groeit, heeft een belangrijke reden. De aardappel behoudt zo een mooie en harde schil. Hans Moggré, adviseur akker bouw bij Delphy voor Zuid-Beve land en Zeeuws-Vlaanderen: ,,Spuit j e geen loofdoders dan groeit de plant door, waardoor de huid van de knol makkelijker vervelt. Bij het oogsten is de aardappel kwets- Zonder loofdoders groeit de plant door, waardoor de huid makkelijker vervelt baarder. Hij zal sneller worden be schadigd, waardoor er blauwe plek ken kunnen ontstaan. Een bescha digde aardappel kun je niet als con sumptieaardappel verkopen." Mogelijk schadelijk Voor het chemisch doden van het loof gebruikten telers tot nu toe ef fectieve chemische middelen als Reglone en Finale. Beide 'loofdo ders' laat de Europese Commissie vanaf dit jaar niet meer toe. De werkzame stof diquat in beide middelen zou 'mogelijk schadelijk' zijn voor telers, omstanders en broedende vogels. Boeren moeten nu op een andere manier het aard- SS appelloof zien te doden om de groei van de planten tot staan te brengen. Adviesorganisatie Delphy houdt woensdagochtend 18 september op proefboerderij Rusthoeve in Co- lijnsplaat een demonstratie met al ternatieve manieren om aardappel loof te doden. Veel smaken zijn er niet, zegt Moggré. „Boeren kunnen twee andere, wel toegelaten midde len toepassen. Dat zijn Quickdown en Spotlight Plus, maar die werken veel langzamer dan Reglone. Dat heeft twee nadelen: de kans op vi- rusbesmettingen neemt toe en aardappelpootgoed kan te snel doorgroeien." Proefveld Met Quickdown en Spotlight moe ten al snel twee tot drie bespuitin gen worden uitgevoerd. Dat kost te lers meer dan één spuitronde met Reglone. In Colijnsplaat is deze week al een proefveld Melody-aard- appels bespoten. „Anders zie je tij dens de demonstratiedag de ver schillen niet." Een alternatiefis me- De werkzame stof diquat zou mogelijk schadelijk zijn voor telers, omstanders en broedende vogels chanisch afslaan (klepelen) of af snijden. Moggré: ,,Dan moet je met zware machines het land op. Als er na regen plassen blijven staan, be lemmert dat de oogst. Bioboeren branden het loof weg, maar dat kost weer veel gas. Echt goede alterna tieven zijn er nog niet. Ja, de aard appelteelt wordt een stuk moeilij ker." Aardappelen vormen een belang rijk onderdeel van het bouwplan van Zeeuwse boeren. Vorig jaar was er 19.000 hectare aardappelen inge plant. Per hectare wordt gemiddeld tussen de 40 en 50 ton aardappelen geoogst. Het inspiratiecongres vindt niet toevallig 19 september plaats. Dan is het in heel Vlaanderen op zijn Vlaams gezegd 'Car free day'. Op deze dag zoeken werkgevers en werknemers naar andere vervoers mogelijkheden dan de auto. Met het inspiratiecongres willen haven bedrijf North Sea Port en het Gentse Mobiliteitsbedrijf werkne mers en werkgevers enthousiasme ren om het woon-werkverkeer ook daadwerkelijk anders te organise ren. Het liefst duurzaam zodat er minder broeikasgassen de lucht in gaan. Shuttledienst Aan de Gentse kant gebeurt er al het nodige. Daar bestaat sinds 2007 de shuttledienst Max Mobiel. Aan vankelijk was die opgericht om met name uitzendkrachten binnen de stad naar hun werkplek te vervoe ren. De shuttledienst raakt nu steeds meer in trek als transport middel voor mensen die in de ha ven werken. Inmiddels vervoert de dienst 1000 havenarbeiders per dag, weet Johan Bresseleers, woordvoer der van North Sea Port. Dat soort collectieve vervoer is één van de oplossingen om het au- De markt verandert snel. Als havenbedrijf houden we daar rekening mee togebruik en bijbehorende files in te dammen. Een andere trend is dat de fiets terrein wint als woon- werk-vervoermiddel. Bresseleers: ,,De markt verandert snel. Met name e-bikes zijn in opmars. Als havenbedrijf houden we daar reke ning mee. Nieuwe wegen worden standaard met een vrijliggend fiets pad aangelegd." Op het inspiratie congres vinden bezoekers dan ook een markt met aanbieders van al lerlei transport, van de Fietsambas- sade Gent tot autodelen.net. Trein In de Zeeuwse havens van North Sea Port, Vlissingen en Terneuzen, is nauwelijks openbaar vervoer be schikbaar. Het is aan werknemers en werkgevers om creatieve oplos singen te zoeken, van carpoolen tot meer thuiswerken. De Sloecentrale heeft bijvoorbeeld een vloot elek trische auto's aangeschaft, waar- mee werknemers naar en van hun werk kunnen rijden. Voor de Ka naalzone koestert het havenbedrijf een plan om het goederenspoor ook te gebruiken voor personenver voer. Als werknemers en studen ten met de trein tussen Terneuzen en Gent kunnen reizen, zou dat een opsteker voor de regio zijn, liet de Terneuzense burgemeester Jan Lo- nink vorig jaar weten. Lonink stelt dat spoorvervoer goedkoper voor de reizigers en be ter voor het milieu is, omdat meer mensen hun auto laten staan. Een trein is echter niet genoeg in een uitgestrekt havengebied. Om die als woon-werktransport te vervolma ken, lijkt aansluitend vervoer - van een shuttledienst tot huurfietsen - bijna noodzakelijk. dinsdag 10 september 2019 GO Geen loofdoders op aardappel Aardappeltelers moeten op een andere manier het aardappel loof doden nu het chemische middel Reglone vervalt. Echt goede alternatieven zijn er niet. Het realistische scenario: de ge middelde kwaliteit daalt, terwijl de kosten voor de teler stijgen. Frank Balkenende Colijnsplaat -Hans Moggré, adviseur akkerbouw Delphy ft .<•1- Loofdoders moeten de groei van de aardappelplant stremmen, waardoor de knol minder snel vervelt en minder kwetsbaar wordt. foto anp De havens van North Sea Port zijn goed voor bijna 100.000 banen. Maar hoe komen de werknemers overdag en 's nachts veilig én op een duur zame manier op hun werk, in een gebied waar openbaar ver voer nagenoeg ontbreekt? Daar over is donderdag 19 september in Gent een 'inspiratiecongres'. Frank Balkenende Gent -Johan Bresseleers, woordvoerder North Sea Port

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 40