a
85B,
mm
Duurzamer vervoer voor havenwerkers
8 ZEELAND
Adviseur akkerbouw: 'Echt goede alternatieven zijn er nog niet'
Wat is er gebeurd? Al decennia ge
bruiken boeren chemische midde
len om het aardappelloof te doden.
Dat boeren op een rigoureuze ma
nier voorkomen dat de aardappel
plant op een sleutelmoment door
groeit, heeft een belangrijke reden.
De aardappel behoudt zo een
mooie en harde schil.
Hans Moggré, adviseur akker
bouw bij Delphy voor Zuid-Beve
land en Zeeuws-Vlaanderen:
,,Spuit j e geen loofdoders dan groeit
de plant door, waardoor de huid
van de knol makkelijker vervelt. Bij
het oogsten is de aardappel kwets-
Zonder loofdoders
groeit de plant door,
waardoor de huid
makkelijker vervelt
baarder. Hij zal sneller worden be
schadigd, waardoor er blauwe plek
ken kunnen ontstaan. Een bescha
digde aardappel kun je niet als con
sumptieaardappel verkopen."
Mogelijk schadelijk
Voor het chemisch doden van het
loof gebruikten telers tot nu toe ef
fectieve chemische middelen als
Reglone en Finale. Beide 'loofdo
ders' laat de Europese Commissie
vanaf dit jaar niet meer toe.
De werkzame stof diquat in beide
middelen zou 'mogelijk schadelijk'
zijn voor telers, omstanders en
broedende vogels. Boeren moeten
nu op een andere manier het aard-
SS
appelloof zien te doden om de groei
van de planten tot staan te brengen.
Adviesorganisatie Delphy houdt
woensdagochtend 18 september op
proefboerderij Rusthoeve in Co-
lijnsplaat een demonstratie met al
ternatieve manieren om aardappel
loof te doden. Veel smaken zijn er
niet, zegt Moggré. „Boeren kunnen
twee andere, wel toegelaten midde
len toepassen. Dat zijn Quickdown
en Spotlight Plus, maar die werken
veel langzamer dan Reglone. Dat
heeft twee nadelen: de kans op vi-
rusbesmettingen neemt toe en
aardappelpootgoed kan te snel
doorgroeien."
Proefveld
Met Quickdown en Spotlight moe
ten al snel twee tot drie bespuitin
gen worden uitgevoerd. Dat kost te
lers meer dan één spuitronde met
Reglone. In Colijnsplaat is deze
week al een proefveld Melody-aard-
appels bespoten. „Anders zie je tij
dens de demonstratiedag de ver
schillen niet." Een alternatiefis me-
De werkzame stof
diquat zou mogelijk
schadelijk zijn voor
telers, omstanders
en broedende vogels
chanisch afslaan (klepelen) of af
snijden. Moggré: ,,Dan moet je met
zware machines het land op. Als er
na regen plassen blijven staan, be
lemmert dat de oogst. Bioboeren
branden het loof weg, maar dat kost
weer veel gas. Echt goede alterna
tieven zijn er nog niet. Ja, de aard
appelteelt wordt een stuk moeilij
ker."
Aardappelen vormen een belang
rijk onderdeel van het bouwplan
van Zeeuwse boeren. Vorig jaar was
er 19.000 hectare aardappelen inge
plant. Per hectare wordt gemiddeld
tussen de 40 en 50 ton aardappelen
geoogst.
Het inspiratiecongres vindt niet
toevallig 19 september plaats. Dan
is het in heel Vlaanderen op zijn
Vlaams gezegd 'Car free day'. Op
deze dag zoeken werkgevers en
werknemers naar andere vervoers
mogelijkheden dan de auto. Met
het inspiratiecongres willen haven
bedrijf North Sea Port en het
Gentse Mobiliteitsbedrijf werkne
mers en werkgevers enthousiasme
ren om het woon-werkverkeer ook
daadwerkelijk anders te organise
ren. Het liefst duurzaam zodat er
minder broeikasgassen de lucht in
gaan.
Shuttledienst
Aan de Gentse kant gebeurt er al
het nodige. Daar bestaat sinds 2007
de shuttledienst Max Mobiel. Aan
vankelijk was die opgericht om met
name uitzendkrachten binnen de
stad naar hun werkplek te vervoe
ren. De shuttledienst raakt nu
steeds meer in trek als transport
middel voor mensen die in de ha
ven werken. Inmiddels vervoert de
dienst 1000 havenarbeiders per dag,
weet Johan Bresseleers, woordvoer
der van North Sea Port.
Dat soort collectieve vervoer is
één van de oplossingen om het au-
De markt verandert
snel. Als havenbedrijf
houden we daar
rekening mee
togebruik en bijbehorende files in
te dammen. Een andere trend is dat
de fiets terrein wint als woon-
werk-vervoermiddel. Bresseleers:
,,De markt verandert snel. Met
name e-bikes zijn in opmars. Als
havenbedrijf houden we daar reke
ning mee. Nieuwe wegen worden
standaard met een vrijliggend fiets
pad aangelegd." Op het inspiratie
congres vinden bezoekers dan ook
een markt met aanbieders van al
lerlei transport, van de Fietsambas-
sade Gent tot autodelen.net.
Trein
In de Zeeuwse havens van North
Sea Port, Vlissingen en Terneuzen,
is nauwelijks openbaar vervoer be
schikbaar. Het is aan werknemers
en werkgevers om creatieve oplos
singen te zoeken, van carpoolen tot
meer thuiswerken. De Sloecentrale
heeft bijvoorbeeld een vloot elek
trische auto's aangeschaft, waar-
mee werknemers naar en van hun
werk kunnen rijden. Voor de Ka
naalzone koestert het havenbedrijf
een plan om het goederenspoor ook
te gebruiken voor personenver
voer. Als werknemers en studen
ten met de trein tussen Terneuzen
en Gent kunnen reizen, zou dat een
opsteker voor de regio zijn, liet de
Terneuzense burgemeester Jan Lo-
nink vorig jaar weten.
Lonink stelt dat spoorvervoer
goedkoper voor de reizigers en be
ter voor het milieu is, omdat meer
mensen hun auto laten staan. Een
trein is echter niet genoeg in een
uitgestrekt havengebied. Om die als
woon-werktransport te vervolma
ken, lijkt aansluitend vervoer - van
een shuttledienst tot huurfietsen -
bijna noodzakelijk.
dinsdag 10 september 2019
GO
Geen loofdoders op aardappel
Aardappeltelers moeten op een
andere manier het aardappel
loof doden nu het chemische
middel Reglone vervalt. Echt
goede alternatieven zijn er niet.
Het realistische scenario: de ge
middelde kwaliteit daalt, terwijl
de kosten voor de teler stijgen.
Frank Balkenende
Colijnsplaat
-Hans Moggré, adviseur
akkerbouw Delphy
ft
.<•1-
Loofdoders moeten de groei van de aardappelplant stremmen, waardoor de knol minder snel vervelt en minder kwetsbaar wordt. foto anp
De havens van North Sea Port
zijn goed voor bijna 100.000
banen. Maar hoe komen de
werknemers overdag en 's
nachts veilig én op een duur
zame manier op hun werk, in
een gebied waar openbaar ver
voer nagenoeg ontbreekt? Daar
over is donderdag 19 september
in Gent een 'inspiratiecongres'.
Frank Balkenende
Gent
-Johan Bresseleers,
woordvoerder North Sea Port