Daan Kapelle groeit, Sluis krimpt Partij voor Zeeland: Reparatie veerboot kan veel sneller 2 WENDY WAGENMAKERS s°f Column Van al mijn huisgenoten woon ik het langst samen met Daan, onze rode je- weet-wel-kater. Vijftien jaar gele den bevrijdde ik hem uit het Vlis- singse dierenasiel, waar hij elf maanden ineengedoken in een kooitje had gezeten. Daan durfde niet naar buiten. Onder mijn vleu gels leefde hij op; hij werd de baas van de kerktuin en bleek boven dien de liefste kat ter wereld. Maar behalve lief was Daan ook onhan dig. Gelukkig bleek hij niet te be schikken over negen levens, maar een stuk of honderd. Daan over leefde onder meer een aanrijding met een stadsbus, een val van vijf tien meter dwars door een rozen struik en hij stikte bijkans in een sardientje. vooravond van mijn laatste beval ling, toen ik na 42 weken zwanger schap waggelend mijn baarbeno- DE STELLING digdheden bijeen raapte- zakte Daan plotseling door zijn pootjes. Opstaan lukte niet meer. Racend naar de dienstdoende dierenarts in Oostkapelle lazen we dat het acute trombose moest zijn. Over levingskansen waren nihil. zou Daan niet zijn als hij ook dit niet overleefde. Hij slikte braaf zijn bloedverdunners en kroelde als nooit tevoren. Deze zomer sloeg echter het volgende noodlot toe. Daan, die met zijn kreupele lijf al amper kan traplopen, dacht wel even op de schutting te kunnen springen. En daar hing hij, hui lend, met de botten door zijn vel. aanblik van het bloederige hoopje kat en liet voorzichtig het woordje 'inslapen' vallen tot hij merkte dat tien waterige ogen hem wanhopig aankeken. Hij gaf de bejaarde kater een laatste kans. En warempel, na drie dagen strompelde Daan weer opgewekt door het huis met zijn gipsen poot, zijn halfverlamde lijf achter zich aan slepend. vreugde van zijn beste maatje: de baby die tot ieders verbazing niet blond bleek, maar rood. Net zo rood als Daan. Daan bleek niet te beschikken over negen levens, maar een stuk of honderd Vandaag: Ride for the Roses is het mooiste evenement in Zeeland Toos Henk Eens Oneens Paul Kusters MILJOENENNOTA WEER VOLLEfclG UITGELEKT V 0 CS» 0 é0Ë I <3^. CPc O C <2? c© *22) C) O Onrust door vlam bij Dow Vrachtwagen met varkens gekanteld WEMELDINGE Ecotank geeft rondleidingen Nederland telt in 2035 naar ver wachting 1 miljoen meer inwoners dan nu. Dat blijkt uit de bevol kingsprognose die het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag publiceren. Vooral de grote en middelgrote steden groeien fors. Tegelijkertijd krimpt één op de vijf gemeenten. De bevolkingsprognose die de provincie Zeeland enkele maanden geleden naar buiten bracht, liet een groei tot 400.000 inwoners in 2040 zien. Dat zijn er 17.000 meer dan nu. Die forse toename werd toege schreven aan de komst van ar beidsmigranten en het aantrekken van de economie. Gematigder De verwachtingen van PBL en CBS zijn veel gematigder. In hun prog noses telt Zeeland in 2035 zo'n 2500 inwoners meer dan nu. Tussen 2035 en 2050 voorzien zij een afname van ongeveer 1600. Tot 2035 groeien de gemeenten Kapelle (4,6 procent), Reimerswaal (4,3 procent), Middelburg (4,2 pro cent) en Goes (3,4 procent) het hardst. In de gemeenten Sluis (-5 procent) en Schouwen-Duiveland (-2,6 procent) is er sprake van een duidelijke krimp. De andere Zeeuwse gemeenten blijven min of meer stabiel, zo is de verwach ting. In de periode 2035-2050 blijft Ka- pelle sterk groeien (6,2 procent), al zitten er veel onzekerheden in de Zeeland telt in 2035 volgens de prognoses zo'n 2500 inwoners meer dan nu voorspellingen. Ook de aanwas van Reimerswaal (2,9 procent) houdt aan. Sluis blijft sterk krimpen (-6,5 procent). Hulst, Noord-Beveland, Terneuzen, Goes, Tholen en Vlis- singen moeten na 2035 eveneens rekening houden met minder in woners. De Prins Willem-Alexander, één van de twee veerboten die tussen Vlissingen en Breskens varen, werd 8 augustus uit de vaart gehaald nadat een generator was vastgelopen. De generator drijft de schroef aan. Het betrof een nieuwe generator die voor de zomer preventief was geïn stalleerd. Directeur Martin Martens van de Westerschelde Ferry gaf begin deze maand aan dat het euvel niet snel te verhelpen is. Reden: er zijn weinig deskundigen die de 'unieke' veerbo ten kunnen repareren. Daarom zou één van de twee veerboten, die veel door scholieren worden gebruikt, minimaal twee maanden uit de vaart zijn. In vragen aan Gedepu teerde Staten stelt de Partij voor Zee land dat de reparatie vrij snel is uit te voeren. Fractievoorzitter Francois Babijn heeft technische informatie ingewonnen. ,,Een nieuwe as draaien kost een dag, lagers vervan gen ook een dag, de generator op nieuw wikkelen een week. Wij con stateren ook dat er voldoende Zeeuwse of in Nederland gevestigde bedrijven zijn die deze werkzaam heden kunnen uitvoeren." Engeland Waarom duurt de reparatie dan zo lang en moet die in Engeland plaats vinden?, vraagt de PvZ zich af. De Statenfractie wil ook weten of er verschillende offertes zijn gevraagd en of de veerboten tegen een accep tabele prijs kunnen worden uitge rust met standaard generatoren die makkelijker te repareren en te ver vangen zijn. Ook vraagt de PvZ waarom er geen reservegenerator voorhanden was. 3 dagen Friese gastvrijheid incl. 3-gangenproeverij dinsdag 10 september 2019 Anderhalf jaar geleden - op de Google had gelijk. Maar Daan De dierenarts zuchtte bij de Daan doet het weer. Tot grote 1 Reageer op pzc.nl Gisteren: Bio-industrie moet uit Neder land verdwijnen 511 reacties IK HEB ÖE BIERVILTJES ONCsER C>E BARKRUK VAN frits wester opseraapt. O O 0 TERNEUZEN Nee, er is niets veront rustends aan de hand bij Dow Benelux bij Terneu- zen. Die boodschap moest de meldkamer van de Zeeuwse hulpdien sten zondag meermaals brengen aan ongeruste bellers. Boven het fa brieksterrein was een enorme vuurgloed te zien. De oorzaak was een geplande affakkeling in verband met onderhoud. Een van de drie krakers op het Dow-terrein ging gisteren uit bedrijf voor de achtjaarlijkse grote onderhoudsstop. Voor de werkzaamheden zijn twee maanden uitgetrok ken. Aan de klus zullen 1500 mensen werken. IJZENDIJKE Een Belgische vrachtwa gen met zeshonderd big gen is gisteren rond 09.10 uur gekanteld op de Molenstraat ten zui den van IJzendijke. Dat gebeurde op Belgisch grondgebied, vlakbij de Nederlandse grens. De chauffeur is daarbij ge wond geraakt. Meer dan honderd varkens zijn overleden. Het ongeluk gebeurde doordat de vrachtauto een stroom- paal raakte. Volgens de brandweer van Meetjes land waren tientallen die ren op slag dood. Ande ren waren er zo ernstig aan toe, dat ze ter plekke werden afgemaakt. Wie altijd al eens bij een kijkje heeft willen nemen bij Ecotank moet nu zijn kans grij pen. Het tankopslagbedrijf in Wemeldinge geeft na melijk op zaterdag 21 september rondleidin gen. Vanaf 09.00 uur worden er rondleidin gen gegeven in tijdvak ken van een uur. Ieder een is welkom. Belangstellenden wordt gevraagd zich op te geven via de website info@gast-aanmelden.nl. Aanmelden kan tot 13 september 15.00 uur onder vermelding van twee tijdvakken. Het aantal inwoners van Zee land blijft de komende vijftien jaar licht groeien. Dat is vooral te danken aan de gemeenten Kapelle en Reimerswaal. Rolf Bosboom Vlissingen De Partij voor Zeeland denkt dat de uitgevallen veerboot Willem- Alexander veel sneller te repare ren is dan exploitant Wester- schelde Ferry beweert. Frank Balkenende Vlissingen Hotel Princenhof V 2 overnachtingen incl. ontbijtbuffet V 1 x 3-gangenproevrij (2e dag) t.w.v. 40,50 p.p. V Op Zoover beoordeeld met een 8,1 V Gelegen in NP De Aide Feanen V Tip: een dagje Leeuwarden hoteldeal I dagelijks tot 23:00 uur 088-0331506

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 2