Hagenpreek in Biggekerke is bedoeld als allemansdienst WALCHEREN 19 maandag 9 september 2019 TERRA MARIS ARCHEOLOGISCH SPREEKUUR Een scherf of stuk metaal gevonden op het strand? Conservator Aagje Feldbrugge van Terra Maris kan er van alles over vertellen tijdens het archeologisch spreekuur. ,,Het gaat niet om de dingen, maar om het verhaal." Het loopt niet direct storm wanneer het archeologisch spreek uur opent. Dan maar wat kennis delen met toevallige museumbezoekers. Feldbrugge haalt een paar scher ven tevoorschijn en begint te ver tellen. Haar publiek, vier vrouwen op een gezamenlijk dagje uit, luis tert aandachtig. Na gewerkt te hebben als docent beeldende vorming en cultureel organisator bij De Drvkkery, be sloot Aagje Feldbrugge in 2010 ar cheologie te gaan studeren in Gent. Uiteindelijk kwam ze te recht bij Terra Maris als conserva tor. ,,De collectie had al lang geen aandacht gehad. Ik keek in boeken en dacht: 'He, zoiets hebben wij ook; dat is het dus!' Zo kon ik echt dingen ontdekken." 'Deense hooligans' Dat Feldbrugge voorheen docent was, blijkt uit haar gepassioneerde manier van vertellen. Over ver schillen tussen aardewerk uit Zee land en het Duitse Rijnland. Over de vingerafdrukken van de maker, die op de scherven te zien zijn. Over de Vikingen die Walcheren - toen nog 'Walichrum' - bezochten in de vroege middeleeuwen, onder wie 'echte Deense hooligans'. ,,Maar het waren niet alleen de Vi kingen hoor. Je had toen ook Frie zen en Angelsaksen die enorm te keergingen." De eerste 'echte' bezoeker van het spreekuur is Els Nijssen uit Middelburg. Ze toont twee zwarte objecten die ze vond op het strandje bij Ritthem. Fossiel bot, weet Feldbrugge, en daarmee meer geschikt voor het natuur- spreekuur dan voor het archeolo gisch spreekuur. ,,Ik ben meer van de potten en pannen." Even later schuiven Niels (12) en zijn moeder Wilma de Visser uit Aagtekerke aan. Ze hebben een plastic doos vol schatten: schelpen, een haaientand, stukjes bot en bij- Het wordt erg gewaardeerd als je een vondst laat registreren bij het Zeeuws Erfgoed zonder gevormde stenen. Weer niet de mensgemaakte objecten waar Feldbrugge eigenlijk op wacht, maar wel genoeg materiaal voor een aantal verhalen. Een stuk vuursteen met een vreemde afdruk erin trekt de aan dacht. ,,Dit is wel bijzonder," zegt Feldbrugge, terwijl ze de afdruk met een vergrootglas bekijkt. Niels veert op met enthousiasme: ,,Oh mam, het is zeldzaam!" Op de hoogte Feldbrugge vertelt over hoe vuur steen ontstaat en waar mensen het door de eeuwen heen voor ge bruikten. Maar wat de afdruk in het stuk steen maakte, blijft gis werk. ,,Het lijkt op een klein zee sterretje." In dit soort gevallen gaan bezoekers niet teleurgesteld naar huis. Feldbrugge neemt een foto van de steen om naar een col lega te sturen en noteert de gege- vens van Niels, zodat ze hem op de hoogte kan houden. Een van de dingen die Feldbrugge hoopt te bereiken met het archeo logisch spreekuur, is dat meer mensen hun vondsten laten regis treren. ,,Wat je vindt, mag je zelf houden. Maar het wordt erg gewaardeerd als je het laat registreren bij het Zeeuws Erfgoed. Dan hebben we de kennis." Of er ook wel eens iemand langskomt met prullaria? ,,Het is altijd wel wat. Zelfs van een plastic fles uit de jaren zestig kan je je af vragen waar het vandaan komt. Over tweehonderd jaar is zo'n fles een heel bijzonder object." Een dienst compleet met liederen en Bijbellezingen - niet in een kerkgebouw, maar gewoon in de open lucht. In Biggekerke vond gis termiddag de jaarlijkse Walcherse hagenpreek plaats. Rijen met strobalen liggen klaar op een veldje naast de boerderij van de familie Kole. Ze dienen als zit plaats voor de ruim tweehonderd bezoekers, die elkaar vrolijk groeten terwijl ze plaatsnemen. Een orgel en lessenaar staan klaar in het gras. Het 'podium' is versierd met zon nebloemen. Han Kole stelde zijn grond be- schikbaar voor het evenement, dat zo'n 25 jaar geleden ontstond uit een project van het ZLTO. „Sinds dien is het een jaarlijkse traditie ge worden, die telkens op een andere plek in Walcheren plaatsvindt," legt hij uit. Zestiende eeuw Hagenpreken stammen oorspron kelijk uit de zestiende eeuw, vertelt Frans van der Heijde uit Zoute- lande. ,,Toen niet-katholieken uit kerken werden geweerd, begonnen zij hun diensten buiten te houden." Van der Heijde is deze middag de voorganger. ,,Maar ik ben geen do minee", zegt hij lachend. ,,Ik ben een ex-onderwijzer." De hagenpreken worden tegen woordig niet meer uit noodzaak ge houden, maar om mensen samen te krijgen, vertelt Van der Heij de. ,,Het is een laagdrempelige dienst, waar bij iedereen welkom is: jong of oud, kerkelijk of niet-kerkelijk. We pro beren er echt een allemansdienst van te maken. Ook bijzonder is dat een deel in dialect is." Vinus en Klazien Matthijsse uit Meliskerke zitten vijftien minuten voor aanvang al klaar op een stro baal en kletsen met hun buren. Ze zijn vaker bij de Walcherse hagen- preken geweest. ,,Het is fijn, zo sa menkomen met mensen van heel Walcheren. En buiten voelt het wat vrijer." Aagje Feldbrugge (links) vertelt over verschillende scherven aan Annegien, Anneke, Saar en Linda. foto lex de meester Ruim tweehonderd bezoekers zitten vrolijk naast elkaar op stro balen tijdens de jaarlijkse hagenpreek. foto lex de meester WA 'Wat je vindt, mag je zelf houden' Myrthe Prins Oostkapelle - Aagje Feldbrugge, conservator Myrthe Prins Biggekerke

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19