Het familiegevoel in dansante taal 5 w,** Ton groeide zelf op bij adoptie ouders en een geadopteerd broer tje aan de Vlissingse Boulevard, maar hij voelde zich er nooit thuis. Ook niet nadat hij er vorig jaar weer kwam wonen toen zijn beide ouders waren overleden en de wo ning aan hem nalieten. ,,Ik voel mij meer een wereldburger dan een Zeeuw. Mijn oorsprong ligt hier, maar zolang je je niet thuis voelt in jezelf, kun je ook niet zeg gen: hier hoor ik thuis." De Vlissingse fotograaf had een lastige jeugd in Vlissingen. ,,Mijn ouders hadden een ouderwets denkpatroon en ik was rebels en ben dat altijd gebleven. Toen ik in groep acht zat en op een dag uit school kwam zei mijn moeder dat ik op de bank moest gaan zitten. Ze vertelde me dat ik niet uit haar buik kwam, maar geadopteerd was. En dat was het wel. Daarna begon ze over het avondeten. In die tijd was er ook vanuit de adop tieorganisaties geen goede onder steuning voor adoptieouders om hen handvatten te geven hoe ze om konden gaan met hechtings problemen of identiteitsvragen. Ik was wel nieuwsgierig naar mijn echte ouders, maar ik kreeg te horen dat gp*' mijn moeder niet deugde. Daar liet ik het toen bij." Ik ben op zoek naar echtheid, kwetsbaarheid en stoerheid - Ton Sondag Toen Ton 35 jaar was, stak die nieuwsgierigheid toch weer de kop op. Via zijn geboorteregister kon hij de naam van zijn moeder vrij snel achterhalen. ,,Ik reed op een namiddag naar haar toe en belde aan, toen ik mij realiseerde dat het sinterklaasavond was. Een kind deed de deur open en zei te leurgesteld: 'Papa er staat een man voor de deur'." De man in kwes tie bleek de broer van zijn moeder. „Verrek, je lijkt wel op je broertje", riep hij uit. Mijn moeder woonde niet meer op dat adres, maar die avond kwam ik er al achter dat ik V twee halfbroertjes heb. Een week later belde ze me op." Ton heeft het zijn hele leven lastig gevonden om zich staande te houden in het dagelijkse leven, vooral in de omgang met andere mensen. ,,Ik heb mij altijd afge- vraagd waar dat vandaan kwam en nooit gedacht dat dat voort zou kunnen komen uit mijn adop tie. Nadat ik mijn moeder leerde kennen, viel er een heleboel op zijn plek." Ondanks zijn proble men verwijt hij zijn biologische moeder niets. ,,Ze was pas 17 jaar toen ze mij kreeg. Ik ben er van overtuigd dat zij mij met de beste bedoelingen heeft afgestaan." An derzijds heeft zijn biologische moeder nu juist heel veel last van haar schuldgevoel. Zo erg, dat het contact inmiddels verwaterd is." Toen Ton zelf kinderen kreeg, besefte hij eens te meer hoe be langrijk het hechtingsproces is. ,,Ik heb ze in die eerste jaren eindeloos rondgesjouwd in een draagzak. Dat vind ik zoiets moois." Het was een gelukkige tijd, maar na zeven jaar eindigde de relatie. De foto graaf viel in een zwart gat, maar krabbelde langzaam weer op. Tot zijn grote spijt ziet hij zijn volwas sen kinderen niet vaak. Hij voelt zich schuldig. ,,Ik ben niet altijd een goede vader voor ze geweest. Ik werd nooit fysiek, maar ik ben wel vaak fel tegen ze uitgevallen. Daar kijk ik niet met een goed ge voel op terug." Het werk van Ton rond Project Adopted wordt binnenkort geëx poseerd in de Amsterdamse recht bank. Eerder dit jaar waren zijn fo to's nog te zien in het gerechtsge bouw in Middelburg. Ton: ,,Ik werd opgebeld door een rechter. Die vond de portretten heel pas send op die plek omdat de proble men van veel mensen voortkomen uit slechte hechting op jonge leef tijd." Zeeland Nazomerfestival het dansende lichaam, van de plaats in de ruimte naast of te genover de ander af te lezen. En dat kan indruk maken. Nog boeiender zal het zijn, om in deze fase naar de voor stelling te kijken als een proces. Wat kan dans ons vertellen, en hoe doe je dat dan, als danser of als choreografe? Daarom geen beoordeling in sterren (te pril), maar wel een aanbeveling voor wie dans als autonome taal kan 'lezen' of dat wil leren. 'Bloedband', dansvoorstelling (12+), nog te zien op 7 sep, 15 en 19u, Middelburg, Hoog straat (ZNF-gebouw) De bloed- of familie band is eigenlijk iets heel merk waardigs. Er is veel vertrouwd en be paald door afkomst en opvoe ding, maar je blijft evengoed een uniek persoon. In een ge- globaliseerde en geïndividuali seerde wereld zal dat waar schijnlijk meer wringen dan ooit. De voorstelling Bloedband probeert dat te onderzoeken. Het Amsterdamse danstheater AYA ('maakt brutaal dansthea ter voor een jong publiek') brengt een 'echte' broer en zus enerzijds, en twee 'echte' zus- sen anderzijds samen in een dansvoorstelling. Het is een voorstelling nog maar net in wording, waar tijdens ZNF een openbare repetitie van bijge woond kan worden. Hoe dat is om als broer of zus dingen samen te hebben en te zelfdertijd je eigen plek op te willen eisen, is niet eenvoudig te verwoorden. In dansante taal, in beweging in de ruimte, kan het op een andere manier soms duidelijker uitgedrukt worden. In versnelling of verstilling, in het ballende of spreidende, voor of achter, boven of onder. Hoe voelt het vertrouwde of bedreigende? Rivaliteit, jaloezie of macht? En erkenning? Wan neer wordt de cirkel vicieus, een band een boei? Op som mige momenten is dat daad werkelijk van de beweging, van zaterdag 7 september 2019 GO Portret van Johanna Sauer. FOTO TON SONDAG teerd is, lijkt zich op enig moment af te vragen: wat is mijn verhaal, wie ben ik? Kijk op de site bij /video Ton maakt zeeportretten: Elke keer een ander gevoel 27 augustus t/m 7 september Broer en zus uit Bloedband. FOTO SJOERD DERINE Willem Nijssen Recensie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 33