'Op de gewone
weg zet ik de
cruisecontrol
aan omdat
ik anders te
veel boetes
krijg'
zwaartekracht, red.) te kunnen weerstaan
waarmee ik tijdens een race te maken heb,
en die oplopen tot vier- a vijfmaal mijn li
chaamsgewicht, train ik mijn nek. Ik hang
er gewichten aan van 10 kilo en probeer die
een minuut lang op te tillen. Mijn arm- en
beenspieren zijn ook belangrijk: er is geen
stuurbekrachtiging en om te vertragen
moet ik 100 kilo wegtrappen. Ik zit ook re
gelmatig in een simulator. Daarnaast moet
ik tegen hitte kunnen: door de warmte van
de motor wordt het in de cockpit wel 50
graden. Daar moet ik mijn lichaam aan
laten wennen. Ik ga naar de sauna of zit
binnen op een hometrainer met trui, jas en
lange broek aan. Dat is behoorlijk zweten.
Ik stap altijd bont en blauw uit de auto, de
cockpit is maar 50 centimeter breed en ik
krijg klappen door de hoge snelheid, soms
haal ik 310 kilometer per uur. Het verschil
maak je in de bochten: met welke snelheid
je daar ingaat en op welk moment je op de
rem trapt, dat bepaalt of je wint of verliest.''
,,Op het moment dat ik angst zou voelen,
kan ik beter stoppen. Dan zou ik niet meer
tot het uiterste durven gaan en kan ik niet
presteren. Alles wat een adrenalinekick
geeft, vind ik leuk. Ik ben gewend aan ex
treme situaties. Ik zie helemaal niks als het
regent en ik rijd in de spray achter iemand
met 290 kilometer per uur. Ik ben bekend
met het circuit, in mijn hoofd zitten precies
de plekken waar ik moet remmen. Daar ver
trouw ik blind op. Autosport is veiliger dan
voetbal, wielrennen of hockey, waar spor
ters veel meer blessures oplopen. De veilig
heidsmaatregelen zijn enorm: brandvrije
kleding, je helm zit met een systeem vast
zodat je hoofd nauwelijks kan bewegen en
op de auto is een halo gemonteerd. Ook zijn
de wagens gebouwd op harde klappen.''
,,In een blauwe BMW die ik nog heb omdat
mijn vader dealer was. Ik zet de cruisecon-
trol aan omdat ik te veel boetes kreeg. Want
100 rijden vind ik saai, dan val ik bijna in
slaap en merk ik dat mijn voet langzaam
steeds verder naar beneden gaat. Zonde van
het geld.''
Je hebt op je 17de je rug gebroken bij
een crash. Ben je weleens bang?
Hoe rijdt een autocoureur op de gewone
weg?
14