'Op de gewone weg zet ik de cruisecontrol aan omdat ik anders te veel boetes krijg' zwaartekracht, red.) te kunnen weerstaan waarmee ik tijdens een race te maken heb, en die oplopen tot vier- a vijfmaal mijn li chaamsgewicht, train ik mijn nek. Ik hang er gewichten aan van 10 kilo en probeer die een minuut lang op te tillen. Mijn arm- en beenspieren zijn ook belangrijk: er is geen stuurbekrachtiging en om te vertragen moet ik 100 kilo wegtrappen. Ik zit ook re gelmatig in een simulator. Daarnaast moet ik tegen hitte kunnen: door de warmte van de motor wordt het in de cockpit wel 50 graden. Daar moet ik mijn lichaam aan laten wennen. Ik ga naar de sauna of zit binnen op een hometrainer met trui, jas en lange broek aan. Dat is behoorlijk zweten. Ik stap altijd bont en blauw uit de auto, de cockpit is maar 50 centimeter breed en ik krijg klappen door de hoge snelheid, soms haal ik 310 kilometer per uur. Het verschil maak je in de bochten: met welke snelheid je daar ingaat en op welk moment je op de rem trapt, dat bepaalt of je wint of verliest.'' ,,Op het moment dat ik angst zou voelen, kan ik beter stoppen. Dan zou ik niet meer tot het uiterste durven gaan en kan ik niet presteren. Alles wat een adrenalinekick geeft, vind ik leuk. Ik ben gewend aan ex treme situaties. Ik zie helemaal niks als het regent en ik rijd in de spray achter iemand met 290 kilometer per uur. Ik ben bekend met het circuit, in mijn hoofd zitten precies de plekken waar ik moet remmen. Daar ver trouw ik blind op. Autosport is veiliger dan voetbal, wielrennen of hockey, waar spor ters veel meer blessures oplopen. De veilig heidsmaatregelen zijn enorm: brandvrije kleding, je helm zit met een systeem vast zodat je hoofd nauwelijks kan bewegen en op de auto is een halo gemonteerd. Ook zijn de wagens gebouwd op harde klappen.'' ,,In een blauwe BMW die ik nog heb omdat mijn vader dealer was. Ik zet de cruisecon- trol aan omdat ik te veel boetes kreeg. Want 100 rijden vind ik saai, dan val ik bijna in slaap en merk ik dat mijn voet langzaam steeds verder naar beneden gaat. Zonde van het geld.'' Je hebt op je 17de je rug gebroken bij een crash. Ben je weleens bang? Hoe rijdt een autocoureur op de gewone weg? 14

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 102