WERK Niemand ontkomt aan denkfouten Cybersecurity specialist Een op de vijf vindt manager reden 18 Je brein op het werk WAT DOET EEN... De Nederlandse manager haalt het niet bij het ideaalbeeld, zo blijkt uit onderzoek van opleidingsinstituut ISBW. Werknemers worden kritischer en van managers wordt meer verlangd. Hoe kunnen zij aan de steeds hogere verwachtingen voldoen? Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedragingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Ben jij gevoelig voor reclame? Zou jij minder snoepen als de snoeppot op het werk een meter verder van je werkplek wordt gezet? Maak jij meer denk fouten dan je collega's? Grote kans dat je op al deze vragen 'nee' antwoordt. Sinds ik deze column schrijf, krijg ik wel eens samenzweer derige mails van mensen die denken dat ze minder denk fouten maken dan anderen. Ze zien de onzichtbare gorilla wél en weten alles van goede planningen maken. En ze willen graag van mij horen dat ze bij een geheim genootschap van slimmeriken horen. Ik wil ze niet teleurstellen, maar denken dat je minder denkfouten maakt dan anderen is óók een denkfout. Dit heet de 'bias blind spot': een blinde vlek voor je eigen denkfouten. Iedereen maakt namelijk denkfouten. We lijden aan vooroordelen, blijven hangen in onze eigen overtuigingen en zijn bang voor verlies. Zo zitten onze hersenen nou eenmaal in elkaar. Amerikaanse onderzoekers wilden weten hoeveel mensen lijden aan deze bias blind spot. En dat zijn er nogal wat. Slechts 1 van hun 661 proef personen dacht dat-ie mis schien wel iets meer fouten maakt dan gemiddeld. Het is ook lastig. Onze eigen denkfouten zien we niet, ze gebeuren allemaal onbewust. Wanneer we onze gedachten nagaan, komen we allemaal heel rationele en verstandige beslissingen tegen. Wij zien de wereld echt zoals hij is. Bij anderen kijken we naar hun gedrag, omdat we nou eenmaal niet in hun hoofd kunnen kijken. En dan zien we toch een hoop rare fratsen. De maatregel die het manage ment nu weer bedacht heeft, die hoge heren en dames laten zich ook van alles aannaaien! Heb je erg veel last van de bias blind spot, dan maak je waarschijnlijk juist meer denkfouten. Ga maar na: je vindt iedereen om je heen slechte beslissers, dus je gaat toch zeker niet naar hen luis teren? Adviezen om zelf denk fouten te voorkomen sla je in de wind: heb jij niet nodig. Denken dat je geen denk fouten maakt, leidt tot meer denkfouten. Mijn advies: durf te twijfelen. Si n Het Nationale Management Onderzoek keek ISBW naar de huidige staat van leidinggevend Nederland. Het opleidingsinsti tuut keek specifiek naar wat de medewerkers van hun eigen manager vinden. ,,Een manager kan van alles willen van het personeel, maar dat staat of valt met hoe zijn medewer kers tegen hem aankijken'', zegt Rob Rijbroek, directeur van ISBW. Er is werk aan de winkel, zo blijkt. De gemiddelde manager is met een magere 7,1 niet het beste jongetje van de klas. Onderzoeksbureau Markt- Effect ondervroeg ruim duizend respondenten, allen in loondienst. Een op de drie ondervraagden zegt weleens te klagen over de manager. Een kwart vindt daarnaast dat de leidinggevende zijn eigen kunnen overschat. Van de ondervraagden zegt 19 procent dat de huidige manager een reden is om op te stappen. ,,Ik schrik hier eerlijk gezegd wel een beetje van. Bijna één op de vijf zou weggaan alleen vanwege de manager, dat vind ik veel. Als werkgever moet je hier ook wel van opkijken'', stelt Rijbroek. Coachen De rol van de manager is door de jaren heen flink veranderd. ,,De taken van de manager zijn van oudsher leidinggeven en organiseren. Maar tegenwoordig moet een manager zijn medewerkers ook helpen zich te ontwikkelen." Daarnaast moet de manager kunnen denken als een ondernemer. ,,Waar wil hij in de toekomst heen met de afdeling en het bedrijf en wat is daarvoor nodig.'' De ideale manager heeft alle vier die elementen - leidinggeven, orga niseren, coachen en ondernemen - in zich, maar zo vanzelfsprekend is dat niet. ,,De meeste mensen zijn sterk in een van die aspecten, dat zit nu eenmaal in hun aard.'' Wat het nog lastiger maakt: de werknemer gaat er niet klakkeloos vanuit dat de manager het beter weet. Van de ondervraagden gelooft 53 procent dat de medewerkers binnen het bedrijf meer vakinhoudelijke kennis hebben. ,,En 55 procent zegt dat de medewerkers ook beter kun nen plannen. Mensen zijn kritisch, daar moet je mee om kunnen gaan.'' Hoe maak je van een middelmatige manager een betere? ,,Dat je niet alle vier de noodzakelijke elementen be heerst is niet erg. Daar kan heel goed aan gewerkt worden.'' Openstaan voor verandering en kritiek is echter essentieel. ,,Zeker de nieuwe genera tie werknemers is zelfbewuster en mondiger. Vroeger deed je simpel weg wat de baas je opdroeg, punt uit. Maar die tijd is voorbij. Het type tiran wordt op de werkvloer niet meer geaccepteerd.'' ZO WORD JE EEN BETERE MANAGER -X. donderdag 5 september 2019 GO Lijkt dit je wat? Kijk voor vaca tures op de site van deze krant bij /werkt BRYAN BEEKHOF (29) is cybersecurity specialist bij telecommunicatiebedrijf Telindus. Hoe leg je jouw functie uit op een feestje? ,,Ik zeg dat ik bedrijven veilig houd. Ons team van analisten houdt cyberaanvallen tegen en hackers buiten de deur." Heb je dit werk altijd al willen doen? ,,Ja. Als 8-jarige begon ik met computers. Eerst gamen, later zelf computers bouwen." In samenwerking met Nationale Vacaturebank Goede managers zijn vrij zeldzaam PRISCILLA VAN AGTEREN Job Sonke (links) is de leidinggevende van Jan van As. 'Job zet je aan het denken.' FOTO KOEN VERHEIJDEN Een betere mana ger worden? Dit raadt Rob Rijbroek aan: Wel doen: investe ren in de band met je medewerkers. ,,Onthoud dat de resultaten belang rijk zijn, maar dat je ze wel moet berei ken in een goede verstandhouding met je team. Ook al vraagt het tijd en geduld, luister goed naar je medewer kers en communi ceer consequent." Niet doen: jezelf anders voordoen dan je bent. ,,Je moet werken aan je minder sterke punten maar je moet wel jezelf blijven. Ben je bijvoorbeeld niet zo heel empathisch aangelegd dan kan je daaraan werken, maar overdrijf het niet. Een manager die uit het niets complimenten gaat geven over je kleding en alles over je weekend wil weten, daar trap pen mensen niet in. Ze voelen het heus wel aan als je iets niet meent.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18