Fastfood
<l>
\^m
ipgll^aa^
1
Acties bij KLM nog niet voorbij
16 ECONOMIE
PSYCHOLOGELD
IÜ8
gnMilil
8 Eilaas
SüAh&kiw - ^u'MÊÊÊ
i mimm
wFimmmm
Ooit een KFC in een villawijk gezien? Of een
felverlichte McDonald's in een lommerijke
buurt met enkel vrijstaande woningen? Ik
denk het niet. Fastfoodtenten vind je doorgaans in
de binnenstad, vlakbij de snelweg of in arme wij
ken. Vooral dat laatste is problematisch. Doordat er
in achterstandswijken veel meer snackbars, shoar-
matenten en goedkope pizzeria's zitten, worden
arme mensen vaker verleid om voor slecht voedsel
te kiezen.
Ruim 90 procent van de gemeentes heeft geen
beleid om het aantal fastfoodketens aan banden te
leggen, zo bleek dit weekend uit een enquête van
deze krant onder wethouders. Terwijl gemeenten
dat via hun bestemmingsplannen wel degelijk
kunnen doen. Een grote groep wethouders - op
vallend vaak VVD-lid - vindt dat echter helemaal
niet nodig. Hun argument: het is niet aan de over
heid om te bepalen wat consumenten eten.
aan allerlei voorlichtingscampagnes over voeding.
Zo financiert Den Haag het Voedingscentrum, dat
informatie geeft over gezond eten. Hoe zinvol is
het om mensen op hun eetgedrag aan te spreken
als je toestaat dat hun wijk wordt overspoeld door
aanbieders van hamburgers, frikandellen en
broodjes shoarma? Je lekkere trek weerstaan is een
stuk gemakkelijker als je
niet tegenover een Febo-
automatiek woont. Als de
overheid zich dan toch met
het eetgedrag van mensen
bemoeit, dan is een aanpas
sing van het bestemmings
plan effectiever dan het zo
veelste voorlichtingsfilm
pje.
Je lekkere
trek
weerstaan is
makkelijker
als je niet
tegenoverde
Febo woont
van arme wijken meer uit
dagingen hebben als het
om gezond leven gaat. Vaak
is er in hun buurt minder
groen om te bewegen. Bovendien zijn arme wijken
vaak onveiliger waardoor mensen 's avonds sneller
binnen blijven. En dus niet nog een rondje gaan
joggen of fietsen.
Wonen in een achterstandswijk is schadelijk voor
de gezondheid. Wie in een arme wijk woont met
veel fastfoodtentjes en een gebrek aan actieve re
creatiemogelijkheden, zal sneller ongezond gedrag
vertonen. Dat blijkt ook: bewoners van arme wij
ken hebben vaker last van overgewicht en diabetes
(type 2). En die gezondheidskloof neemt alleen
maar toe: de 20 procent hoogste inkomens in Ne
derland worden ongeveer negen jaar ouder dan de
laagste 20 procent, zo bleek vorig jaar uit onder
zoek van pensioendenktank Netspar. In tien jaar is
dat verschil met twee jaar toegenomen.
Vaak wordt een relatie gelegd tussen opleiding
en gezondheid: mensen in arme wijken zijn vaker
laagopgeleid en leiden een ongezonder leven om
dat ze niet de kennis hebben om het beter te doen.
En dus bestookt de overheid ze met allerlei infor
matie. Vergeten wordt dat er ook een direct ver
band is tussen levensstijl en de plek waar je woont.
Door wijken anders in te richten maak je het voor
bewoners gemakkelijker om gezond te leven.
Arcelor
Mittal
ASML
Akzo
Nobel
WONINGMARKT HUURPLAFOND
t;\ i kt B Ejh ISf
"'lm™
Sr..-
;'I§22aj»Rife SÉ
5
Gisteren legden grond- en cate
ringmedewerkers van KLM op
nieuw twee uur lang het werk
neer, nadat maandag ook al werd
gestaakt door het grondpersoneel.
Volgens KLM waren voor gisteren
zes retourvluchten preventief ge
schrapt, wat volgens een woord
voerder de volledige impact was
met betrekking tot de acties.
Verder zorgden capaciteitspro
blemen op Schiphol er volgens
KLM voor dat nog eens vier
vluchten niet konden vertrekken
en dus niet konden terugvliegen.
Ook kampten veel vluchten met
vertragingen.
Een datum voor nieuwe acties
is er nog niet. FNV zegt op een la
ter moment daarover te beslissen.
In ieder geval moet een staking
minstens 36 uur van te voren
worden aangevraagd. De bond
wacht ook op de uitkomst van
overleg bij andere bonden. Op
woensdag staan ledenraadplegin
gen van CNV en de Nederlandse
Vereniging voor Luchtvaart Tech
nici (NVLT) op de agenda.
FNV eist meer
vaste contracten,
meer loon en
roosterwijzigingen
KLM benadrukt dat de impact
van de acties gisteren minder
groot was dan maandag. Ook de
actiebereidheid lag volgens de
luchtvaartmaatschappij lager.
Volgens KLM is er ook groeiend
onbegrip bij andere medewerkers
over de acties door FNV-leden.
KLM legde nogmaals uit dat het
totale eisenpakket van FNV zal
leiden tot 10 procent meer loon
kosten. FNV, die onder meer een
loonsverhoging van 4 procent
eist, vertelt volgens KLM maar
een half verhaal. Eerder had FNV
aangegeven drie harde eisen te
hebben; meer loon, aanpassingen
in de roosters en meer vaste me
dewerkers. Andere punten van de
'wensenlijst' zijn volgens de bond
kneedbaar.
i*y w/j'OïVmïlf'fifl!!
Neem plaats op
de sofa van Irene
van den Berg. Zij
analyseert iedere
week ons econo
misch gedrag.
Maar ondertussen geeft de overheid wel geld uit
Vooral omdat bewoners
Reageren? economie@persgroep.nl
O
donderdag 5 september 2019
GO
De staalfabri
kant profiteerde
van minder
slechte cijfers
in de Chinese
economie.
Hogere olieprij
zen stuwden de
koers van de bo
demspecialist op.
Het gunstige
beurssentiment
hielp de chipma
chinemaker uit
Veldhoven.
Het chemiebe
drijf kreeg een
verkoopadvies
van Berenberg
voor de kiezen.
E
o
mtmssssesm
r-r"w—«tgPi:«|wgpi!<M
rrarrtj ffnimiinmmil 1. "iMiiMininvtiiil I i j||
AMSTERDAM De stakingen bij
KLM zijn voorlopig nog niet
voorbij, FNV Luchtvaart zint op
hardere acties. Dat heeft de
vakbond gisteren laten weten
op de stakingsbijeenkomst te
Schiphol.