II 8 ZEELAND 't Schaep met de 5 Pooten Te gast Scène uit Wie is Bang? foto lex de meester Na alle ophef rond de openingsvoor stelling van Zeeland Nazomerfestival is de stem van de makers nog nauwelijks aan bod gekomen. Ik was vooral verrast door de scherpe roep om censuur die vanuit politieke hoek (SGP) weerklonk naar aanleiding van het gebruik van krachttermen in het nieuwe stuk van Tom Lanoye. Nederland is altijd gids land geweest wat be treft de scheiding der machten en de be scherming van de vrij heid van de kunsten. De liberale politicus Thorbecke geldt daarbij als grote voorbeeld. Hij legde mede de basis van de Nederlandse grondwet en poneerde dat de poli tiek nooit oordelaar kan zijn van wetenschap en kunst. Een heilig principe waar nooit aan getornd werd, behalve onder de bezetting door nazi-Duitsland toen de zoge naamde Entartete Kunst, kunst die niet voldeed aan de eisen van het nationaalsocialistische regime, TE GAST COMMOTIE ROND VOORSTELLING ZEELAND NAZOMERFESTIVAL verboden werd en kunstenaars daarom werden vervolgd en te rechtgesteld. In de week dat in Ter- neuzen de start van de viering van 75 jaar bevrijding plaatsvindt, is het des te pijnlijker geconfron teerd te worden met een dreigactie die juist de duur verworven vrij heid van de kunst aan banden wil leggen. Theater is altijd een vrijplaats geweest om maatschappelijke ont wikkelingen scherp te stellen. Als gemeenschapskunst bij uitstek kaart het in rechtstreekse confron tatie met het publiek thema's aan die schuren, houdt het een kriti sche spiegel voor, of provoceert het de toeschouwer. Die functie van theater gaat terug tot het Oude Griekenland, bakermat van onze Tom Lanoye spiegelt als het ware de structuur en de taal vanAlbee in zijn nieuwe stuk Westerse cultuur en democratie. Griekse tragedies worden geken merkt door een opvallende relatie tussen mens en god. De tragische held vervloekt de goden die hem confronteren met zijn genadeloos noodlot. De meest onmenselijke opdrachten - offer je eigen kind, verlaat je stad, land en familie, en zovoort - maken de mens opstan dig omdat hij er met zijn eigen ra tio niet bij kan dat goden hem zo extreem op de proef stellen. Nieuwe realiteit Ook hedendaagse stukken bieden een spiegel voor maatschappelijke tendensen. Het portretteren van personages die van god los zijn, maakt deel uit van deze nieuwe realiteit. Wie Is Bang is geschreven als een variant op het beroemde scheldstuk Who's afraid of Virginia Woolfvan Edward Albee. Deze theaterklassieker is in Nederland al meer dan een halve eeuw het meest gespeelde moderne stuk en dat in de onvolprezen - en on gekuiste - vertaling van Gerard van het Reve. Met expliciet gevloek en genadeloos gescheld dat wel functioneel gebruikt wordt in de context van een ruzie makend echtpaar. Ook in de schouwburg van Middelburg is dit stuk vaak gespeeld, zonder dat daar ooit een verbod op kwam. Waarom dan nu plots wel zo veel commotie omwille van een to neeltekst die helemaal in lijn ligt van het beroemde stuk van Albee? Liefdesverklaring Wie Is Bang gaat over een toneel echtpaar dat al 20 jaar het beruchte stuk van Albee speelt. Bij de perso nages is de grens tussen het to neelstuk dat ze spelen en het echte leven duidelijk vervaagd. Je ziet een acteurskoppel voor wie ruzie maken de ultieme manier van liefde bedrijven geworden is. De auteur laat hen daarbij - net als Al- bee - schuttingtaal hanteren. Hij doet dit niet om gelovige mensen te schofferen of om negatieve uit spraken te doen over religie, maar om zuiver functionele redenen: het zo realistisch, waarheidsge trouw en geloofwaardig mogelijk schetsen van dit relatie drama. Tom Lanoye spiegelt als het ware de structuur en de taal van Albee in zijn nieuwe stuk dat zich volledig afspeelt in de wereld van het theater, op de planken van de schouwburg. Wie Is Bang is een liefdesverklaring aan het medium theater dat sinds de Oude Grieken een vrijplaats is om uitspraken te doen over de condition humaine. Zonder angst voor censuur of compromissen. Laten we die vrij heid vooral koesteren. Bestel tickets op pzc.nl/schaep Het voordeel woensdag 4 september 2019 Alex Mallems is artistiek lei der van Theaterproductie huis Zeelandia. Alex Mallems Wie is bang voor Wie Is Band? Wie Is Bang speelt nog tot en met zaterdag 7 september in de stadsschouwburg Middelburg en reist tot het einde van het jaar langs theaters in Nederland en Vlaanderen. Met Paul Groot/Remko Vrijdag, Eva Van der Gucht en vele andere Een gloednieuwe musical vol Amsterdamse gein en onvergetelijke melodieën. In 't Schaep met de 5 Pooten maken we opnieuw kennis met de ontroerende, hartveroverende, hilarische stamgasten van café 't Schaep. Zo zien we kroegbaas Kootje de Beer, zijn maat Lukas, buurvrouw Doortje en alle vaste klanten in een nieuw, fris verhaal van Raoul Heertje. Weer wordt er te veel gedronken en geroddeld, maar nooit te veel gelachen. Al eeuwenlang hebben ze mot, maar toch kunnen ze nog steeds niet zonder elkaar. Want: We benne op de wereld om mekaar te helpen, niewaar? Speeldata 15 oktober t/m 14 december Diverse theaters in Nederland *De ticketprijzen zijn afhankeLijk van de datum, tijd en rang en de vanaf prijs geLdt zolang de voorraad strekt. De prijzen zijn inclusief service- en transactiekosten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 40