II In Schore ontstond de buitendijker 5 pijl in zijn wang krijgt. Toeval? Corné is de oudere broer van Matty, het meisje met wie Maris vaak samen op de schommel staat. Eigenlijk wil Maris niks met haar. Het trauma was onderdeel van zijn systeem geworden. Het was er altijd Maar als ze mogen meerijden op de combine van Matty's vader en ze zich vasthouden aan diens stoel, legt ze haar hand over de zijne en laat ze in feite nooit meer los. In de afgelegen schuur van Fraanje spelen ze puberspelletjes: op de hooizolder elkaar vastbin den en betasten. Als Matty wil zoenen, loopt het fout. Maris is toch al uit zijn doen, een week eer der is hij door drie dronken jon gens in elkaar geslagen. Hij duwt haar weg, het meisje valt op de be tonnen vloer. Dood. Maris' ouders verhuizen naar Rotterdam om de woede van het dorp te ontlopen. Dat voelt als bal lingschap. Voor Maris volgt een periode tuchtschool. Daarna gaat hij naar de kunstacademie in Am sterdam. Over het ongeluk in de schuur spreekt hij met niemand meer. Pagina 453: Het trauma was onderdeel van zijn systeem geworden. Het was er altijd. Schaduw Hoe zo'n ongelukkig ongeluk als een schaduw aan je vastkleeft, daarover gaat Zwarte schuur. Maris worstelt. Of hij boven komt? Oek de Jong schreef een dwingende, dreigende, op elk moment pak kende roman. Met veel Zeeuwse spetters op de voorruit. Zo valt Maris voor vrouwen met een Zeeuwse tongval, zoals het tot junk verworden dorpsgenootje Ilse. En ook Albertina, een Zeeuws-Vlaamse schoonheid op Tenerife. Ze draagt een jurk met gele linten die om haar heen dwar relen. In 2013 zei Oek de Jong in een in terview in deze krant: ,,De roman is de enige uitkijkpost van waaruit we het menselijk leven in zijn ge heel kunnen overzien." En ook: ,,Het gaat in literatuur om authen ticiteit en diepgang, en die ont staan als een schrijver dichtbij zichzelf blijft en schrijft over de dingen die hij het beste kent." Na lezing van Zwarte schuur zal ieder een dat van harte beamen. SPOREN IN DE DELTA In 2011 werd oud-pastor Fred Bergwerff in Schore ter aarde besteld. Hij was vooral bekend als actievoerder tegen kernenergie, als één van de initiatiefnemers van het Amosbeeld aan de Wester- schelde bij Hansweert en als dich ter. Bergwerff was zeker niet de eerste opvallende prediker in Schore. Drie eeuwen voor zijn dood stond de tegendraadse Go- suinus a Buitendijck als predikant in dit Zuid-Bevelandse dorpje. Hij kwam in 1701 naar Schore en met een volgde een beschuldiging, waardoor zijn aanstelling een jaar werd uitgesteld. Tijdens zijn reis naar Schore had hij 's zondags op het beurtschip naar Goes kaartge- speeld met twee boekverkopers, en daarbij veel geld verdiend. Niet echt passend gedrag voor een man Gods. Buitendijck was goed van de tongriem gesneden en wist dit recht te praten. Maar zijn onge zouten meningen vervreemdden hem toch van velen en nieuwe klachten volgden, hoewel som mige vakbroeders en gemeentele den hem zeer waardeerden. Helaas, ook op het wat gevaarlij ker theologisch gebied ontsnapte de dominee van Schore niet aan opschudding. Buitendijck preekte in de geest van de controversiële joods-Nederlandse wijsgeer Spi noza, zei men. Ook zou hij niet in de Drie-eenheid geloven. Na een preek in 's-Gravenpolder die weer veel stof deed opwaaien, kwamen de molens van het kerkelijk leer gezag in beweging. Buitendijck werd in januari 1711 'gesuspen deerd' of geschorst. Samen met schoolmeester Nicolaas Sijncke en de kerkenraad, want die bleven trouw achter hun herder staan. Sijncke ontvreemdde uit wraak het aktenboek, waarin de geschie denis van de kerkelijke gemeente was opgetekend. Buitendijck zelf wendde zich nu in andere richting en promoveerde in 1715 tot doctor in de medicijnen. Maar hij kon zijn roeping toch niet verloochenen en verzamelde in Roosendaal weer een groep gelijkgestemden om zich heen. Ook op Zuid-Beveland onderhield hij nog veel contacten, hoewel hij niet meer op het eiland mocht komen. In 1726 is Gosuinus Buitendijck nog uit Breda verban nen. Via Veere en Utrecht trok hij naar Amsterdam en verdween in de nevelen der historie. Zijn ach ternaam bleef klinken in het Zeeuwse. Al snel ontstond het Zuid-Bevelandse gezegde ''t Is een butendieker', een ietwat afwij kend persoon. Dus niet iemand 'van buiten', zoals vaak wordt ge dacht. Ook Fred Bergwerff was in die zin een buitendijker. Zijn be faamde voorganger, naamgever van dit persoonlijkheidstype, zal vast wel eens in zijn gedachten zijn geweest. woensdag 4 september 2019 GO in een Zeeuwse schuur Oek de Jong. foto mariejeanne van hövell tot westerflier - uit Zwarte schuur Oek de Jong: Zwarte schuur - Uitgeverij Augustus Atlas Con tact, 496 pagina's, 24,99 euro (gebonden 34,99 euro). Woensdag 16 oktober is Oek de Jong te gast tijdens de PZC/ Drvkkery-lezing in de Oostkerk in Middelburg; aanvang 20.30 uur; kaarten a 10 euro zijn in de voorverkoop te verkrijgen in boekhandel de Drvkkery in Mid delburg en via drukkerijmiddel- burg.nl/tickets. Voor lezers van de PZC geldt een korting: een via de website besteld kaartje kost 6 euro (max. twee kaartjes per abon nee) als u de kortingscode pzcdejong' gebruikt. Een tweewekelijkse rubriek over Zeeuwse vondsten, histori sche sporen en verhalen Jan J.B. Kuipers De kerk van Schore, 1790 1792. ILLUSTRATIE K.F. BENDORP/J. BULTHUIS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 37