Werkdruk leidt tot vertrek zorgpersoneel ECONOMIE 19 Ondernemingsraad XS4ALL tegen afschaffen merk Voor de hele zorgsector lag het ver zuim vorig jaar op 5,9 procent. Dat was een record. Het verloop in de zorgsector is nog dramatischer. Bijna een op de zes medewerkers veranderde van baan, binnen of buiten de sector. Vooral in de secto ren geestelijke gezondheidszorg, jeugdzorg en ouderenzorg is het verzuim en verloop van personeel groot. En dat zijn juist de sectoren waar veel personeel werkt. ,,Het verzuim neemt in een rechte lijn toe'', zegt Rob Leensen, partner bijEY en medeopsteller van de barometer. ,,Nu zijn de in stellingen nog redelijk in staat het verloop en verzuim op te vangen. Maar binnen een paar jaar wordt het een groot probleem als er niets verandert.'' Het stijgende verzuim is het gevolg van de hoge werkdruk. Dat hoge verzuim leidt tot een nog hogere werkdruk en daarmee tot een stijgend verloop onder het per soneel. ,,Verzuim en verloop zijn twee indicatoren dat mensen niet tevreden zijn met het werk.'' Ontgroening Een van de manieren waarop het personeelstekort wordt bestreden is door zzp'ers in te huren. Dat zet druk op de financiën. ,,Het tarief van een zzp'er ligt gemiddeld 20 procent boven de kosten voor vast personeel'', schetst Leenen. Instellingen lokken ook personeel bij andere zorginstellingen weg door hogere lonen te bieden. Daar mee lopen de personeelskosten op. De acties van de zorginstellingen zijn te begrijpen. Door ontgroening en vergrijzing is er gewoonweg niet voldoende nieuw personeel te vinden. Extra geld dat het kabinet eerder beschikbaar stelde om nieuw personeel te werven is daarom maar gedeeltelijk gebruikt. De stijgende personeelskosten leiden nu nog niet tot grote proble men. Zorginstellingen konden fi nanciële tegenvallers de afgelopen jaren opvangen met meevallers. Zo leverde de verkoop van overbodig vastgoed behoorlijk wat geld op. ,,Maar op een gegeven moment is al het tafelzilver wel verkocht.'' Want structureel tasten de oplo pende personeelskosten de winst gevendheid aan. Leensen wijst op de verslechterde creditrating voor zorginstellingen. Die wijst op een verslechterende winstgevendheid. En dat tast de financiële kracht van de instellingen aan. ,,Over drie tot vijfjaar zie je dat terug in de cijfers.'' Op termijn kan dat tot meer faillis sementen leiden. De partner bij EY pleit ervoor het extra geld voor de zorg anders in te gaan zetten. Nu kijken instellingen vooral naar manieren om toch vol doende personeel binnen te halen. Maar het geld kan beter besteed We moeten slimme manieren vinden om het werk met minder mensen te doen worden aan innovatie. „Slimme manieren om het werk met minder mensen gedaan te krijgen, daar wordt nu nauwelijks geld aan be steed. Er zijn alleen een paar potjes bij de verzekeraars.'' En daar geld voor inzetten is wel noodzakelijk, meent Leensen. Nu duidelijk is dat het personeelsge brek structureel is, heeft het niet veel zin veel geld te besteden aan het vinden van meer personeel. Zorginstellingen moeten haast ma ken met de omslag, zegt Leensen. ,,De personeelskosten nemen toe. Dan is er straks minder ruimte om te investeren in innovatie. Daarom moet dat nu gebeuren.'' AMSTERDAM De onderne mingsraad (or) van internetpro- vider XS4ALL heeft een negatief advies gegeven aan KPN wat het opheffen van het merk betreft. De personeelsvertegenwoordi ging, die stelt dat er een reële kans is dat de integratie van XS4ALL negatief uitvalt, wil een onafhankelijk onderzoek. KPN zou geen goede reden hebben om XS4ALL samen te voegen met het moederbedrijf. Het te- lecombedrijf zou hebben afge sproken dat de klant centraal moet staan bij beslissingen over XS4ALL. Met de integratieplan nen zou KPN zich daar niet aan houden. KPN laat in een reactie weten het advies te betreuren. Het bedrijf verwacht klanten van XS4ALL nog altijd wel in de loop van 2020 over te gaan heve len naar KPN. KPN is sinds 1998 eigenaar van XS4ALL. Begin dit jaar kondigde het be drijf aan dat de naam XS4ALL op den duur zou verdwijnen. Klanten en werknemers zouden moeten overstappen naar KPN. We groeien meer dan 200 procent per jaar, en het aantal klanten neemt ook toe verzekert Mica. „We groeien meer dan 200 procent per jaar. En het aantal klanten neemt ook toe. Zo hebben we nu de Nieuwzeelandse zuivelcoöperatie Fronterra als klant. Het blijkt dat de lengte van grassprieten van invloed is op de kwaliteit van de melkgift. Met onze gegevens kan Fonterra bepalen waar de hoogste melkgift te ver wachten valt". Dagelijks ontdekken ze nieuwe toepassingen voor hun data, en dat brengt nieuwe dilemma's. Hoe hard moet je groeien bijvoorbeeld? ,,Wij willen stevig maar vooral ge controleerd groeien'', zegt De Jeu. Over belangstelling van financiers heeft VanderSat niet te klagen. Maar ze blijven nog buiten. ,,De groei wordt uit eigen middelen ge financierd.'' Last van concurrentie heeft Van derSat niet naar eigen zeggen. Mica: ,,We merken wel dat er concurren tie komt, maar we lopen zeker vier jaar voor op de rest qua kennis en ontwikkeling.'' en letters. ,,Dat zijn de data'', zegt Mica. De satellieten maken geen foto's van het aardoppervlakte, maar registreren de natuurlijke straling die de bodem uitzendt. Die straling verandert naar gelang de vochtigheid van de bodem en op die manier kan VanderSat zien hoe vochtig het is. ,,De satellieten kijken ook door de wolken heen; daardoor hebben we altijd data van alle bodems.'' Over omzet en winst willen de oprichters niet zeggen. ,,Maar sinds twee jaar zijn we winstgevend'', woensdag 4 september 2019 GO De zorgsector is ziek. Het ver zuim onder het personeel blijft maar stijgen, evenals het verloop. Dat blijkt uit de Baro meter Nederlandse Gezond heidszorg van advies- en accountantsorganisatie EY. Peet Vogels Rotterdam -Rob Leensen, partner bij EY oe gras groeit - Robbert Mica, medeoprichter VanderSat Links: Richard de Jeu. Vooraan: Robbert Mica (CEO). Helemaal rechts: collega Thijs van Leeuwen. Naast hem Menno van der Marel. FOTO JEAN-PIERRE JANS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19