T 7 RISICO'S VOL LUCHTRUIM Drones vliegen steeds hoger en vaker in de buurt van vliegtuigen, de kans op ongelukken neemt toe. Daar krijgt Frank van Diepenbeek van de Inspectie Leefomgeving en Transport met regelmaat de kriebels van. Er wordt veel gevlogen op plekken waar dat niet mag ls hij het vliegtuig neemt, schiet het bij het opstijgen toch even door het hoofd ^^^^^^van Frank van Die penbeek. Als er nu een drone op duikt en het tot een aanvaring komt, kan het vreselijk misgaan. ,,Het gebeurt weleens dat ik een kriebelig gevoel krijg.'' Beroepsdeformatie, erkent hij zelf. Niet zonder reden, zo blijkt uit het recentste rapport van de Inspectie Leefomgeving en Trans port, waar hij werkt. Daarin is te lezen hoe er niet alleen steeds meer drones de lucht in gaan - het zijn er nu al 100.000 - maar ook dat ze groter zijn en steeds hoger vliegen. Ook 'gewone' drones kun nen nu wel 3 kilometer de lucht in, zelfs boven de wolken uit. Ze wor den steeds meer gesignaleerd bo ven de toegestane maximum hoogte van 120 meter. ,,Als het zo doorgaat is het een kwestie van tijd voor er ongelukken gebeuren." ,,Maar het gaat wel om bemande vliegtuigen, twee privévliegtuigen en vijf passagiersvliegtuigen. Daarnaast zijn er vijf incidenten waarbij traumaheli's moesten uit wijken. Als er in zulke gevallen toch wat gebeurt, is de impact heel groot. Zeker nu drones zwaarder worden en ook nog eens hoger kunnen vliegen. Denk er eens aan wat er op grote hoogte bij zo'n botsing met een passagiersvlieg tuig kan gebeuren." Van Diepenbeek neemt als voor beeld een incident in Rusland. „Daar was vermoedelijk sprake van een 'birdstrike', waarbij vogels in beide motoren van een airbus terechtkwamen." Het vliegtuig moest een noodlanding maken in een maïsveld, er vielen 23 gewon den. ,,Het Gatwick-incident uit 2018 bij Londen laat zien dat een drone ook heel andere, vervelende gevolgen kan hebben. Een drone Als het zo doorgaat, is het een kwestie van tijd voor er een ongeluk gebeurt zorgde dat een heel vliegveld op slot ging.'' Honderden vluchten werden geannuleerd, duizenden reizigers kwamen vast te zitten. Nooit werd opgehelderd waar de drone vandaan kwam, een terro ristisch motief werd wel uitgeslo ten. Het maakt het des te zorgwek kender dat drones ook steeds vaker bij vliegvelden worden gezien, of zelfs gesignaleerd tijdens het stij gen en dalen van vliegtuigen. ,,Het risico op ongelukken neemt zo toe.'' „Het belang van voorlich ting is heel groot. Er komt vol gend jaar nieuwe, Europese regel geving die niet langer zorgt voor een onderscheid tussen drones voor professioneel en recreatief gebruik, maar een verdeling maakt op basis van risico bij gebruik. Voor drones boven 250 gram wordt in elk geval ook geregeld dat er een soort theorieopleiding komt, zoals nu verplicht is voor professionele vliegers.'' „Precies. Daarom willen we graag dat politie, politiek en andere par tijen het onderwerp drones hoog op hun prioriteitenlijstje houden. De wetgeving vanuit Europa zorgt daarnaast voor wat regulering bij een hele mooie innovatie. Want een innovatie is het zeker, dat zien wij ook.'' Het ILT experimenteert op dit moment niet voor niets ook zelf met drones. ,,We kunnen daarmee kijken op plekken die moeilijk toegankelijk zijn, bijvoorbeeld op of achter een stapel containers, of erin. Drones kunnen ook worden ingezet bij controles op de zwavel- norm voor schepen. Met een drone kunnen we meten of de juiste brandstof wordt gebruikt. De mogelijkheden zijn ongekend, dat zie je ook aan een tv-pro- gramma zoals Wie is de mol? Ik weet niet of iedereen zich ervan bewust is dat die mooie opnames van boven met drones worden ge maakt. We moeten alleen wel zor gen dat het veilig gebeurt.'' DETECTIE dinsdag 3 september 2019 GO 'Stel je voor dat een drone botst met een vliegtuig' Carla van der Wal Utrecht Toch gaat het meestal goed - er zijn vorig zeven bijna-botsingen met vliegtuigen geregistreerd, maar geen echte. -Frank van Diepenbeek Wat moet er gebeuren om die risico's juist te verminderen? Maar dan zijn er nog die 100.000 ongeregistreerde drones, die nu al rondvliegen. Experts van de Luchtver keersleiding Nederland (LVNL) bevestigen de zor gen rond het toenemende droneverkeer in Nederland. De afgelopen maanden is een proef gehouden met een dronedetectiesysteem. Hierdoor is precies duidelijk hoe vaak, waar en hoe hoog de drones vliegen. Christiaan Lubbers van LVNL: „Dankzij de proef weten we dat er ontzettend veel wordt gevlogen op plekken waar dat niet is toe gestaan. De weekenden - en dan met name met mooi weer - en de avonden zijn piekmomenten. Opvallend is dat er met name bij toeristi sche hotspots zoals het Vondelpark, de Sloterplas, Bloemendaal en Zandvoort wordt gevlogen en soms op grote hoogte. Omdat dat ook op de aanvliegroutes van Schiphol is, kan dat tot heel vervelende en gevaar lijke situaties leiden. Boven dien, dit is gewoon straf baar. Daarom doen wij mel ding bij de luchtvaartpolitie. Politie en justitie zijn verant woordelijk voor de handha ving. Wij willen de dronevlie- gers bewust maken dat ze een verantwoording hebben wanneer zij een drone de lucht insturen.'' De Luchtverkeersleiding Ne derland richt zich op twee sporen. Enerzijds willen ze dronetoepassingen facilite- ren, omdat het gebruik van drones veel nieuwe moge lijkheden met zich mee brengt. Zo kunnen bijvoor beeld ProRail en Rijkswater staat spoorwegen, viaduc ten en bruggen controleren. Tegelijkertijd moet het veili ger. Daarvoor ontwikkelt LVNL een nieuw communicatie systeem om veilig contact te kunnen houden met piloten van drones. Ook komt er een nieuwe app waarop dro- nevliegers direct kunnen zien waar zij niet mogen vliegen, zoals rond vliegvel den. Deze app moet volgend voorjaar klaar zijn. M Rond vliegvelden mag niet met drones worden gevlogen. "XanqVift Www fcupress FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 7