T
7
RISICO'S VOL LUCHTRUIM
Drones vliegen steeds hoger en vaker in
de buurt van vliegtuigen, de kans op
ongelukken neemt toe. Daar krijgt Frank van
Diepenbeek van de Inspectie Leefomgeving
en Transport met regelmaat de kriebels van.
Er wordt veel gevlogen op
plekken waar dat niet mag
ls hij het vliegtuig
neemt, schiet het bij
het opstijgen toch
even door het hoofd
^^^^^^van Frank van Die
penbeek. Als er nu een drone op
duikt en het tot een aanvaring
komt, kan het vreselijk misgaan.
,,Het gebeurt weleens dat ik een
kriebelig gevoel krijg.''
Beroepsdeformatie, erkent hij
zelf. Niet zonder reden, zo blijkt
uit het recentste rapport van de
Inspectie Leefomgeving en Trans
port, waar hij werkt. Daarin is te
lezen hoe er niet alleen steeds
meer drones de lucht in gaan - het
zijn er nu al 100.000 - maar ook
dat ze groter zijn en steeds hoger
vliegen. Ook 'gewone' drones kun
nen nu wel 3 kilometer de lucht in,
zelfs boven de wolken uit. Ze wor
den steeds meer gesignaleerd bo
ven de toegestane maximum
hoogte van 120 meter. ,,Als het zo
doorgaat is het een kwestie van
tijd voor er ongelukken gebeuren."
,,Maar het gaat wel om bemande
vliegtuigen, twee privévliegtuigen
en vijf passagiersvliegtuigen.
Daarnaast zijn er vijf incidenten
waarbij traumaheli's moesten uit
wijken. Als er in zulke gevallen
toch wat gebeurt, is de impact heel
groot. Zeker nu drones zwaarder
worden en ook nog eens hoger
kunnen vliegen. Denk er eens aan
wat er op grote hoogte bij zo'n
botsing met een passagiersvlieg
tuig kan gebeuren."
Van Diepenbeek neemt als voor
beeld een incident in Rusland.
„Daar was vermoedelijk sprake
van een 'birdstrike', waarbij vogels
in beide motoren van een airbus
terechtkwamen." Het vliegtuig
moest een noodlanding maken in
een maïsveld, er vielen 23 gewon
den. ,,Het Gatwick-incident uit
2018 bij Londen laat zien dat een
drone ook heel andere, vervelende
gevolgen kan hebben. Een drone
Als het zo doorgaat,
is het een kwestie
van tijd voor er een
ongeluk gebeurt
zorgde dat een heel vliegveld op
slot ging.'' Honderden vluchten
werden geannuleerd, duizenden
reizigers kwamen vast te zitten.
Nooit werd opgehelderd waar de
drone vandaan kwam, een terro
ristisch motief werd wel uitgeslo
ten.
Het maakt het des te zorgwek
kender dat drones ook steeds vaker
bij vliegvelden worden gezien, of
zelfs gesignaleerd tijdens het stij
gen en dalen van vliegtuigen. ,,Het
risico op ongelukken neemt zo
toe.''
„Het belang van voorlich
ting is heel groot. Er komt vol
gend jaar nieuwe, Europese regel
geving die niet langer zorgt voor
een onderscheid tussen drones
voor professioneel en recreatief
gebruik, maar een verdeling maakt
op basis van risico bij gebruik.
Voor drones boven 250 gram
wordt in elk geval ook geregeld dat
er een soort theorieopleiding
komt, zoals nu verplicht is voor
professionele vliegers.''
„Precies. Daarom willen we graag
dat politie, politiek en andere par
tijen het onderwerp drones hoog
op hun prioriteitenlijstje houden.
De wetgeving vanuit Europa zorgt
daarnaast voor wat regulering bij
een hele mooie innovatie. Want
een innovatie is het zeker, dat zien
wij ook.''
Het ILT experimenteert op dit
moment niet voor niets ook zelf
met drones. ,,We kunnen daarmee
kijken op plekken die moeilijk
toegankelijk zijn, bijvoorbeeld op
of achter een stapel containers, of
erin. Drones kunnen ook worden
ingezet bij controles op de zwavel-
norm voor schepen. Met een
drone kunnen we meten of de
juiste brandstof wordt gebruikt.
De mogelijkheden zijn ongekend,
dat zie je ook aan een tv-pro-
gramma zoals Wie is de mol? Ik
weet niet of iedereen zich ervan
bewust is dat die mooie opnames
van boven met drones worden ge
maakt. We moeten alleen wel zor
gen dat het veilig gebeurt.''
DETECTIE
dinsdag 3 september 2019
GO
'Stel je voor dat een drone
botst met een vliegtuig'
Carla van der Wal
Utrecht
Toch gaat het meestal goed - er
zijn vorig zeven bijna-botsingen
met vliegtuigen geregistreerd,
maar geen echte.
-Frank van Diepenbeek
Wat moet er gebeuren
om die risico's juist te
verminderen?
Maar dan zijn er nog die
100.000 ongeregistreerde
drones, die nu al rondvliegen.
Experts van de Luchtver
keersleiding Nederland
(LVNL) bevestigen de zor
gen rond het toenemende
droneverkeer in Nederland.
De afgelopen maanden is
een proef gehouden met
een dronedetectiesysteem.
Hierdoor is precies duidelijk
hoe vaak, waar en hoe hoog
de drones vliegen.
Christiaan Lubbers van
LVNL: „Dankzij de proef
weten we dat er ontzettend
veel wordt gevlogen op
plekken waar dat niet is toe
gestaan. De weekenden -
en dan met name met mooi
weer - en de avonden zijn
piekmomenten. Opvallend is
dat er met name bij toeristi
sche hotspots zoals het
Vondelpark, de Sloterplas,
Bloemendaal en Zandvoort
wordt gevlogen en soms op
grote hoogte. Omdat dat
ook op de aanvliegroutes
van Schiphol is, kan dat tot
heel vervelende en gevaar
lijke situaties leiden. Boven
dien, dit is gewoon straf
baar. Daarom doen wij mel
ding bij de luchtvaartpolitie.
Politie en justitie zijn verant
woordelijk voor de handha
ving. Wij willen de dronevlie-
gers bewust maken dat ze
een verantwoording hebben
wanneer zij een drone de
lucht insturen.''
De Luchtverkeersleiding Ne
derland richt zich op twee
sporen. Enerzijds willen ze
dronetoepassingen facilite-
ren, omdat het gebruik van
drones veel nieuwe moge
lijkheden met zich mee
brengt. Zo kunnen bijvoor
beeld ProRail en Rijkswater
staat spoorwegen, viaduc
ten en bruggen controleren.
Tegelijkertijd moet het veili
ger.
Daarvoor ontwikkelt LVNL
een nieuw communicatie
systeem om veilig contact te
kunnen houden met piloten
van drones. Ook komt er
een nieuwe app waarop dro-
nevliegers direct kunnen
zien waar zij niet mogen
vliegen, zoals rond vliegvel
den. Deze app moet volgend
voorjaar klaar zijn.
M Rond vliegvelden mag niet
met drones worden gevlogen.
"XanqVift Www fcupress
FOTO ANP