II Steigerdelen rollen over straat Schuurtjes in tuinen Bossenburgh toch weg Bewoners Briëthuizen: Spaar ons 7 Op het totaal van 148 huizen die Woongoed Middelburg wil slo pen, lijken die dertien aan de Oude Koudekerkseweg er mis schien niet veel. Ze vallen ook niet zo op, want bij de Briëtwo- ningen denkt iedereen vooral aan de Baarsjesstraat, de Burger weidestraat, de Poelendaeleweg en de Langevieleweg. Die vor men zichtbaar een geheel. Tijd dus om aandacht te vra gen voor hun positie, vonden de bewoners. Ze schreven een brief aan de gemeente, Woongoed Middelburg en de initiatiefgroep die strijdt voor het behoud van de Briëthuizen. Daarin vragen ze om hun huizen niet te slopen maar te renoveren, en te be schermen, bijvoorbeeld als be schermd stadsgezicht. ,,Onze woningen zijn van be tere kwaliteit dan een deel van de andere Paul Briëtwoningen. Wij herkennen de klachten die genoemd worden in andere stra ten waar de Paul Briëtwoningen liggen niet", schrijven zij. Bovendien staan hun huur huizen in een smalle straat op een oude kreekrug vol koophui zen. De bewoners vinden dat nieuwbouw niet in dat straat beeld past. Verder delen ze de zorgen van andere bewoners in de wijk. Bij sloop moeten ze lan ger hun huis uit dan bij renova tie; ze weten niet wat voor huis ze terugkrijgen; de huur gaat omhoog. De brief is ondertekend door negen tegenstanders van sloop. Twee andere zijn voor sloop; één bewoner reageert niet en één huis staat leeg. Woongoed Middelburg neemt eind deze maand een besluit. NIEUWE WIJK HOF VLUGTENBURG Mogelijk denken weggebruikers op de A58 richting Vlissingen dat ze net voor de afslag Oost- Souburg-Ritthem vestingwerken zien verrijzen. Een graafmachine is echter bezig met de aanleg van een geluidswal voor het toekomstige woonwijkje Hof Vlugtenburg. De Middelburgse projectontwik kelaar Vastgoedontwikkeling VG- D lanceerde 3,5 jaar geleden al plannen voor de bouw van een 'buitenplaats' met rond de tien luxe woningen en een groot he renhuis. De plannen liepen onder meer vertraging op door een oude waterleiding die onder de aan te leggen geluidswal doorloopt. Na langdurig en intensief over leg met waterexploitant Evides en de gemeente Vlissingen is beslo ten de geluidswal in twee delen aan te leggen. De twee zandheu vels worden met elkaar verbonden door een geluidwerend scherm dat open kan als er eventueel gewerkt moet worden aan de waterleiding. De ontwikkelaar hoopt eind dit jaar, begin volgend jaar te begin nen met de verkoop van de te bou wen huizen. De geluidswal, die er voor moet zorgen dat toekomstige We kregen een voorraad grond aangeboden, die elders vrijkwam bewoners geen last hebben van verkeerslawaai van de drukke A58, verrijst dit najaar. ,,We kregen een voorraad grond aangeboden, die elders vrijkwam. Een groot deel van de wal kan daarmee al worden opgeworpen, vandaar dat de werkzaamheden nu zijn begonnen", verklaart alge meen directeur Martin Dekker van VG-D. Verkoop huizen De graafmachine zal ook vandaag nog aan het werk zijn. Daarna lig gen de werkzaamheden even stil tot weer een voorraad grond be schikbaar is. Dekker: ,,Het geluids scherm wordt vervolgens ook nog dit jaar geplaatst. Tegelijkertijd houden we de bouwtekeningen nog eens tegen het licht, zodat we begin volgend jaar kunnen starten met de verkoop. Verloopt dat een beetje voorspoedig dan beginnen we ook vrij snel met de daadwer kelijke bouw." Twee enorme metalen steigerde- len zijn gisterochtend op transport gegaan in Hansweert. De ongeveer 40 ton wegende gevaartes werden één voor één van aannemingsbe drijf Van der Straaten naar de kaai gebracht. Van daaruit gaan de stei- gerdelen op een ponton verder op transport. De twee steigerelementen zijn in opdracht van Veerhaven BV bij Van der Straaten vervaardigd en zijn bestemd voor de Oude Veer haven in Terneuzen. Gistermor gen kwamen ze in Hansweert bij Van der Straaten uit de loods om op een oplegger naar de kaai ge transporteerd te worden. Daar werden ze door kranen op een ponton geladen.Voor het zware transport werd dit keer geen grote vrachtwagen gebruikt. Slechts één op afstand bedienbare oplegger, begeleid door een wandelende be stuurder met een joystick, bracht De steigerdelen rolden via op een op afstand bedienbare oplegger naar de kaai de steigers naar hun bestemming. Al was dat op enkele punten wel Zwitsers precisiewerk. Er bleef soms maar weinig ruimte over. Elk steigerdeel bestaat nog uit kaal metaal en is 6 meter breed en 32,5 meter lang. Het Hansweertse bedrijf maakt in totaal vier van die delen die samen dus 130 meter lang worden. Van de breedte is twee meter nodig voor het aan- en afmeren van sleepboten van Mul traship. De overige vier meter wordt straks gebruikt als openbare steiger. Overkant Voor het zover is moeten de stei- gerdelen eerst in Moerdijk ge straald en geschilderd worden. Daarna komen ze terug naar Hansweert waar ze verder worden afgebouwd. Dan worden er onder meer leuningen en een kunststof dek op aangebracht. Pas als dat al lemaal is gedaan, gaan de vier stei- gerdelen op het ponton naar 'de overkant'. VLISSINGEN Ook al hebben de il legale schuurtjes en schuttingen in de Bossenburghse voortuinen er soms tientallen jaren gestaan zonder dat de gemeente daar over piepte, daarmee heeft die het recht op toe zicht en handhaving niet verspeeld, stelt het college. Handhaving past bij behoorlijk bestuur. Wel moet dat 'behoedzaam, redelijk en billijk en persoonsgericht' gedaan worden, schrijft het college aan de gemeen teraad. Ambtenaren kijken mee naar mogelijke oplossingen. De gemeente controleert de ko mende tijd steeds één buurt van de wijk of de bouwsels volgens de re gels van het bestemmingsplan zijn. De handhaving stond de laatste tijd op een laag pitje nadat wijkbewo ners ertegen protesteerden. Alleen als een berging overduidelijk niet voldeed, kreeg de eigenaar een aan zegging de boel op te ruimen. Achterom Schuttingen mogen voor het huis niet hoger zijn dan een meter. Wie privacy in de voortuin wil, kan die afschermen met hoog groen. En de gemeente wil meewerken als bewo ners een achterom over openbaar groen willen maken om fietsen, scooters en dergelijke achter hun huis te stallen. De bewoners moeten wel zelf een plan maken, de beno digde grond overnemen van de ge meente en zelf voor aanleg zorgen. dinsdag 3 september 2019 Je zou bijna vergeten dat aan de achterkant van de 'witte wijk' ook nog een paar Paul Briëthuizen staan. De bewo ners van die woningen aan de Oude Koudekerkseweg in Middelburg zijn 'ontdaan' over de aangekondigde sloop. Maurits Sep Middelburg Geluidswal verrijst langs A58 Een graafmachine is maandag begonnen met de aanleg van een geluidswal langs de A58 bij Oost-Souburg. foto dirkjan gjeltema René Hoonhorst Oost-Souburg -Martin Dekker, projectontwikkelaar Willem Adriaansens Hansweert

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 39