II
Steigerdelen rollen over straat
Schuurtjes in tuinen
Bossenburgh toch weg
Bewoners
Briëthuizen:
Spaar ons
7
Op het totaal van 148 huizen die
Woongoed Middelburg wil slo
pen, lijken die dertien aan de
Oude Koudekerkseweg er mis
schien niet veel. Ze vallen ook
niet zo op, want bij de Briëtwo-
ningen denkt iedereen vooral
aan de Baarsjesstraat, de Burger
weidestraat, de Poelendaeleweg
en de Langevieleweg. Die vor
men zichtbaar een geheel.
Tijd dus om aandacht te vra
gen voor hun positie, vonden de
bewoners. Ze schreven een brief
aan de gemeente, Woongoed
Middelburg en de initiatiefgroep
die strijdt voor het behoud van
de Briëthuizen. Daarin vragen ze
om hun huizen niet te slopen
maar te renoveren, en te be
schermen, bijvoorbeeld als be
schermd stadsgezicht.
,,Onze woningen zijn van be
tere kwaliteit dan een deel van
de andere Paul Briëtwoningen.
Wij herkennen de klachten die
genoemd worden in andere stra
ten waar de Paul Briëtwoningen
liggen niet", schrijven zij.
Bovendien staan hun huur
huizen in een smalle straat op
een oude kreekrug vol koophui
zen. De bewoners vinden dat
nieuwbouw niet in dat straat
beeld past. Verder delen ze de
zorgen van andere bewoners in
de wijk. Bij sloop moeten ze lan
ger hun huis uit dan bij renova
tie; ze weten niet wat voor huis
ze terugkrijgen; de huur gaat
omhoog.
De brief is ondertekend door
negen tegenstanders van sloop.
Twee andere zijn voor sloop; één
bewoner reageert niet en één
huis staat leeg.
Woongoed Middelburg neemt
eind deze maand een besluit.
NIEUWE WIJK HOF VLUGTENBURG
Mogelijk denken
weggebruikers op
de A58 richting
Vlissingen dat ze net
voor de afslag Oost-
Souburg-Ritthem
vestingwerken zien
verrijzen. Een
graafmachine is echter
bezig met de aanleg
van een geluidswal
voor het toekomstige
woonwijkje Hof
Vlugtenburg.
De Middelburgse projectontwik
kelaar Vastgoedontwikkeling VG-
D lanceerde 3,5 jaar geleden al
plannen voor de bouw van een
'buitenplaats' met rond de tien
luxe woningen en een groot he
renhuis. De plannen liepen onder
meer vertraging op door een oude
waterleiding die onder de aan te
leggen geluidswal doorloopt.
Na langdurig en intensief over
leg met waterexploitant Evides en
de gemeente Vlissingen is beslo
ten de geluidswal in twee delen
aan te leggen. De twee zandheu
vels worden met elkaar verbonden
door een geluidwerend scherm dat
open kan als er eventueel gewerkt
moet worden aan de waterleiding.
De ontwikkelaar hoopt eind dit
jaar, begin volgend jaar te begin
nen met de verkoop van de te bou
wen huizen. De geluidswal, die er
voor moet zorgen dat toekomstige
We kregen een
voorraad grond
aangeboden, die
elders vrijkwam
bewoners geen last hebben van
verkeerslawaai van de drukke A58,
verrijst dit najaar.
,,We kregen een voorraad grond
aangeboden, die elders vrijkwam.
Een groot deel van de wal kan
daarmee al worden opgeworpen,
vandaar dat de werkzaamheden
nu zijn begonnen", verklaart alge
meen directeur Martin Dekker van
VG-D.
Verkoop huizen
De graafmachine zal ook vandaag
nog aan het werk zijn. Daarna lig
gen de werkzaamheden even stil
tot weer een voorraad grond be
schikbaar is. Dekker: ,,Het geluids
scherm wordt vervolgens ook nog
dit jaar geplaatst. Tegelijkertijd
houden we de bouwtekeningen
nog eens tegen het licht, zodat we
begin volgend jaar kunnen starten
met de verkoop. Verloopt dat een
beetje voorspoedig dan beginnen
we ook vrij snel met de daadwer
kelijke bouw."
Twee enorme metalen steigerde-
len zijn gisterochtend op transport
gegaan in Hansweert. De ongeveer
40 ton wegende gevaartes werden
één voor één van aannemingsbe
drijf Van der Straaten naar de kaai
gebracht. Van daaruit gaan de stei-
gerdelen op een ponton verder op
transport.
De twee steigerelementen zijn
in opdracht van Veerhaven BV bij
Van der Straaten vervaardigd en
zijn bestemd voor de Oude Veer
haven in Terneuzen. Gistermor
gen kwamen ze in Hansweert bij
Van der Straaten uit de loods om
op een oplegger naar de kaai ge
transporteerd te worden. Daar
werden ze door kranen op een
ponton geladen.Voor het zware
transport werd dit keer geen grote
vrachtwagen gebruikt. Slechts één
op afstand bedienbare oplegger,
begeleid door een wandelende be
stuurder met een joystick, bracht
De steigerdelen
rolden via op een op
afstand bedienbare
oplegger naar de kaai
de steigers naar hun bestemming.
Al was dat op enkele punten wel
Zwitsers precisiewerk. Er bleef
soms maar weinig ruimte over.
Elk steigerdeel bestaat nog uit
kaal metaal en is 6 meter breed en
32,5 meter lang. Het Hansweertse
bedrijf maakt in totaal vier van die
delen die samen dus 130 meter
lang worden. Van de breedte is
twee meter nodig voor het aan- en
afmeren van sleepboten van Mul
traship. De overige vier meter
wordt straks gebruikt als openbare
steiger.
Overkant
Voor het zover is moeten de stei-
gerdelen eerst in Moerdijk ge
straald en geschilderd worden.
Daarna komen ze terug naar
Hansweert waar ze verder worden
afgebouwd. Dan worden er onder
meer leuningen en een kunststof
dek op aangebracht. Pas als dat al
lemaal is gedaan, gaan de vier stei-
gerdelen op het ponton naar 'de
overkant'.
VLISSINGEN Ook al hebben de il
legale schuurtjes en schuttingen in
de Bossenburghse voortuinen er
soms tientallen jaren gestaan zonder
dat de gemeente daar over piepte,
daarmee heeft die het recht op toe
zicht en handhaving niet verspeeld,
stelt het college. Handhaving past bij
behoorlijk bestuur. Wel moet dat
'behoedzaam, redelijk en billijk en
persoonsgericht' gedaan worden,
schrijft het college aan de gemeen
teraad. Ambtenaren kijken mee naar
mogelijke oplossingen.
De gemeente controleert de ko
mende tijd steeds één buurt van de
wijk of de bouwsels volgens de re
gels van het bestemmingsplan zijn.
De handhaving stond de laatste tijd
op een laag pitje nadat wijkbewo
ners ertegen protesteerden. Alleen
als een berging overduidelijk niet
voldeed, kreeg de eigenaar een aan
zegging de boel op te ruimen.
Achterom
Schuttingen mogen voor het huis
niet hoger zijn dan een meter. Wie
privacy in de voortuin wil, kan die
afschermen met hoog groen. En de
gemeente wil meewerken als bewo
ners een achterom over openbaar
groen willen maken om fietsen,
scooters en dergelijke achter hun
huis te stallen. De bewoners moeten
wel zelf een plan maken, de beno
digde grond overnemen van de ge
meente en zelf voor aanleg zorgen.
dinsdag 3 september 2019
Je zou bijna vergeten dat aan
de achterkant van de 'witte
wijk' ook nog een paar Paul
Briëthuizen staan. De bewo
ners van die woningen aan de
Oude Koudekerkseweg in
Middelburg zijn 'ontdaan' over
de aangekondigde sloop.
Maurits Sep
Middelburg
Geluidswal verrijst langs A58
Een graafmachine is maandag begonnen met de aanleg van een geluidswal langs de A58 bij Oost-Souburg. foto dirkjan gjeltema
René Hoonhorst
Oost-Souburg
-Martin Dekker,
projectontwikkelaar
Willem Adriaansens
Hansweert