Zogezien Strijd SGP tegen gevloek lijkt alleen voor de bühne 9D Ga met elkaar in gesprek. Die oproep deed gedeputeerde Anita Pijpelink naar aanleiding van de commotie rond de openingsvoorstelling van het Zeeland Nazomerfestival. Het is verspilde moeite: de SGP wil haar grenzen opleggen, het ZNF staat voor artistieke vrijheid. Wie het gevloek niet wil horen, hoeft niet naar de voorstelling te gaan :Vv^v: tf', ttfót Scène uit de voorstelling Wie Is Bang. foto lex de meester 11 Siegfried Kuschmierz heeft een rustig plekje aan de rand van de camping. Hij staat er al achttien jaar. buikpijn van.'' Anneke knikt. „Mensen gaan er geestelijk aan onderdoor. Je blijft maar piekeren. Veel oudere gasten hebben hun caravan voor niks aan een opkoper gege ven. Gewoon om van alle so res af te zijn.'' Tokkies Annekes camping-buurman Jan Bakx windt zich nog al tijd op over het opdoeken van de camping waar hij al dertig jaar staat. ,,De gewone man wordt hier genaaid'', vindt hij. Net als Anneke maakt Jan zich boos over een recent interview met Blom over de Veerhoeve, waarin hij wederom aangaf met de dood te zijn bedreigd. „Waarom nog die trap na?'', vraagt Jan zich af. ,,Zo wor den we op de valreep nog be stempeld als een stel tok- kies.'' Anneke zegt er haar hand voor in het vuur te ste ken dat niemand van De Veerhoeve Blom op die ma nier heeft bejegend. Aan Siegfried Kuschmierz, al achttien jaar vaste gast op de Veerhoeve, is deze laatste ophef voorbijgegaan. Op zijn rustige stekje aan de rand van de camping geniet de Duitser voor één van de laat ste keren van de Zeeuwse zon. Hem zien ze niet meer terug in de provincie. ,,Het is schluss!'', zegt hij resoluut. ,,Ik heb me overgegeven. Het grote geld is hier aan het winnen.'' Siegfried laat zijn caravan op korte termijn weghalen, net als Anneke, die naar een camping in Wouwse Plantage verkast. Haar vertrek is ook een drama voor zeven vluchte lingen-gezinnen. De Friezin bivakkeert vanwege het werk van haar man vooral doorde weeks op de Veerhoeve en stapt dan regelmatig op de fiets om in Goes een aantal statushouders bij te staan. Het afscheid komt hard aan. ,,Eén vrouw zei dat ik als een zus voor haar ben. Maar we moeten elkaar loslaten.'' Een paar weken geleden kwamen tientallen (voorma lige) vaste gasten van de Veerhoeve nog één keer bij elkaar voor een gezellige bar becue. Grotendeels betaald door Blom. ,,Dat mag ook worden gezegd'', vindt An neke. Veel gasten pakten af gelopen herfst en winter al hun biezen, zonder afscheid te kunnen nemen van de mensen met wie ze vaak vele zomers hebben doorge bracht. De barbecue was een laatste weerzien. Er waren die avond ook wat mensen die hun toevlucht hebben gezocht tot een camping in Sirjansland. ,,Het is goed daar, maar echt thuis voelen doen ze zich nog niet'', weet Anneke. ,,Hun hart ligt hier op de Veerhoeve.'' Anneke Schraa is bezig haar stacaravan transportklaar te maken voor de verhuizing naar Wouwse Plantage. THEO GIELE In een tweet over de voorstel ling Wie Is Bang hield provin ciaal SGP-voorman Joan van Burg zich vorige week nog in: 'Vloeken op kosten van belasting betaler. Hier wordt #Zeeland niet mooier van. Hoop en bid dat het niet gaat gebeuren.' Daarna ging de SGP Middelburg vol op het orgel. ,,God laat niet met zich spotten, God komt hier op te rug, bij u en allen die daar verant woordelijk voor zijn", waar schuwde raadslid en fractievoor zitter Paul Moens de organisatoren van het Zeeland Nazomerfestival. Reden voor deze hint aan direc teur van het Zeeland Nazomerfes tival Henk Schoute en zijn mede werkers is de openingsvoorstelling Wie Is Bang. De Vlaamse schrijver, en groot liefhebber van Zeeland, Tom Lanoye voert een ouder ac teursechtpaar, Denise en Jo, ten tonele. Die echtelieden gaan elkaar vloekend en scheldend verbaal te lijf. Voor alle duidelijkheid, het stuk gaat niet over God, maar over mensen. Lanoye heeft zijn dialogen ge schreven in een ongekuiste taal. In het stuk staat 43 keer het woord god of samenvoeging met dat woord. Er vallen nog wat kracht termen, zoals vijftien variaties op fuck, veertien samenstellingen met kut en twaalf met kloot. De genderbalans is weliswaar op orde, maar het valt niet te ontkennen dat Denise en Jo wat grof in de mond zijn. Dat zijn, tot verdriet van de Bond Tegen Het Vloeken en vele gelovigen, mensen in het echte leven ook. Moet dat nou, al die lelijke woor den? Nee, dat moet niet, maar het mag. Het móet mogen. Ook de SGP verkondigt standpunten die anderen verdriet doen. Het taalge bruik in Wie Is Bang doet de SGP'ers en zonder twijfel ook an dere gelovigen pijn. Over iemands pijn en gevoelens kan een ander geen oordeel vellen. Iedereen heeft recht op zijn eigen gekwetstheid. Er is geen enkele reden om aan de oprechtheid van gelovigen te twij felen als ze hun verdriet hierover uitspreken. De aankondiging dat de God van de SGP de organisatoren ter ver antwoording zal roepen stond in een brief aan het bestuur van het Nazomerfestival. De SGP was zo attent de pers een kopietje te stu- ren. Het was een weloverwogen politieke verklaring. Het is niet de eerste keer dat de SGP aandringt op zelfcensuur. In 2017 maakte de SGP Middelburg bezwaar tegen de 'onchristelijke nummers' van rapper J ebroer tij dens City of Dance. De rapper is onder meer bekend van nummers als Kind van de Duivel en Engeltje. Of hij die liedjes maar niet wilde zingen. Dat er niemand op het fes- tival zich gekwetst zou voelen deed er niet toe. Vorig jaar was de SGP hevig verontwaardigd over de voorstelling De Blinden tijdens het Zeeland Nazomerfestival. In deze voorstelling speelde een godsfi guur. En dit jaar is Tom Lanoyes toneelstuk het mikpunt. Zowel op Middelburgs als Zeeuws niveau maakt de SGP deel uit van het dagelijks bestuur. Het ZNF krijgt van beide overheden subsidie. In het provinciale regeer akkoord van SGP, CDA, VVD en PvdA staat dat 'van organisatoren van evenementen wordt verwacht dat zij respect hebben voor de ge voelens van alle Zeeuwen'. PvdA- gedeputeerde Anita Pijpelink maakte vorige week direct duide lijk dat dat zinnetje niet mag wor den gelezen als censuur. Zij peinst er niet over om in te grijpen in de programmering van het ZNF. Zij zal, zoals ze zei, 'artistieke vrijheid tot op het bot verdedigen'. Wie Is Bang ging dinsdagavond gewoon in première. Er kunnen allerlei redenen zijn om niet naar een voorstelling te gaan. Geen gevloek willen horen, bijvoorbeeld. Het ZNF was zo at tent om de genodigden te waar schuwen voor het grove taalge bruik. Je hóéft er dus niet naartoe. Dat is voor de SGP niet genoeg. De partij gaat een stap verder en wil dat iedereen het toneelstuk van Lanoye ontzegd wordt. De SGP maakt een keuze voor anderen, ge lovigen én niet-gelovigen. De vraag is of de SGP-bezwaren tegen evenementen meer zijn dan politieke folklore. Hoe moeten de woorden aan het adres van het ZNF-bestuur, haar geldschieters, het publiek, de acteurs en de schrijver gewogen worden? Als het zó principieel is, waarom werkt de SGP dan dagelijks samen met liberale geesten die het ge vloek geen strobreed in de weg willen leggen? En andersom, wat doe je als vrijzinnige politicus in een coalitie met een partij die jou dreigt met hel en verdoemenis? Het begint van beide kanten on geloofwaardig te worden. PC ZATERDAG 31 AUGUSTUS 2019

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 59