'We gaan de patat echt niet duurder maken' - \i- A 4 De binnensteden slibben dicht met fastfood, langs snelwegen verrijzen complete boulevards met burgers en kip. Hoe gaan gemeenten daarmee om? SNELLE HAP SNELLE GROEI Fastfoodvergunningen zijn als warme broodjes over de toonbank gegaan Wie vanaf begin volgend jaar bij Hoorn met schreeuwende trek de Westfrisiaweg af draait, moet zich in luilekkerland wanen. De keuze is er straks reuze: McDonald's, Subway, KFC, De Beren, Febo en Spare Rib Ex press. Zie je dan nog maar eens braaf aan de Schijf van Vijf te houden. Zes restaurants, waarvan de meeste hun omzet halen met burgers of ander vlees, friet en halve liters cola: is dat nou echt wenselijk, wethouder Ben Tap? „Mensen kunnen het zo gezond of ongezond maken als ze zelf willen'', zegt hij. „Steeds meer fastfoodketens zoomen in op gezond, vegetarisch.'' Hoorn meende, na wikken en wegen, dat een 'nee' tegen de fastfoodzaken niet te verkopen was als je bedenkt dat er ook een snackbar in de buurt zit, of een all you can eat-restaurant. Boven dien: een 'ongelijk speelveld' (waarbij de ene gemeente wel en de andere niet de deur openzet voor fastfood) is ook onwenselijk. Het verhaal van de Noord-Holland se gemeente is niet uniek. Zogeheten fastfood courts verrijzen ook langs snel wegen in Zwolle, Uden, Veenendaal en Amersfoort. Intussen is in binnen steden nauwelijks nog een straat te vinden waar je geen hamburger, kro ket of donut kunt krijgen. Waar win kels bij bosjes de deuren moeten slui ten, groeit het aantal fastfoodrestau- rants, net als overigens de gezonde snelle concepten. De ongezonde keuze is dus overal, iets wat voedingsexperts verwijzend naar obesitas de 'obesogene omge ving' noemen. Het Voedingscentrum zou graag zien dat gemeenten iets doen om het aantal ongezonde prik kels te verlagen. ,,Als ongezond voed- REGERING d kji sel niet binnen handbereik is, kiezen mensen het minder snel'', zegt Roel Hermans, expert voeding en gedrag. Drastisch Maar het aantal prikkels omlaag bren gen, dat deden gemeenten de laatste decennia nu juist niet, constateert ook campagneleider Sjoerd van de Wouw van voedselwaakhond Foodwatch. ,,Vergunningen voor fastfoodzaken zijn als warme broodjes over de toon bank gegaan. Daardoor is het straat beeld drastisch veranderd." Zijn gemeenten van plan de trend om te draaien? Nauwelijks, blijkt uit ifiraf I een enquête van deze krant onder alle wethouders van zorg in het land. Ruim 90 procent zegt geen beleid te hebben om het aantal fastfoodketens aan banden te leggen. Sommige wet houders - opvallend vaak VVD-lid - vinden dat helemaal niet nodig. ,,De markt reguleert zichzelf bij overaan bod'', zegt bijvoorbeeld Johan van Everdingen, wethouder in Lopik. ,,Dit is geen overheidstaak.'' De VVD'er raakt een gevoelig thema: mag de overheid ingrijpen in het eetpatroon van de vrije burger? Nee, zeggen liberalen als Van Ever- dingen. Ja, dat móet zelfs, zegt wereld gezondheidsorganisatie WHO. Ook in Nederland zijn er genoeg wethouders die zich zorgen maken, zoals in Kerkrade: ,,We hebben hier veel te veel fastfoodrestaurants'', zegt wethouder Leo Jongen (PvdA). Hij wil graag iets doen om het aantal om laag te brengen. ,,Maar wet- en regel geving beperken ons.'' Verbazing Gemeenten kunnen via hun bestem mingsplannen wel degelijk iets doen. Zo legt Amsterdam vast op welke lo caties er fastfood mag zijn, en waar de 'echte' restaurants. Op basis van die criteria bepaalde de rechtbank in 2017 dat er geen New York Pizza aan de Ferdinand Bolstraat mocht komen. Groot was de verbazing toen Dunkin' Donuts niet veel later wel in het pand mocht. En New York Pizza opende verderop in de straat alsnog een vesti ging. Om maar aan te geven dat het niet eenvoudig is. Toch is de Amsterdamse wethouder Simone Kukenheim al bezig met méér maatregelen, zoals een gezon- zaterdag 31 augustus 2019 GO Niets staat fastfood in Richard Clevers Chris van Mersbergen Rotterdam Het aantal cafetaria's in Nederland Het aantal L' shoarmazaken van de wethouders vindt dat het aantal fastfoodzaken in hun gemeente omlaag moet van de gemeen ten heeft geen beleid om het aantal fastfoodza ken te reguleren of te beperken fastfoodzaken telde Nederland in 2018 volgens horeca-ad- viesbureau Van Spronsen. Zij tellen daarin 8 ketens mee is het aantal fastfoodzaken wat bereikt zal worden binnen een paar jaar, volgens Van Spronsen. Sjoerd van de Wouw, Foodwatch Staatssecretaris Paul Blokhuis (CU, Volksge zondheid) wil niemand zijn kroketje afpakken. Maar de man achter het Nationaal Preventieak koord ziet ook wel dat de grote opmars van fast food niet bepaald helpt om overgewicht tegen te gaan. „Vier fastfoodke tens bij elkaar langs de snelweg zijn lastig te rij- men met het streven om Nederland gezonder te laten eten.'' Waar het kabinet de siga ret op allerlei manieren uit het straatbeeld probeert te laten verdwijnen, is dat bij ongezond eten anders. „Omdat de sigaret zo evi dent een dodelijk artikel is. Er overlijden per jaar 20.000 Nederlanders aan, dat willen we ge- woon niet. Daarom maken we het product aan alle kanten min der zichtbaar, en duur der. Dat betekent niet dat we van rijks wege ook meteen de patat duurder gaan maken." Blok- huis stelt in reac- a aS tieoPdeen" 1 quête van deze krant wél te wil len bekijken of hij wethouders kan helpen die min der fastfoodrestaurants in hun gemeente willen. „Volgens mij is dit een goed agendapunt voor de komende jaren. In 2021 wordt de nieuwe Omge- vingswet van kracht, volksgezondheid moet dan meewegen bij ruimte lijke ordening. Misschien dat dit voor het onder werp fastfood een moge lijkheid biedt.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 4