16 ZEELAND Veertig jaar geleden lag de scheepsbouw in Nederland op z'n gat. Het miljardendebacle rond Rijn- Schelde -Verolme leek het einde van een tijdperk. Anno nu rolt het ene na het andere bijzondere schip van Nederlandse makelij van stapel. Alle grote RSV-werven bestaan nog en zijn - opvallend genoeg - weer in handen van één onderneming: Damen. Het bedrijf is vlaggendrager in een maakindustrie die zich opnieuw uitvindt. Een interview met CEO René Berkvens van Damen Shipyards Group. et een spin.'' René Berkvens be wondert de Isle of Jura aan de kade van scheepswerf Damen in Gorinchem. Schilders leggen de laatste hand aan het werkschip. Op iedere hoek van het dek staan kranen gemonteerd, als poten van een dier. Dat eigen karakter maakt voor de 63- jarige topman 'bootjes zo leuk'. ,,Een schip heeft een naam, het wordt gedoopt, het is zelfstandig, het heeft een logboek. Het heeft een verhaal. Het leeft 20, 30, soms wel 40 jaar.'' Zelf werkt hij drie decennia bij de scheepsbouwer, de laatste twaalf jaar als CEO. Een periode waarin de industrie in Nederland een opvallende ontwikkeling door maakte. Toen hij begon, ging het over de teloor gang, nu gaat het over de toekomst. ,,De Isle of Jura hebben we ontworpen voor een Schotse ondernemer die zowel windmolens op zee installeert als bassins voor kweekzalm. Die kranen heeft hij voor allebei de activiteiten nodig. Dit is het tweede schip dat hij bij ons bestelt.'' Het zijn dit soort speciale schepen waarvoor re ders tegenwoordig bij Damen uitkomen. Het be drijf heeft naam gemaakt met de Wavemaster, een woon- en werkschip voor offshore-medewerkers die dankzij allerlei technische snufjes zo van boord naar windmolens kunnen lopen. Ook bij ruige zee. Het bevoorradingsschip Sea Axe heeft dankzij de bijzondere bijlboeg een eigen Wikipedia-pagina. Zo'n markante hoge, brandstofbesparende boeg ('Bijna tien procent minder') kreeg de kabellegger Nexus ook, maar nog opvallender is de gigantische haspel op het dek. En met de Sendo Liner heeft Da- men het eerste emissieloze binnenvaartschip ge bouwd. Op dit moment werkt het bedrijf aan prestigi euze bestellingen als elektrisch aangedreven sleep boten voor de haven van Auckland in Nieuw-Zee- land, zeven ferry's op batterijen voor Kopenhagen en het grootste en duurste schip voor diamantwin ning. Dat speurt straks de zeebodem voor de kust van Namibië af naar het edelsteen. Falen Damen heeft een jaaromzet van 1,6 miljard euro. De scheepsbouwer hanteert zelf liever de term productiewaarde en die ligt iets boven de twee miljard euro. Bij de 37 werven over de hele wereld werken meer dan 12.000 mensen. 4200 zijn in dienst bij de 17 Damen-vestigingen in Nederland. Bijna geruisloos heeft het bedrijf alle grote wer ven verworven die samen ooit het roemruchte scheepsbouwconcern Rijn-Schelde-Verolme vormden. Niet iets om aan de grote klok te hangen, vindt Berkvens, want 'RSV' heeft een beroerde We moeten schepen bedenken en maken die over 15 jaarnog modern zijn naam. Het was een fusiebedrijf van noodlijdende scheepswerven dat eind zestiger jaren onder druk van de overheid was ontstaan. Ondanks miljarden staatssteun ging het concern met 18.000 werkne mers in 1983 failliet. De parlementaire enquête die volgde, legde niet alleen het falen van de overheid bloot, maar ook de zieltogende toestand van de scheepsbouw. Zuid-Korea en Japan waren Neder land voorbij gestreefd. Hoe een familiebedrijf uit Gorinchem in deze puinhoop tot bloei kwam? ,,De uitbreiding was geen doel op zich. Het waren kansen die we moes ten pakken. We hadden geluk. Wij hebben ook moeten reorganiseren, maar strategisch waren al die uitbreidingen belangrijk.'' Berkvens maakt voortdurend voorbehouden als hij de reeks overnames beschrijft. Hoe opmerkelijk de opmars van Damen ook is, zegt hij, laat duide lijk zijn dat het ook niet altijd makkelijk is. Scheepsbouw is volgens hem lastige handel, de concurrentie is groot, de markt krimpt en de ex pansie van Damen is niet per se uit luxe. Begin tachtiger jaren had het bedrijf goede klanten aan de baggeraars uit de buurt, die hadden ontdekt dat bij de werf om de hoek efficiënter werd gewerkt dan bij de grote jongens. Eén voor één nam Damen kwakkelende werven over, waardoor het bedrijf behalve werkschepen en patrouilleboten ook vis sersschepen, jachten, slepers, binnenvaartschepen, veerboten en kustvaarders ging bouwen en repare ren. Van alle voormalige RSV-werven is alleen de RDM-werf niet in Damen-handen gekomen. Het is nu een terrein van het Havenbedrijf Rotterdam met scholen en uitvindersbedrijven. Berkvens is gestoken in een blauw pak op een lichtblauw overhemd, zonder stropdas. Hij doet z'n verhaal ontspannen in de zithoek van z'n kan toor. Hij roemt het uitzicht over de Merwede. Dat heeft hij een paar dagen moeten missen vanwege een zakenreis naar Israël waarover hij - na enig aarzelen - niks wil zeggen. Hij is deze morgen ge land. ,,Die afwisseling maakt het leuk.'' Of hij alle 37 werven geregeld bezoekt? ,,Nee. We verdelen ze onder de bestuurders. Als het goed gaat, is onze komst niet zo nodig.'' Het is zo'n opmerking waar bij de jongensachtige glimlach doorbreekt bij de zorgvuldig formulerende bestuurder. Cruiseschepen Belangrijk was het inlijven van de Schelde-werf in Vlissingen in 2000, zegt Berkvens, omdat Damen daarmee de kennis voor de - prestigieuze - bouw van marineschepen in huis haalde. Met Wilton- Fijenoord in de Rotterdamse haven en de Amster damse NDSM heeft ze een belangrijke positie ver worven in de reparatiemarkt aan de Noordzee. ,,Een van de drukste vaargebieden van de wereld.'' In 2017 kwam daar het Verolme-dok bij. De Sin gaporese eigenaar van het grootste droogdok van Europa zag er geen brood meer in, omdat door de lage olieprijs opdrachten uit de offshore-industrie opdroogden en de grote werkschepen hun onder- houdsbeurtjes oversloegen. De cruiseschepen ble ven ook nog eens weg na een aanvaring met de In spectie SZW. ,,Dat was het moment om aan te kloppen of we het mochten overnemen. De op drachten uit de olie- en gasmarkt trekken wel weer bij en daar komt het onderhoud van de installatie schepen voor windmolens op zee bij. Wat betreft de cruiseschepen hebben we nog wel wat op te los sen.'' De discussie over de cruiseschepen is volgens Berkvens één van de voorbeelden van hoe lastig scheepsbouw is. ,,Bij groot onderhoud nemen cruiserederijen en trouwens ook offshorebedrijven éigen personeel mee die Mn boord klussen doen. Dat doen ze allemaal, overal op de wereld.'' Op de Oasis of the Seas zaten er 124 die volgens de in spectie een Nederlandse werkvergunning hadden moeten hebben. De rederij kreeg een boete van bijna een miljoen euro. ,,Dat is vijfjaar geleden. Sindsdien is Nederland niet meer de logische plek voor cruiserederijen en lopen we deze interessante klanten mis.'' Volgens de scheepsbouwer is de inspectie te streng in de leer. ,,We zijn met de overheid, de branche en de vakbonden in gesprek. Dat verloopt moeizaam, maar ik hoop dat we er dit jaar uit ko men. We moeten tot een vergelijk komen aan welke regels we met z'n allen moeten voldoen om niet in de problemen te komen.'' Nog zo'n dossier zaterdag 31 augustus 2019 GO De opmars van een scheepsbouwer Leon van Heel -René Berkvens René Berkvens bij het werkschip Isle of Jura aan de kade van scheepswerf Damen in Gorinchem. FOTO COR DE KOCK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 44