Mediabedrijven bundelen krachten in nationaal platform we dit aan de kinderen uitgelegd' €1599 Canon 5 Ruim een jaar werd achter de schermen gesproken over het bun delen van de krachten. Nu hebben de mediabedrijven een principe-af spraak gemaakt waarmee zij zich committeren aan één gezamenlijk platform voor video én audio. De Tweede Kamer wordt naar ver wachting volgende week door mi nister Arie Slob (Media) geïnfor meerd over deze zogeheten 'sa- menwerkingsagenda'. Slob was de initiatiefnemer van de gesprekken tussen de belang rijkste media van ons land, waar voor de zware druk op het Neder landse medialandschap de aanlei ding vormde. Dalende oplages, kijkcijfers en advertentieomzetten worden mede veroorzaakt door het succes van partijen als Netflix en Facebook. Daardoor brengen Ne derlanders minder tijd door bij Ne derlandse media, die daardoor ook advertentie-inkomsten mislopen. Hoe kunnen de Nederlandse me dia op onderdelen samenwerken en sterker worden, in plaats van elkaar te beconcurreren, zo zou Slob ge steld hebben bij de start van de ge sprekken. In de groep waarmee de ChristenUnie-bewindsman sprak zitten ook krantenuitgevers De Persgroep (dat naast deze en veel andere kranten ook onder meer Qmusic bezit) en Mediahuis (De Telegraaf en NRC) en de kabelaars VodafoneZiggo en KPN. Het principeakkoord moet de ko mende tijd nog nader worden uit gewerkt. Zo is nog onduidelijk of de dienst gratis wordt met adverten ties of dat er een maandelijks abon nement moet worden afgesloten. Uit onderzoek zou blijken dat Ne- derlanders bereid zijn om twee abonnementen af te sluiten. Als één daarvan Netflix is, dan willen de Nederlandse mediabedrijven zor gen dat het tweede abonnement een Nederlandse aanbieder wordt. Als dat lukt, is het alsof de super markten Albert Heijn, Jumbo en Lidl samen één vestiging openen, waarin al hun producten te koop zijn. Elke Nederlander moet er met een persoonlijke code toegang toe krijgen. Op het platform zou ook ruimte zijn voor een audio-afdeling (waarop alle Nederlandse radiosta tions zijn te vinden), regionale om roepen en voor videoproducties van kranten. De mediabedrijven kunnen bovendien - mits de ge bruiker toestemming geeft - het kijkgedrag meten. Vooral dat laatste wordt gezien als een belangrijk wa pen tegen een dienst als Netflix, die complete series bouwt op ver gaarde kennis van het kijkgedrag van hun abonnees. Ergernis Een andere wens is dat commerci ële nieuwsorganisaties als het AD en De Telegraaf voortaan gebruik kunnen maken van producties van de NOS. Er is al langer ergernis over een oneerlijk concurrentieveld. 'Ie dereen is bezig met nieuws, waar mee online moeizaam geld is te verdienen, maar alleen de NOS mag dit doen met overheidsgeld', is een veelgehoorde klacht. Volgens bronnen verliepen de gesprekken zeer moeizaam door verschillende belangen. Een voor beeld: Nederland heeft al jarenlang de videodienst NLZiet, waar kijkers voor een vast maandbedrag recla mevrij alle tv-programma's van de publieke omroep, RTL en Talpa (met onder meer SBS6) kunnen zien. Dit werd nooit een succes, omdat de drie mediabedrijven zich liever concentreerden op eigen abonneediensten als Videoland (van RTL) en NPO Start. Ook het vervolg van de onderhandelingen zal niet makkelijk verlopen, denken insiders. Sommige partijen zijn daarom pessimistisch over de uit werking van de afspraken. lingen die nu op de tocht komen te staan. ,,Wat een verhaal is dit, ik zit er helemaal doorheen'', snikt Ingrid Bravenboer van Speelgoedbank Achterhoek, een stichting die arme gezinnen voorziet van gebruikt en nieuw speelgoed. Een kwart van het budget dat is vrijgemaakt voor een evenement volgende week, is Bravenboer kwijt. ,,Hoe krijgen wij dit aan de kinderen uitgelegd? Waar is in hemelsnaam dat geld gebleven? Waarom trok de eige naar niet eerder aan de bel? Er rest mij niets anders dan aangifte te gen hem te doen.'' Bravenboer staat hierin beslist niet alleen: op Facebook is een speciale pagina aangemaakt waar gedupeerden zich verenigen. Joris Janmaat roept op om collectief aangifte te doen. Hij is zelf 1700 euro kwijt die bedoeld was voor een zeer ingrijpende huidopera tie. ,,Ik laat het hier niet bij zitten. Ik heb de eigenaar van de website achterhaald, ik heb hem telefo nisch gesproken. Ik ga aangifte doen, heb melding gedaan bij de Fraudehelpdesk en benader al mijn contacten om ervoor te zor gen dat hij hier niet mee weg komt'', klinkt het strijdbaar. Advocatenbureau De Vries en Kasem is benaderd door een van de benadeelden. Het bureau on derzoekt of er aanknopingspun ten zijn om een rechtszaak te be ginnen tegen Mastenbroek en of er nog iets te halen valt. De uit Zuilichem afkomstige Christel Dubbeld is minstens zo vastberaden haar geld terug te krijgen. Zij zamelde ruim 2000 euro in voor een spraakcomputer voor het zoontje van goede vrien den van haar. ,,Een ontzettend schrijnend geval an sich, en nu is er dit gebeurd. We voelen ons in tens verdrietig en boos. Het ver haal van Dream or Donate ram melt aan alle kanten. Ik geloof er geen klap van.'' 42.000+ producten op voorraad Deskundig advies Laagste prijsgarantie Klantwaardering 9.1 5 jaar garantie Bezoek één van onze 22 winkels in Nederland en België of shop op kamera-express.nl CANON POWERSHOT G7X MARK II SONY A7 MARK II 24-70MM F/4.0 ZA OSS ZEISS ScWet video^ in fullHDWH» vrijdag 30 augustus 2019 De grootste mediapartijen van Nederland - waaronder de NPO, RTL, Talpa, NOS en De Pers groep - werken aan een natio naal kijk- en luisterplatform. Daarmee willen zij de strijd aan gegaan met giganten als Netflix en YouTube. Dat vertellen inge wijden aan deze krant. Gudo Tienhooven Hanneke Keultjes Hilversum Acties geldig t/m 04-09-2019 Compacte point-and-shoot camera voorzien van een 20.1 megapixel 1 inch CMOS-sensor en DIGIC 7 beeldprocessor. F1.8 - 2.8 lens met 4.2x optische zoom en 3" Kantelbaar LCD-touchscreen. Artikelnummer: 122062988 Full Frame 24,3 megapixel systeemcamera, 5-assige beeldstabilisatie, Hybride AF, intuïtieve bediening. I.c.m. het compacte, hoogwaardig full frame zoomobjectief. Artikelnummer: 12221056 Adviesprijs: €699 Adviesprijs: €3049 "Prijs na €40 kassakorting SONY. "Prijs na €300 kassakorting

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 5