Eis: tbs met dwangverpleging voor mishandelen vriendin ZNF Hoe prikkel jij je werkende leven? i TWEAKERS .NET /NIEUWS GEPLAATST ZODAT JE WEER GOED OP DE HOOGTE BENT LEESHETOP KJ tweakers 4 30% 12% intermediair De B., die zich alleen nog maar wist te heugen dat hij'explodeerde', wordt ervan verdacht op 5 april in Oost-Souburg zijn vriendin en haar 9-jarig zoontje te hebben mishan deld. De B. was met zijn fiets hard op haar ingereden en daarbij was zij komen te vallen. Haar zoontje kwam aanrennen om zijn moeder te helpen en was kennelijk over de fiets gestruikeld. Althans, dat was het verhaald van De B. Getuigen hadden een andere lezing: hij had haar met een heup worp op de grond gegooid en haar overladen met trappen, schoppen en klappen. Ook de jongen zou en kele klappen hebben gekregen. Door de val liep de vrouw een ver brijzelde heup op. Enkelband Vlissinger De B. heeft al ettelijke hulpverleningstrajecten doorlopen en houdt zich niet aan de opgelegde voorwaarden. Ten tijde van het in cident was De B. voortvluchtig en had hij zijn enkelband doorge knipt. Zeeland Nazomerfestival De voorstelling De Val lei is één prachtige metafoor. Zo een die bijna vanaf het begin eigenlijk nooit hoeft op te houden, en waarbij je tege lijkertijd snakt naar een bevrij dende apotheose. Een metafoor voor zoiets onbevattelijks als 'het leven', terwijl we daar ondertus sen dagelijks heel routineus mee bezig zijn. Het is tussen dat soort uitersten dat De Vallei zich afspeelt. Als ver haal is het een prozaïsch levens verhaal, als vertelling is het tel kens opnieuw zeldzaam poëtisch. Het is verbaal, een heerlijke woor denstroom, en tezelfdertijd muzi kaal, een fascinerend klankpalet. Klassiek als madrigaal en kerkmu ziek, experimenteel in zijn 'in strumentarium'. Belcampo Even was er een vage herinnering aan Het verhaal van Oosterhuis van Belcampo. Daarin valt de hoofd persoon in een ravijn en komt te recht in een beschaving die nie mand kent. De zon schijnt er maar een paar minuten per dag, en wordt (daarom) aanbeden door de mensen. Hij ontvlucht na een tijdje die wereld, waarbij hij vrouw en kind achterlaat, maar zou later niets liever willen dan ernaar terugkeren. De verhaalloop van De Vallei is anders. Na een jong leven al vol beproeving wordt de verteller (Dirk Roofthooft), met trekken van een boeddhistisch kluizenaar, naar een vallei gegidst. Daar ont moet hij een jonge vrouw, de laat ste overlevende, zo blijkt, van een aparte gemeenschap. Haar vader is enige tijd daarvoor gestorven, de verteller wordt deelgenoot in een bizar dodenritueel. Voor ons bizar, voor hem wordt het deel van zijn denkwereld. Hij wordt zodanig één met hun beider haast rituele leven, dat het steeds stijgende water - de vallei wordt ook wel een kratermeer ge noemd - geen reden is om te vluchten of om hun dochtertje veilig te stellen. 'Alles komt altijd Al wordt het nooit precies duidelijk waarom, de vertelling is zeer bevredigend in zijn berustende inhoud goed' was het levensmotto van de moeder van de verteller, en dat beseft hijzelf nu ook, met de voe ten al in het water. De cirkel is rond, hij kan afstand doen van vrouw en kind. Al wordt het nooit precies dui delijk waarom, de vertelling is zeer bevredigend in zijn berus tende inhoud. Dat de ondertitel Een apocalyps op een einde der tij den wijst, is niet beangstigend. Of het moest zijn dat het beangsti gend mooi is. Prachtige muziek, geïnspireerd op de Missa Gaudea- mus van Josquin des Prez, waarin nu vooral Kyrie Eleison en Agnus Dei doorklinken, prachtig ijl en gewichtsloos gezongen door so praan Lore Binon. Die bovendien als zwarte engel troostrijk op de achtergrond waakt. Imposante gongs Muziek (van componist Eric Slei- chim) die rijk en verheven en ma jestueus meerstemmig uit prole tarische saxofoon-kelen komt. Muziek die ook ontstaat uit aan gestreken wijnglazen, aangewre ven klankschalen en zacht be kraste of nauwelijks getoucheerde imposante gongs. Nieuw dat oud rijker maakt. Dat is overigens ook een thema van het verhaal. Je zou misschien heel de voor stelling met gesloten ogen kun nen beluisteren. Dirk Roofthooft vertelt hem ook met ogen dicht (en geen moment raak je het con tact met hem kwijt). Maar dan mis je nog bepaalde elementen die 'klein' zijn maar nooit verve len. De kleur van de lichtazuren he mel die oplicht aan de horizon ('een potloodlijn op een blanco blad'). Het circusachtig halfrond met zijn kermislampen, zwarte tribune voor de muzikanten. Met centraal, geplaatst voor een ster als kroon, alle aandacht voor het automatisch accordeon. Een me tafoor, ongetwijfeld. Orkest in zichzelf, op zichzelf. Menselijk in grijpen overbodig, het lot zingt zijn eigen deuntjes. Eigenzinnig, maar in harmonie met de loop der dingen. Een apocalyps om naar uit te kijken. vrijdag 30 augustus 2019 GO Dirk Roofthooft en Lore Binon in De Vallei. foto rolf bosboom Apocalyps om naar uit te kijken Tegen de 24-jarige Vlissinger D. de B. is gisteren voor de recht bank in Middelburg tbs met dwangverpleging geëist. Ook wil de officier van justitie dat hij zijn vriendin en haar zoontje een schadevergoeding van in totaal 10.900 euro betaalt. Ad Roos Middelburg Uitspraak 12 september. 27 augustus t/m 7 september In de Machinefabriek in Vlissin- gen presenteert het Zeeland Nazomerfestival De Vallei. De locatievoorstelling is een heer lijke woordenstroom en een fas cinerend klankpalet. Willem Nijssen Vlissingen De Vallei is nog te zien op 31 augustus en 2 en 3 september, Machinefabriek Vlissingen, aanvang 20.30 uur. zoekt uitdaging door van baan te veranderen volgt binnen een jaar een opleiding of training Vind een nieuwe uitdaging, verdien meer geld of volg een opleiding. Maak jouw keuze. Prikkel je werkende leven. Investeer. Ga naar intermediair.nl.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 32