Niet goedkoop,
wel interessant
7,5
19
Natuurlijk zijn dit
soort initiatieven gro
tendeels gebaseerd op
marketingprietpraat,
maar zo nu en dan ont
staan er originele auto's
uit. Zo onderscheidt de
DS zich van Citroën met
een extreem origineel
design. Cupra doet dat
niet, maar kiest voor de
beste weg- en motor
prestaties in combinatie
met een extra luxueuze
uitstraling. Die zien we
onder meer terug in
mooie bekledingsstoffen
en, bij de testauto, koper
kleurige accenten aan de
buitenkant.
De Cupra Ateca komt
bekend voor omdat de
Seat Ateca al bestaat.
Deze compacte SUV ver
koopt aardig en de Cupra
lijkt vooral op dat succes
te willen voortborduren.
Toch valt hij op met zijn
nieuwe, nog onbekende
merklogo en originele
designdetails. De onbe
kendheid heeft wel een
keerzijde: de restwaarde
is bij zo'n nieuw merk
lastig te voorspellen.
De ferme 2,0 liter vierci-
linder turbomotor (test-
verbruik 1 op 9) is be
kend. Je vindt hem ook
in de VW Golf R. Het
leuke van deze Cupra is
dat hij uitdagende mo
torprestaties en een al
even pittig weggedrag
combineert met de prak
tische eigenschappen
van een goede gezins
auto. Een sprint vanuit
stilstand naar 100 km/u
in 5,2 seconden en een
top van 247 km/u is voor
een dergelijke gezins-
SUV echt snel. Tegelij
kertijd krijg je veel
ruimte en comfort. Al
leen de grote banden
onder de geteste auto en
het sportief afgestemde
onderstel beperken het
veercomfort.
veiligheidsvoorzieningen vanaf
2021, zoals een intelligente
snelheidsassistent, een nood
remsysteem en rijstrookbewa
king.
Het gaat daarbij om zogeheten
Advanced Driver Assistance
Systems (ADAS) die het aantal
verkeersdoden in de EU dras
tisch moeten terugdringen. Het
hoeft geen betoog dat auto's
daardoor duurder worden en
ook hiervoor geldt dat de impact
bij goedkope auto's veel groter is
dan bij duurdere modellen.
Daar komt nog bij dat com
pacte auto's weliswaar in Neder
land en een aantal andere Euro
pese landen razend populair
zijn, buiten Europa krijgen de
fabrikanten er nauwelijks de
handen voor op elkaar. De bood-
schappenauto is een typisch
West-Europees verschijnsel.
In minder welvarende landen
kiest men liever voor een gro
tere of in ieder geval groter
ogende auto. Het is een van de
redenen dat in een land als
Turkije sedanuitvoeringen van
auto's die bij ons uitsluitend als
compacte hatchback worden
verkocht, zeer populair zijn. In
Japan, China en de Verenigde
Staten word je met een com
pacte auto in het verkeer al
helemaal niet serieus genomen.
Twingo
Volgens Peugeot-topman Jean-
Philippe Imparato is er helemaal
geen markt meer voor de A-seg
ment stadsautootjes, zo meldde
hij eerder aan Autoweek. Hij
steekt zijn geld dan ook liever in
andere projecten zoals pick-ups,
die het wereldwijd wel goed
doen.
Kun je dan helemaal nergens
meer terecht voor een leuke
nieuwe stadsauto? Jawel,
Renault investeert juist in het
compacte segment. De rond de
12.000 euro kostende Twingo
krijgt sowieso een opvolger.
Volgens de Europese baas
van Renault, Jean-Christophe
Kugler, is de compacte auto een
prima auto voor de stedelijke
gebieden.
Desondanks kent het A-seg
ment inmiddels meer afhakers
dan debutanten. Tel daarbij op
dat auto's die nu 12.000 a 14.000
euro kosten over enkele jaren
zijn voorzien van een prijs
kaartje van 18.000 tot 20.000
euro en het is duidelijk dat een
(tweede) auto in het gezin de
komende jaren flink in prijs
stijgt. Daardoor kan een groei
ende groep zich mogelijk geen
auto meer veroorloven, hele
maal als de economie hapert.
Gelukkig kunnen we nog een
aantal jaar door met de enorme
hoeveelheid tweedehands
auto's in deze klasse. Ook die
prijzen zullen als gevolg van de
algehele schaarste stijgen, ver
wachten analisten.
vrijdag 30 augustus 2019
GO
Cupra Ateca 2.0 TSI 4Drive DSG-7 (300
pk/221kW), vanaf €60.300
Voor een gezins-SUV rijdt de Cupra Ateca
opvallend pitttig. FOTO'S bart hoogveld
De naam Cupra be
stond al als label voor
de sportiefste Seats.
Sinds kort is het een
zelfstandig merk. Het
eerste model, de
Cupra Ateca, blijkt een
interessante SUV.
Regelmatig komen
autofabrikanten met
nieuwe submerken,
vooral in de hoop dat
een extra luxueus of
sportief automerk
bestaansrecht heeft.
Toyota deed het jaren
geleden al met Lexus,
Citroën met DS en Seat
heeft nu Cupra in het le
ven geroepen. De naam
kennen we sinds jaar en
dag van de sportiefste
uitvoeringen bij Seat.
Mix van sportivi
teit en gebruiks
gemak. Krachtige
motor. Uitdagend
weggedrag.
Restwaarde nog
onduidelijk. Hoog
brandstofverbruik.
Veercomfort kan beter.
Het is vooral de
combinatie van sporti
viteit en gebruiksge
mak die de Cupra
Ateca tot een interes
sante SUV maakt. Hij
is sneller dan zijn con
currenten en vertoont
een voorbeeldig weg
gedrag. Maar hij is ook
duur.
—Niek Schenk
Kijk op de site bij
f J /auto voor extra
testnotities
wordt (te) duur
Nieuwe veiligheidssystemen en een elektrische of
hybride aandrijving maken kleine auto's steeds duurder.
Bovendien lijkt er alleen in West-Europa een markt voor.
FOTO SHUTTERSTOCK