Niet goedkoop, wel interessant 7,5 19 Natuurlijk zijn dit soort initiatieven gro tendeels gebaseerd op marketingprietpraat, maar zo nu en dan ont staan er originele auto's uit. Zo onderscheidt de DS zich van Citroën met een extreem origineel design. Cupra doet dat niet, maar kiest voor de beste weg- en motor prestaties in combinatie met een extra luxueuze uitstraling. Die zien we onder meer terug in mooie bekledingsstoffen en, bij de testauto, koper kleurige accenten aan de buitenkant. De Cupra Ateca komt bekend voor omdat de Seat Ateca al bestaat. Deze compacte SUV ver koopt aardig en de Cupra lijkt vooral op dat succes te willen voortborduren. Toch valt hij op met zijn nieuwe, nog onbekende merklogo en originele designdetails. De onbe kendheid heeft wel een keerzijde: de restwaarde is bij zo'n nieuw merk lastig te voorspellen. De ferme 2,0 liter vierci- linder turbomotor (test- verbruik 1 op 9) is be kend. Je vindt hem ook in de VW Golf R. Het leuke van deze Cupra is dat hij uitdagende mo torprestaties en een al even pittig weggedrag combineert met de prak tische eigenschappen van een goede gezins auto. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 5,2 seconden en een top van 247 km/u is voor een dergelijke gezins- SUV echt snel. Tegelij kertijd krijg je veel ruimte en comfort. Al leen de grote banden onder de geteste auto en het sportief afgestemde onderstel beperken het veercomfort. veiligheidsvoorzieningen vanaf 2021, zoals een intelligente snelheidsassistent, een nood remsysteem en rijstrookbewa king. Het gaat daarbij om zogeheten Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) die het aantal verkeersdoden in de EU dras tisch moeten terugdringen. Het hoeft geen betoog dat auto's daardoor duurder worden en ook hiervoor geldt dat de impact bij goedkope auto's veel groter is dan bij duurdere modellen. Daar komt nog bij dat com pacte auto's weliswaar in Neder land en een aantal andere Euro pese landen razend populair zijn, buiten Europa krijgen de fabrikanten er nauwelijks de handen voor op elkaar. De bood- schappenauto is een typisch West-Europees verschijnsel. In minder welvarende landen kiest men liever voor een gro tere of in ieder geval groter ogende auto. Het is een van de redenen dat in een land als Turkije sedanuitvoeringen van auto's die bij ons uitsluitend als compacte hatchback worden verkocht, zeer populair zijn. In Japan, China en de Verenigde Staten word je met een com pacte auto in het verkeer al helemaal niet serieus genomen. Twingo Volgens Peugeot-topman Jean- Philippe Imparato is er helemaal geen markt meer voor de A-seg ment stadsautootjes, zo meldde hij eerder aan Autoweek. Hij steekt zijn geld dan ook liever in andere projecten zoals pick-ups, die het wereldwijd wel goed doen. Kun je dan helemaal nergens meer terecht voor een leuke nieuwe stadsauto? Jawel, Renault investeert juist in het compacte segment. De rond de 12.000 euro kostende Twingo krijgt sowieso een opvolger. Volgens de Europese baas van Renault, Jean-Christophe Kugler, is de compacte auto een prima auto voor de stedelijke gebieden. Desondanks kent het A-seg ment inmiddels meer afhakers dan debutanten. Tel daarbij op dat auto's die nu 12.000 a 14.000 euro kosten over enkele jaren zijn voorzien van een prijs kaartje van 18.000 tot 20.000 euro en het is duidelijk dat een (tweede) auto in het gezin de komende jaren flink in prijs stijgt. Daardoor kan een groei ende groep zich mogelijk geen auto meer veroorloven, hele maal als de economie hapert. Gelukkig kunnen we nog een aantal jaar door met de enorme hoeveelheid tweedehands auto's in deze klasse. Ook die prijzen zullen als gevolg van de algehele schaarste stijgen, ver wachten analisten. vrijdag 30 augustus 2019 GO Cupra Ateca 2.0 TSI 4Drive DSG-7 (300 pk/221kW), vanaf €60.300 Voor een gezins-SUV rijdt de Cupra Ateca opvallend pitttig. FOTO'S bart hoogveld De naam Cupra be stond al als label voor de sportiefste Seats. Sinds kort is het een zelfstandig merk. Het eerste model, de Cupra Ateca, blijkt een interessante SUV. Regelmatig komen autofabrikanten met nieuwe submerken, vooral in de hoop dat een extra luxueus of sportief automerk bestaansrecht heeft. Toyota deed het jaren geleden al met Lexus, Citroën met DS en Seat heeft nu Cupra in het le ven geroepen. De naam kennen we sinds jaar en dag van de sportiefste uitvoeringen bij Seat. Mix van sportivi teit en gebruiks gemak. Krachtige motor. Uitdagend weggedrag. Restwaarde nog onduidelijk. Hoog brandstofverbruik. Veercomfort kan beter. Het is vooral de combinatie van sporti viteit en gebruiksge mak die de Cupra Ateca tot een interes sante SUV maakt. Hij is sneller dan zijn con currenten en vertoont een voorbeeldig weg gedrag. Maar hij is ook duur. —Niek Schenk Kijk op de site bij f J /auto voor extra testnotities wordt (te) duur Nieuwe veiligheidssystemen en een elektrische of hybride aandrijving maken kleine auto's steeds duurder. Bovendien lijkt er alleen in West-Europa een markt voor. FOTO SHUTTERSTOCK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 19