AUTO Elektrisch rijden drijft de prijs op I jWL 18 Nederland blijft in Europa koploper benzineprijzen Toyota mikt op 'elektrische' Olympische Spelen EU en VS bekijken verplicht 'vergeet me niet'-systeem Automobilisten met een beperkt budget kunnen maar beter snel toeslaan als ze nog een goedkope auto willen kopen. Autofabrikanten vrezen dat nieuwe modellen straks minimaal 20.000 euro kosten. ifk goedkoper zijn onder meer Tsjechië (€1,24), Luxemburg (€1,22) en Polen (€1,17). Met diesel is Nederland volgens de ADAC niet het duurste land. Onder meer Zwitserland (€1,57), België (€1,49) en Italië (€1,46) zijn prijziger dan Nederland (€1,41). Cijfers van de ANWB bevestigen de Duits-Zwit serse bevindingen. iefhebbers van goed kope auto's zullen over enkele jaren met wee moed terugdenken aan .de tijd dat je nog een splinternieuwe Citroën C1 of Peugeot 107 kocht voor rond de 8000 euro. Die tijd lijkt defini tief voorbij, aangezien alle seinen op rood staan voor de ontwikkeling van betaalbare (stads)auto's. Volgens experts in de branche wordt 20.000 euro zo'n beetje de ondergrens van een nieuwe auto. Volkswagenbaas Hans Dieter Pötsch vindt die ontwikkeling zorgelijk. Hij denkt dat het over vijf tot tien jaar voor mensen met lage inkomens lastig wordt om nog een eigen auto te bezit ten. In een interview met de Duitse krant Welt am Sonntag zei hij dat Volkswagen als doel heeft om elektrische mobiliteit toe gankelijk te maken voor een breed deel van de bevolking. 'Wat betekent dat we elektrische auto's goedkoper moeten maken.' Voor de goedkoopste modellen in de markt wordt dat moeilijk, stelt hij. Uitstoot Paradoxaal genoeg zouden de compacte auto's het juist goed moeten doen, aangezien auto's met een geringe CO2-uitstoot meehelpen om de gemiddelde uitstoot van autofabrikanten omlaag te brengen. Het tegen deel is het geval. Pötsch wijst daarvoor met een beschuldigende vinger naar de Europese Unie. De CO2-emissie van nieuwe auto's moet in 2030 met 37,5 procent zijn gedaald ten opzichte van 2021. Dat betekent dat auto's gemiddeld nog maar 60 gram aan CO2 per kilometer mogen uitstoten. 'Dat is niet mogelijk met de allerbeste ver brandingsmotoren. We hebben elektrische auto's nodig en die zijn duur', aldus de VW-top- man. De stijgende prijzen vormen minder een probleem voor dure sportwagens en dikke midden klassers, die auto's worden maar een paar procent duurder. De meerkosten van 3000 euro voor een hybride aandrijflijn beteke nen bij een stadsauto al snel een 20 procent hoger aankoopbe drag. Met als gevolg dat consu menten afhaken. De Volkswagen-topman vraagt zich af of de EU bij het opleggen van deze CO2-limiet aan 'alle sociaal relevante aspec ten heeft gedacht'. Volgens Pötsch hebben het Europarle ment en de Europese Raad niet stilgestaan bij dit punt van individuele mobiliteit. De nieuwe uitstootnormen hebben grote gevolgen voor de toekomst van de huidige, relatief betaalbare auto's uit het zogehe ten A- en B-segment. Fabrikan ten zijn daarom nu al bezig deze modellen uit hun aanbod te schrappen. Smart verhuist naar China om als elektrische auto verder te leven, Citroën en Peu geot nemen afscheid van respec tievelijk de Ci en 108 en ook de Ford Ka+ wordt teruggetrokken uit Europa. Het VW-concern heeft hele maal drastische plannen. De stadsauto's Up, Mii en Citigo van VW, Seat en Skoda worden elektrisch en dus duur. Opel zet een streep door de Karl en Adam en Dacia's toekomst is evenmin zeker. Volgens insiders wordt zelfs getwijfeld aan de toekomst van auto's als de Seat Ibiza, Audi Ai en VW Polo. Een andere duurmaker is de verplichte komst van een groot aantal door de EU verplichte !Ï?T3T'TT f.TTTiaiM lltf' 7 vrijdag 30 augustus 2019 GO Het is autorijdende vakan tiegangers wellicht opgeval len: Nederland blijft in Europa koploper met de benzineprijzen. In Nederland kost 1 liter Euro95 gemiddeld €1,75 (peil datum 16 augustus). Dit blijkt uit onderzoek van de ADAC, de grootste autoclub van Duitsland, samen met de Zwitserse zusterorganisatie TCS. Na lijstaanvoerder Ne derland volgen Denemarken (€1,66 per liter) en Grieken land (€1,61 per liter) op gepaste afstand. In onze buurlanden België (€1,45) en Duitsland (€1,44) kost het volgooien van een tank beduidend minder. Nog Toyota wil volgend jaar tijdens de Olympische Spelen in Tokio (24 juli t/m 9 augustus) flink uitpakken met elektrisch en zelfrij- dend vervoer. De Japanse fabrikant zet 3700 voertuigen in, onder meer tweehonderd exempla ren van de al eerder aange kondigde Accessible People Mover (APM). Dat is een elek trisch wagentje dat maximaal zes personen kan vervoeren. Daarnaast laat Toyota de Sora (foto) rondrijden, een bus op waterstof met plek voor maximaal 79 passagiers. Andere bijzondere modellen in Tokio zijn de e-Palette en de Concept-i. De e-Palette (maximaal twin tig personen) was vorig jaar op de Consumer Electronics Show in Las Vegas als proto type te zien en kan autonoom rijden (niveau 4). Ook de Concept-i (maximaal vier personen) is volledig elektrisch en kan zelfstandig rijden. Zowel de EU als de Ameri kaanse overheid werkt vol gens Automotive News aan een autosysteem dat vanaf 2022 doden door overver hitting moet voorkomen. Alleen in de VS overleden vorig jaar al 52 kinderen door oververhitting, nadat ouders waren vergeten ze uit de auto te halen. Onder meer Hyun dai, Nissan en Chevrolet bie- den al een waarschuwings systeem aan. Dat onthoudt of de achterdeuren werden geopend vlak voor of nadat de auto werd gestart. Als dat zo is, hoort de bestuurder bij het verlaten van de auto een alarmtoon en volgt op het dashboard de melding 'kijk op de achterbank'. Ook slaat het alarm als het beweging in een afgesloten auto waarneemt. Het 'autootje' ERIK KOUWENHOVEN -4K De rubriek Vraag Antwoord keert op 6 september terug.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 18