AUTO
Elektrisch rijden drijft de prijs op
I
jWL
18
Nederland blijft in Europa
koploper benzineprijzen
Toyota mikt op 'elektrische'
Olympische Spelen
EU en VS bekijken verplicht
'vergeet me niet'-systeem
Automobilisten met een beperkt budget kunnen maar
beter snel toeslaan als ze nog een goedkope auto willen
kopen. Autofabrikanten vrezen dat nieuwe modellen
straks minimaal 20.000 euro kosten.
ifk
goedkoper zijn onder meer
Tsjechië (€1,24), Luxemburg
(€1,22) en Polen (€1,17).
Met diesel is Nederland
volgens de ADAC niet het
duurste land. Onder meer
Zwitserland (€1,57), België
(€1,49) en Italië (€1,46) zijn
prijziger dan Nederland
(€1,41). Cijfers van de ANWB
bevestigen de Duits-Zwit
serse bevindingen.
iefhebbers van goed
kope auto's zullen over
enkele jaren met wee
moed terugdenken aan
.de tijd dat je nog een
splinternieuwe Citroën C1 of
Peugeot 107 kocht voor rond de
8000 euro. Die tijd lijkt defini
tief voorbij, aangezien alle
seinen op rood staan voor de
ontwikkeling van betaalbare
(stads)auto's. Volgens experts in
de branche wordt 20.000 euro
zo'n beetje de ondergrens van
een nieuwe auto.
Volkswagenbaas Hans Dieter
Pötsch vindt die ontwikkeling
zorgelijk. Hij denkt dat het over
vijf tot tien jaar voor mensen
met lage inkomens lastig wordt
om nog een eigen auto te bezit
ten. In een interview met de
Duitse krant Welt am Sonntag zei
hij dat Volkswagen als doel heeft
om elektrische mobiliteit toe
gankelijk te maken voor een
breed deel van de bevolking.
'Wat betekent dat we elektrische
auto's goedkoper moeten
maken.' Voor de goedkoopste
modellen in de markt wordt dat
moeilijk, stelt hij.
Uitstoot
Paradoxaal genoeg zouden de
compacte auto's het juist goed
moeten doen, aangezien auto's
met een geringe CO2-uitstoot
meehelpen om de gemiddelde
uitstoot van autofabrikanten
omlaag te brengen. Het tegen
deel is het geval.
Pötsch wijst daarvoor met een
beschuldigende vinger naar de
Europese Unie. De CO2-emissie
van nieuwe auto's moet in 2030
met 37,5 procent zijn gedaald ten
opzichte van 2021. Dat betekent
dat auto's gemiddeld nog maar
60 gram aan CO2 per kilometer
mogen uitstoten. 'Dat is niet
mogelijk met de allerbeste ver
brandingsmotoren. We hebben
elektrische auto's nodig en die
zijn duur', aldus de VW-top-
man.
De stijgende prijzen vormen
minder een probleem voor dure
sportwagens en dikke midden
klassers, die auto's worden maar
een paar procent duurder. De
meerkosten van 3000 euro voor
een hybride aandrijflijn beteke
nen bij een stadsauto al snel een
20 procent hoger aankoopbe
drag. Met als gevolg dat consu
menten afhaken.
De Volkswagen-topman
vraagt zich af of de EU bij het
opleggen van deze CO2-limiet
aan 'alle sociaal relevante aspec
ten heeft gedacht'. Volgens
Pötsch hebben het Europarle
ment en de Europese Raad niet
stilgestaan bij dit punt van
individuele mobiliteit.
De nieuwe uitstootnormen
hebben grote gevolgen voor de
toekomst van de huidige, relatief
betaalbare auto's uit het zogehe
ten A- en B-segment. Fabrikan
ten zijn daarom nu al bezig deze
modellen uit hun aanbod te
schrappen. Smart verhuist naar
China om als elektrische auto
verder te leven, Citroën en Peu
geot nemen afscheid van respec
tievelijk de Ci en 108 en ook de
Ford Ka+ wordt teruggetrokken
uit Europa.
Het VW-concern heeft hele
maal drastische plannen. De
stadsauto's Up, Mii en Citigo
van VW, Seat en Skoda worden
elektrisch en dus duur. Opel zet
een streep door de Karl en Adam
en Dacia's toekomst is evenmin
zeker. Volgens insiders wordt
zelfs getwijfeld aan de toekomst
van auto's als de Seat Ibiza, Audi
Ai en VW Polo.
Een andere duurmaker is de
verplichte komst van een groot
aantal door de EU verplichte
!Ï?T3T'TT f.TTTiaiM
lltf' 7
vrijdag 30 augustus 2019
GO
Het is autorijdende vakan
tiegangers wellicht opgeval
len: Nederland blijft in
Europa koploper met de
benzineprijzen.
In Nederland kost 1 liter
Euro95 gemiddeld €1,75 (peil
datum 16 augustus). Dit blijkt
uit onderzoek van de ADAC,
de grootste autoclub van
Duitsland, samen met de
Zwitserse zusterorganisatie
TCS. Na lijstaanvoerder Ne
derland volgen Denemarken
(€1,66 per liter) en Grieken
land (€1,61 per liter) op
gepaste afstand. In onze
buurlanden België (€1,45) en
Duitsland (€1,44) kost het
volgooien van een tank
beduidend minder. Nog
Toyota wil volgend jaar
tijdens de Olympische
Spelen in Tokio (24 juli t/m
9 augustus) flink uitpakken
met elektrisch en zelfrij-
dend vervoer.
De Japanse fabrikant zet
3700 voertuigen in, onder
meer tweehonderd exempla
ren van de al eerder aange
kondigde Accessible People
Mover (APM). Dat is een elek
trisch wagentje dat maximaal
zes personen kan vervoeren.
Daarnaast laat Toyota de
Sora (foto) rondrijden, een
bus op waterstof met plek
voor maximaal 79 passagiers.
Andere bijzondere modellen
in Tokio zijn de e-Palette
en de Concept-i.
De e-Palette (maximaal twin
tig personen) was vorig jaar
op de Consumer Electronics
Show in Las Vegas als proto
type te zien en kan
autonoom rijden (niveau 4).
Ook de Concept-i (maximaal
vier personen) is volledig
elektrisch en kan zelfstandig
rijden.
Zowel de EU als de Ameri
kaanse overheid werkt vol
gens Automotive News aan
een autosysteem dat vanaf
2022 doden door overver
hitting moet voorkomen.
Alleen in de VS overleden
vorig jaar al 52 kinderen door
oververhitting, nadat ouders
waren vergeten ze uit de auto
te halen. Onder meer Hyun
dai, Nissan en Chevrolet bie-
den al een waarschuwings
systeem aan. Dat onthoudt of
de achterdeuren werden
geopend vlak voor of nadat
de auto werd gestart. Als dat
zo is, hoort de bestuurder bij
het verlaten van de auto een
alarmtoon en volgt op het
dashboard de melding 'kijk op
de achterbank'. Ook slaat het
alarm als het beweging in een
afgesloten auto waarneemt.
Het 'autootje'
ERIK KOUWENHOVEN
-4K
De rubriek Vraag Antwoord keert op 6 september terug.