'Herstart CoolCat voelt als reanimeren van kindje' ECONOMIE 17 'Stenen winkel moet vooral service bieden' t 1 RETAIL Van de Wouw werkte onder meer bij BP en Ahold en kwam 3,5 jaar geleden binnen bij United Retail. Hij verbaasde zich vooral over het hoge niveau van de klan tenservice. ,,Dat moet vooral zo blijven. Wij zullen niet altijd vooroplopen bij de nieuwste snufjes of zoveel mogelijk inzet ten op online verkoop. Daar zijn andere bedrijven voor en dat is prima. Stenen winkels zijn en blijven onze kracht.'' Na het omvallen van elektroni- caketens als It's en Scheer Fop pen verwacht Van de Wouw dat het nog niet is gedaan met de Lokale ondernemers zijn onze grote kracht. Hun band met de klant is nauw winkelafname. Internetgiganten als Alibaba en Amazon zorgen voor prijsdruk. ,,Er zijn nu zo'n 1200 elektronicazaken, ik ver wacht dat dit binnen vijf jaar is gedaald tot 900.'' Als het gaat om zijn eigen 'toko' voorspelt de al gemeen directeur juist lichte groei van het aantal fysieke win kels. ,,Noem het de kracht van de lokale aanwezigheid plus het feit dat onze monteurs heel veel kun- nen maken en installeren. De vervangingsmarkt moet je niet onderschatten.'' Electro World heeft driehon derd monteurs in dienst en graag trok Van de Wouw een blik met nog honderd monteurs open. ,,Daar maken we het verschil mee, maar net als andere be drijven hebben ook wij een tekort aan technisch personeel. Om die reden zijn we met hulp van Techniek Nederland begon nen met een eigen opleiding voor witgoedmonteurs.'' Kraamkamer Hoewel Electro World de nieuw ste ontwikkelingen nauwkeurig volgt - Van de Wouw was deze zomer nog in China op vakantie, kraamkamer van de nieuwste snufjes op elektronicagebied - zal het bedrijf niet haantje de voorste zijn. ,,Wel is het van belang dat onze mensen goed anticiperen op veranderingen." Dat gebeurt onder meer op het gebied van smart home. ,,Wij zet ten volop in op het installeren van deze elektronische snufjes in en rond het huis.'' Ondanks deze innovaties blij ven koffiezetapparaten, wasma chines, tv's en elektrische dekens onveranderd hoog in de verkoop lijstjes staan. ,,En deze zomer op nieuw de airco's, die zijn niet aan te slepen." Die installeert Electro World ook. „Klanten zijn echt dankbaar als een monteur de zelfde dag voor verkoeling in huis zorgt. Die komen de volgende keer weer terug.'' Het modebedrijf richt zich met name op kleding voor kinderen van 4 tot 10 jaar. Fysieke winkels komen er niet meer, althans voorlopig niet. De veer tien opengebleven winkels van Cool- Cat sluiten ergens deze maand. De herstart van CoolCat voelt als 'het reanimeren van zijn kindje', ver telt Kahn, die ook ketens als America Today, MS Mode en Sapph oprichtte. ,,Het was er eerder dan mijn kinderen. Op 1 november is het precies veertig jaar geleden dat ik en mijn ex-vrouw onze eerste winkel open den." Nu slaagt een reanimatiepoging niet altijd, maar de ondernemer is vol goede moed. Saillant detail: CoolCat werd overgenomen door Retail Be heer, grotendeels in handen van de fa milie Kahn. Zijn tweeling Joshua en Jonathan (35) en dochter Joëlle (27) hebben er de leiding. Kahn zegt alleen actief te zijn als adviseur, maar elk kledingstuk uit de nieuwe collectie is door zijn handen gegaan. ,,De kle dingstukken moeten stoer en sexy zijn, maar niet ordinair of plat. Het luistert allemaal heel nauw." ,,We doen nu alleen nog kinderkle ding. Dat heeft het altijd goed gedaan. We hebben een heel klein team en geen winkels. Het voelt als een start up, flexibel en snel. Als we met online een kwart van de omzet van het verle- Winkels als Primark verkopen met extreem lage marges troep den behalen, zijn we al winstgevend.'' ,,Dat is zeer waar. Ik heb online on derschat." ,,Dat is pure bullshit. Ik heb forse ver liezen geleden." ,,Ik ben druk geweest met mijn ge zondheid. Ik was veel op afstand en had te weinig focus op retail. Ik vertrouwde het werk toe aan men sen die het niet bleken te kunnen. Ze hadden daarnaast met lastige markt omstandigheden te maken." ,,Er speelden meer zaken. Een desastreus parkeerbeleid, over- bewinkeling en vergeet winkels als Primark niet. Ze zijn door het vast goed binnengehaald als het paard van Troje. De winkels verkopen met ex treem lage marges troep." ,,Ik treed per 1 januari 2021 af als voor zitter van de groep. Ik ben dan 68,5 jaar. Dan wordt het ook wel tijd om over te dragen." ,,Ik geloof nog steeds in fysieke win kels, maar alleen in de grote Neder landse en internationale steden en dan veel meer gericht op beleving." vrijdag 30 augustus 2019 GO „Consumentenelektronica is een bloody moeilijke markt met veel spelers'', vindt retail- deskundige Paul Moers. „Bijna iedereen koopt elektronica op internet. Als je dan als Electro World vooral inzet op fysieke winkels is het verstandig dat je je onderscheidt door een hoog serviceniveau. Dat doen ze goed.'' Toch verwacht Moers dat groei voor Electro World lastig blijft. ,,Ze zullen behoorlijk aan de weg moeten timmeren. Het is verstandig dat ze zich ook op prijs en winkelbeleving richten. Zorg dat klanten alles kunnen uitproberen, voorkom dat het saai wordt en dat mensen moeten zoeken naar relevante informatie over een product.'' Moers vindt Electro World nog te onzichtbaar. ,,Ze mogen hun verhaal best beter verkopen." Hij wijst op Cool- blue, dat zich eveneens focust op service en dat ook weet waar te maken. Bij een andere concurrent, MediaMarkt, gaat het volgens Moers juist helemaal fout. „MediaMarkt belooft een 'wow-factor' als je binnen stapt. Nou, dat wow-gevoel is nergens terug te vinden. Dan werkt het juist averechts.'' straling hebben, tegelijkertijd konden we zo de boel opfrissen en moderniseren." - Jan van de Wouw, directeur Electro World CoolCat is terug. Op 1 oktober gaat de dit voorjaar omgevallen mode zaak verder als webshop voor kin derkleding. ,,We zijn een soort start-up. Snel en flexibel", zegt ei genaar Roland Kahn. Natasja de Groot Diemen Wat is het verschil met het 'oude' CoolCat? -Roland Kahn, eigenaar CoolCat Retaildeskundigen zeggen dat u te lang vasthield aan winkels en te weinig investeerde in online. Er wordt gezegd dat u slim uw fail liete bedrijf aan uw kinderen over droeg, waardoor u af was van hoge personeelskosten en de huurcon tracten. Waar is het misgegaan? U doelt op een extreem warme zo mer van 2018? Wanneer komt het moment dat u zich echt terugtrekt en het bedrijf aan de kinderen overlaat? Is er kans dat er toch nog fysieke winkels komen? Roland Kahn: ,,Ik heb online onderschat." foto marco okhuizen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 17