Operatie Oosterschelde in beeld M PZC-dag vol Zeeuwse films De ondernemer Film by the Sea Hun verhalen hebben een gemene deler, namelijk het contrast tussen oorlog en hulp Waarom juist nu een do cumentaire over de strijd 'Oosterschelde Open/Dicht' van begin jaren 70? ,,Dat betreft een persoonlijke fascinatie door wat mijn vriend Jan Paul Loeff uit Veere mij vertelde over de intense betrokkenheid van zijn vader, Jan Loeff, daarbij'', vertelt regisseur/produ cent Joop Span van Ope ratie Oosterschelde. ,,Het woord 'milieu' van toen terugkijken op de voorgeschiedenis van de Oosterscheldekering. ,,Met hamer, aambeeld en kettingzaag heb ik de ruwe montage van 150 minuten tot 90 kunnen terugbrengen. Korter kan echt niet. Er is zoveel over te vertellen'', zegt Span. werd toen nog niet ge bruikt en het begrip 'in spraak' bestond nog nau welijks'', benadrukt Span. De felle wijze van actievoeren prikkelde hem tijdens zijn re- search. Het thema van zijn film is: 'Hoe het tijdsbeeld kantelde en de Oosterschelde gered werd.' Span maakte ge bruik van archiefmateri aal en laat betrokkenen Het festival presenteert in to taal 16 Zeeuwse films. Ze zijn allemaal te zien op zaterdag 21 september, de PZC Dag van de Zeeuwse Film. Enkele films beleven al eerder in de week hun première, waaronder Duurzame eilanden van Eef de Graaf, De vergeten slag van Margot Schotel, Ope ratie Oosterschelde van Joop Span en Soldaat zonder wapen van Rinke Slump en Klaas van de Ketterij. Op de PZC Dag staan alle films twee keer geprogram meerd. Bezoekers kunnen hun mening geven. De film met de hoogste score krijgt de PZC Publieksprijs. Daarnaast zijn er twee jury prijzen. De beste Zeeuwse documentaire wint de PZC Juryprijs. Daarvoor komen zeven films in aanmerking. Behalve Duurzame eilanden, De vergeten slag, Operatie Oos terschelde en Soldaat zonder wapen zijn dat Tussentijd van Fifi Visser en Jacomien Kodde, Tegen de wind van D e- nise Janzee en Op de helling van Ans Schilders. D e jury bestaat uit regisseur, (scenario)schrijver en produ cent Ate de Jong, Helge Prin sen (vorig jaar winnaar met Verlies kun je niet betalen) en PZC-verslaggever Rolf Bos boom. De Lions Club Vlissingen Award is bestemd voor de be ste korte Zeeuwse film. Er zijn negen kandidaten: Mei dagen van Juri Ferri, Just di vorced van Benn Flore, Hawkeyes van Christianne Altena, Uit huis van Kees Ver meer, Voor ik me herinner van Jade van der Moere, Minah van Paul Joosse, En ik van jou van Maarten Swaan, Kras Lot van Jesse de Vries en Stofje van Pien Vroonland. D e jury bestaat uit Robbert- Jan Hanemaaijer (voorzitter), Richard van Ruiten, Menno Willemsen, Ab Castel, Harald Lavooij en Marc Seebregts. ,,Dit festival geeft Vlissin gen nationale én interna tionale bekendheid. Dat vind ik voor de stad heel belangrijk. Ik maak het fes tival al vanaf het begin mee'', zegt Flemming Bleijenberg, directeur van hotel/restaurant Solskin op Boulevard Bankert. ,,Als ondernemer ben ik er heel blij mee. Al jaren mag ik gastheer zijn voor de jury leden. Ik sponsor het festi- val ook, want bij zo'n eve nement is het een kwestie van geven en nemen." ,,Mijn mooiste van vele her inneringen is de ontmoe ting met Morgan Freeman. Ik had hem al hoog zitten, maar bij zijn komst hier manifesteerde hij zich als zeer beminnelijk. Zonder sterallures knoopte hij een gesprek aan en toonde op rechte persoonlijke belang stelling voor vons." den op Dolle Dinsdag. Als ze de in ventaris van een bunker hebben vernield en wapens hebben meege nomen, worden ze door de Duit sers als terroristen opgepakt. Eén van de jongens is gewond geraakt. Dat is zijn redding, dokter Nauta laat hem niet vertrekken uit het ziekenhuis van Middelburg. De an dere jongen wordt in de duinen bij Valkenisse geëxecuteerd. Meidagen Juri Ferri is oud-student van het University College Roosevelt in Middelburg. Nu studeert hij aan de London Film School. Ferri maakte de opnamen voor zijn afstudeer- film Meidagen in Zeeland. Hij ba seerde zich op de oorlogsbeleve nissen van zijn overgrootvader tij dens de meidagen van 1940. Die was toen soldaat in Zeeuws-Vlaan- deren en schreef zijn belevenissen op. De dijk is dicht Anton Koolhaas regisseerde in 1950 De dijk is dicht, de eerste grote Ne derlandse filmproductie van na de oorlog. Met Kees Brusse, Henny Alma en Jan Teulings. De film speelt in het dijkdorp dat in 1944 door geallieerde bombardementen zwaar werd beschadigd. Bert (Kees Brusse) verloor zijn vrouw in die catastrofe en blijft depressief. Uitei- delijk weten de dorpelingen hem zicht te geven op een toekomst. Slag om de Schelde In oktober beginnen de opnamen van de eerste grote speelfilm die aan de Slag om de Schelde wordt gewijd. Daar staan grote namen achter: producenten Alain de Le- vita (bekend van de films Bankier van het Verzet, Tonio en De Storm) en Mark van Eeuwen, regisseur Matthijs van Heijningen jr. en sce narioschrijfster Paula van der Oest (bekend van All You Need Is Love en Kleine IJstijd). Zij verzorgen tijdens de themadag een presentatie over hun film, die één van de duurste Nederlandse films ooit gaat wor den. Trugkieke Omroep Zeeland heeft in de loop van de jaren een groot aantal afle veringen van het programma Trug kieke gewijd aan de Slag om de Schelde. Er worden zestien afleve ringen vertoond vol historische beelden. Over verzet De 95-jarige verzetsstrijder Jaap Rus ontmoet in de korte film Over verzet een 'nieuwe' verzetsstrijder: de 30-jarige Hussam Eesa uit Syrië. Rus is begin dit jaar overleden. Tij dens de Tweede Wereldoorlog spi oneerde hij in Zeeland voor het verzet. Hussam was van 2012 tot 2015 actief in een illegaal netwerk van burgerjournalisten in Raqqa. Hij woont nu in Nederland. MIJN FESTIVAL 5 'Operatie Ooster schelde, te zien op 17, 21 (PZC-dag) en 22 sep tember. de Schelde -Marc Volleman, Soldaat zonder wapen MScène uit Uit huis. De Oosterscheldekering. foto cor de kock Opnames van de documentai refilm Soldaat zonder wapen in de kerk in Ritthem. foto ruben oreel Flemming Bleijenberg: ,,Morgan Freeman manifes teerde zich als zeer beminnelijk." foto ruben oreel DONDERDAG 29 AUGUSTUS 2019 15

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 71