Jaws op het strand Filmoverzicht Horrorklassieker Nosferatu begeleid door livemuziek Binge-versie Grenslanders Fotograaf op set ApocalypseNow - Retrospectief Tarkovsky Het is toch vaak een wat intellectueel publiek dat met hem wegloopt Op zondag 15 septem ber is de televisieserie Grenslanders in haar ge heel te zien op Film by the Sea. De Vlaams-Ne derlandse thrillerserie van de uit Zeeland af komstige regisseur Erik de Bruyn Wilde mos sels, Nadine, De presi dent) wordt sinds 25 au gustus uitgezonden op tv. Het festival vertoont alle acht delen, verdeeld over drie blokken. De Bruyn en zijn crew ko men ook naar Vlissin- gen over te vertellen over Grenslanders. Het festival presenteert dit jaar een heuse openlucht voorstelling. In samenwer king met zandpaviljoen Pier 7 op Boulevard Evertsen ver toont Film by the Sea zon dag 15 september de haai- klassieker Jaws uit 1975, ge regisseerd door Steven Spielberg Festivaldirecteur Jan Doense spreekt van 'een ca deautje voor Vlissingen'. ,,De eigenaren van Pier 7 zijn ont- zettend enthousiaste onder nemers. Zij hadden dit idee, terwijl wij meer wilden doen voor de jongeren. Dat sloot mooi op elkaar aan en dus hebben we besloten om dit samen te organiseren." Op het strand bij Pier 7 komt voor de Jaws-vertoning een scherm van twaalf bij zes meter te staan. De openluchtvoorstelling be gint om 22.00 uur. De toegang is gratis. Bijna alle films van de Russische cineast Andrei Tarkovsky (1932-1986) worden in september in gerestaureerde vorm opnieuw in Nederland uitgebracht. Reden voor Film by the Sea om ze direct naar Vlissingen te halen voor een retrospectief. De Neder landse oor logsfotograaf Chas Gerret- sen werd eind jaren zeventig door regisseur Francis Ford Coppola gevraagd setfoto graaf te worden bij Apoca lypse now. Die opdracht be zorgde Gerretsen wereld faam. Film by the Sea ver toont zondag 15 september de documentaire Dutch An gle: Chas Gerretsen Apoca lypse Now van Baris Azman, met niet eerder vertoonde foto's van de lset en een in terview met de fotograaf. Aansluitend is Apocalypse now zelf te zien. De Duitse horrorklassieker Nosferatu (1922) - voluit: Nos feratu, eine Symphonie des Grauens - is een boekverfil- ming en daarmee zeker op zijn plek bij Film by the Sea. Het festival vertoont de geres taureerde versie van de film, met livemuziek van Kevin Toma. Nosferatu werd geregisseerd door Friedrich Wilhelm Mur- nau en wordt beschouwd als de eerste verfilming van Bram Stokers boek Dracula (1897), hoewel het verhaal op onder delen is aangepast. Max Schreck speelt de rol van de vampier uit Transsylvanië. Kevin Toma (1974) is naast filmjournalist voor de Volks- krant vooral (film)componist. Hij begeleidt al 25 jaar films, vaak uit de jaren twintig, zoals Metropolis, The General, The Lodger en Pantserkruiser Po- temkin. Zijn composities zijn doorgaans elektronisch van opzet, live aangevuld met pia nospel. Woensdag 18 september, 19.00 uur, zaal 1. Tarkovsky moeilijk en ontoeganke lijk? Die naam heeft hij wel, zegt Otto Boele, universitair hoofddo cent Russische literatuur aan de Universiteit Leiden. ,,Het is toch vaak een wat intellectueel publiek dat met hem wegloopt. Ik denk ook dat veel mensen die groot zijn ge worden met Hollywoodfilms van 90 minuten een zware dobber aan zijn films hebben. Die zijn over het algemeen veel langer en hebben een veel trager tempo." Toch hoefje zeker niet doorge leerd te hebben om de films van Andrei Tarkovsky te kunnen waar deren, zegt Boele. ,,Hij was zelf heel erg tegen het idee dat zijn films als een soort rebus in elkaar zouden zitten, met allemaal symbolen die je precies kunt uitleggen, als je ze maar goed interpreteert. Zo moet je zeker niet naar zijn films kijken. Die droomachtige, enigszins hallu cinerende kwaliteit die veel van zijn werk heeft, was een heel be wuste keuze van hem. Dat is iets waaraan je je als kijker ook moet durven overgeven, zonder jezelf te verliezen in aller lei intellectuele exerci ties." A' lei intellectue De zeven films van Tarkovsky zijn digitaal gerestaureerd. Zes er van - Nostalghia is de enige uitzon dering - brengt Eye Filmmuseum in Amsterdam landelijk uit. Zelf presenteert Eye vanaf 14 september ook een tentoonstelling rond Tar kovsky, met brieven, foto's en pola roids die nooit eerder in Nederland te zien zijn geweest. Boele verzorgt inleidingen bij de films in Amsterdam. De eerste Tar kovsky die hij zelf zag was de sci encefictionfilm Solaris (1972), nog steeds zijn favoriet. ,,Ik was, geloof ik, 19 jaar. De film had een halluci nerende uitwerking op mij, mede door de combinatie met de muziek van Bach. Toen ik de bioscoop verliet, merkte ik dat ik in een prettig soort desoriëntatie verzeild was geraakt." Tarkovsky ontwikkelde zijn ei gen 'taal', met lange shots en intri gerende en vaak indringende beel den waarop je niet uitgekeken raakt. ,,Het beeld is bij hem belang rijker dan het verhaal", zegt Boele. De cineast maakte zelf een vergelij king met een haiku, de bondige Ja panse dichtvorm. ,,Een haiku roept in drie regels een heel pregnant beeld op, zonder dat er direct een verhaal wordt verteld of een duide lijke situatie wordt geschetst. Het is een soort impressie op basis van een visuele impuls." Internationaal werd Tarkovsky gevierd, maar in eigen land land stond hij onder druk, vanwege zijn kritiek op het Sovjetbeleid. ,,Hij gold bijna als een dissident. Over kunst en de rol van de kunstenaar praatte hij daarom in verheven en absolute termen. Dat is nu redelijk ge dateerd. Maar in de context van toen, met de rigide cultuurpoli tiek in de Sovjet-Unie waarin onafhankelijke kunstenaars zich moei- 10 Geef je over aan Solaris Sciencefictionfilm gebaseerd op het gelijknamige boek van Stanislaw Lem. Het verhaal speelt zich af rond een ruimtestation dat in een baan rond de planeet Solaris is gebracht. De Amerikaanse regisseur Steven So- derbergh maakte in 2002 een re make van Tarkovsky's film. George Clooney speelde daarin de hoofdrol. De Jeugd van Ivan Het speelfilmdebuut van Andrei Tarkovsky is een psychologisch drama over een 12-jarig jongetje dat opgroeit in het Rusland van de Tweede Wereldoorlog. Zijn ouders en zus blijken door de Duitsers te zijn gedood. De film werd in 1962 op het filmfestival in Venetië bekroond met de Gouden Leeuw. Andrej Roebljov Historisch oorlogsdrama over het leven van de Russische iconen schilder Andrej Roebljov, een rol van Anatoli Solonitsin. De film werd door het Sovjet-regime bekriti seerd en uit de bioscoop gehou den. Nadat een exemplaar in 1969 het land was uitgesmokkeld, volgde de wereldpremière op het filmfestival in Cannes. Rolf Bosboom - Otto Boele

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 66