13 1 1 Social media veranderen ook onze zakelijke relaties KLM BALR. IH Relatiebeheer 2.0 Het is van alle tijden: consumenten die zich beklagen over dienstverlening. Door social media zijn de gevolgen al snel veel groter. Relatiebeheer 2.0 - webcare - maakt en breekt reputaties. Easy. Er komen steeds meer mogelijk heden bij om je relatie met klanten te onderhouden. Dat goed doen wordt steeds inge wikkelder. Nog niet zo lang geleden kon je bijna alle vragen persoonlijk of telefonisch afhandelen. Sinds web 2.0, dat ook mensen verbindt, worden klan ten mondiger en posten publiekelijk hun meningen, complimenten en kritiek op social media en fora, veelal buiten de directe invloedssfeer van ondernemers. De komst van apps, voice en chatbots zal de macht van consumenten over de reputatie van merken nog verder versnellen en vergroten. Of het contact er menselij ker op wordt, is aan de mensen. Dat biedt kansen, vooral voor bedrijven die groot genoeg zijn om webcare teams op te tuigen die reageren op de zich overal opdringende berichten over het merk. Daarmee groeien dan weer de verwachtingen van de consu ment, die snel gemak eist. Reputation is the next currency Klachten over slechte service of negatieve gebeurtenissen gingen de afgelopen jaren via social media in een mum van tijd viraal. Wie kent niet de voorbeelden van Youp van 't Hek met Buckler en T-Mobile? Buckler ging in korte tijd failliet na de grap van Youp en T-Mobile moest flink door het stof. T-Mobile gaf publiekelijk toe dat er bij het abonnement van de zoon van Youp fouten waren gemaakt en dat ze niet alles goed op orde hadden, maar toen was het kwaad al geschied. 'Reputation is the next currency' en de waarde ervan moet zeker niet wor den onderschat. Anno 2019 moeten merken 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar zijn voor hun klan ten en antwoord geven op alle vragen en liefst zo snel mogelijk, langs het kanaal dat de consument kiest. Anders gaan klanten gewoon weg om elders de snelste oplossing te vinden. o Cijfers en weetjes TID V Bloggers, vloggers en snel typende consumen ten kunnen merken maken en breken. Als relatiebeheer 2.0 meer en meer gaat over de reputatie van een merk op het web, hoe regel je dat dan als ondernemer? Wees aanwezig op de platformen waar de klant dit verwacht en reageer snel DO VINCENT Een combinatie van humor, authenticiteit, actualiteit en lef werkt Ken je doelgroep en durf risico te nemen WOENSDAG 28 AUGUSTUS 2019 Tekst Thijs van Dijk Grootte webcare teams in Nederland 12 medewerkers 2 tot 10 medewerkers I Meer dan 11 medewerkers Welke social media kanaal gebruiken consumenten het meest? Ifacebook Twitter I Google Plus Instagram - 50 procent boycot een merk als ze slecht antwoorden op social media - 41 procent zal een slechte ervaring delen met hun eigen netwerk en 25 procent via andere kanalen - 26 procent besluit om een merk niet langer te volgen na een slecht antwoord op hun vraag - 56 procent stopt het met volgen van een merk als de klantenservice slecht is Bron: HAN webcare onderzoek 2018 Facebook (93 procent), Facebook Messenger (86 procent) en Twitter (74 pro cent) meest gebruikt Facebook, Twitter en Whats- App top 3 kanalen waar meeste vragen binnen komen 9 procent van alle berichten van webcare teams bevat een vorm van excuses 5 procent bevat een of meerdere emoticons of emoji 47 procent van alle respon denten wil binnen twee jaar een chatbot installeren KLM kent de 'customer journey' en is één van de meest bekende en geprezen good practices. Wat ooit bij toeval ontstond na een vulkaanuitbarsting in IJsland is uitgegroeid tot een geoliede machine. Robert-Jan Groeneveld, manager social media hub bij KLM: ,,De vulkaanuit barsting was dé aanleiding om binnen KLM een profes sionele webcare-organisa- tie op te zetten. Inmiddels zijn we ruim 25 miljoen fans en volgers rijker en zetten we wereldwijd zo'n driehonderd social media service agenten in, die 24/7 binnenkomende vragen beantwoorden - in negen verschillende talen." KLM durft te innoveren en is op alle platformen aanwezig waar de klant dit verwacht. Ze begrijpen als geen ander dat een klant niet alleen vragen heeft tussen 9.00 en 17.00, maar 24 uur per dag, 7 dagen in de week. En snelheid telt. Lokale opticien Vincent Optiek in Houten lapte alle social media regels aan zijn laars en sprong daarbij flink in het oog. Opvallen is niet alleen voorbestemd voor grote merken. Vincent maakt 'oogstrelende' en gedurfde content die bestaat uit een combinatie van humor, oprechtheid en vooral erg ad-hoc. Hij nodigt klanten uit tot inter actie en hij beloont ze door daadwerkelijk invulling te geven aan hun vragen. Een aantal jaar terug haalde hij het lokale nieuws met een ludieke actie: er kwam een Alpaca op bezoek in zijn brillenwinkel. Opvallend, gedurfd en authentiek. Dat had de lokale opticien goed gezien. Last but not least. Een merk dat zonder social media en relatiebeheer 2.0 niet had bestaan: BALR. Het kleding merk van oud-voetballer Demy de Zeeuw, Ralph de Geus en Juul Manders. Het merk geloofde zette volle- dig in op social media en influencers. Al hun relatie beheer vond plaats op Instagram en het merk is in de voetbalwereld uitge groeid tot een gewaar deerde speler.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 61