10 Marco Aarnink 2.0: RUIMTE Je verzamelt eerst klanten en geeft die dan het bedrijf dat zij willen. Wat voor klandizie heb je dan? Marco Aarnink deed het en binnen een jaar zijn 2500 eigentijdse vak mensen zoals Corn Zelten en Marco van den Brink het antwoord. Print.com is Aarnink 2.0: co-creatie en meer dan relatiebeheer, met liefde. 'Ik heb prompt Juriaan gebeld. Een week later zat die feature er wel in.' anderen alleen maar om de prijs gaan, om standaardisering en op kosten sturen. Het moest ook niet om mij gaan. Die valkuil kende ik: weer gaan doen waar je al succesvol in bent geweest en daarmee je eigen ego voorop stellen. Het moet gaan om de emotie van drukwerk, de beleving, en vooral ook de klanten: die bepalen je toekomst. Die wil ik het bedrijf geven dat ze nodig hebben. Het gaat om luis teren, om de relatie. Daarom het lief desthema: een klantrelatie is net als een echte relatie." Dat er belangstel ling was, dat drukwerk klanten iets anders wilden, bleek snel toen op de website van Print.com een uitnodi ging kwam te staan om interesse te tonen. Zeg maar 'Printboer zoekt date en kon uit 6500 kiezen...' Aarnink stelde een 'teampje' samen van jonge mensen die 'geen verstand hadden van drukwerk, 'out of the box' dachten, 'eager' waren en een avon tuur wilden aangaan. ,,Die liet ik busi nessplannen maken en valideren bij de potentiële klanten die zich hadden aangemeld. Zo hebben we duizenden van al die belangstellenden gebeld." 100 kregen een uitnodiging om op Valentijnsdag, 14 februari en 15 februari samen te komen. Zelten, Van den Brink en hun concullega's kregen in een groot schildersatelier alle ruimte ideeën te delen en wensen kenbaar te maken; werden geprikt om zich open te stellen. Aarnink vond het vooral 'dapper van al die onderne mers': ,,Je komt alleen en stelt je hoe dan ook kwetsbaar op. Wij riepen best gekke dingen en je zag soms de afkeer, ook fysiek." Zelten (56) vond het inspirerend; is van zichzelf 'altijd al open': „Sommige klanten bedien ik al 20 jaar, die ken nen en vertrouwen me. Die hoef ik niet te vragen om feedback." Van den Brink (43) moest toch even fronsen en lachen toen Aarnink voorstelde op de dozen met bestellingen het logo van Print.com te zetten. Bedoeld als 'een no-brainer', om discussies open te gooien. Want bureaus houden liever voor zichzelf waar de handel vandaan komt. Van den Brink niet: ,,Ik geloof niet in concurrentie, wel in communi- Corn Zelten lag op een Grieks strand. Het lijf te ruste, zijn creatieve brein altijd aan. 'Een herhaal-order!' Ineens zag de designer en eigenaar van Corn- Reclame in Boxmeer het voor zich. ,,Ik was één van de testers van de applicatie van Print.com en dat zat er nog niet in! Met één druk op een knop een be stelling doen, zoals je al eerder hebt gedaan. Ik heb prompt Juriaan gebeld. Een week later zat die feature er wel in.". Aarnink en zijn co-creator - een überbelangrijke functie binnen Print.com - Juriaan van Beelen stra len. Dit is nou de essentie; waar ze het voor doen. De vrucht waarvan de conceptie precies hier, tussen de vlieg tuigen in de hangar van SkyDeck Teuge, met vele klanten plaatsvond. Ook Marco van den Brink was erbij en voelde de vonk overslaan. De eige naar van marketing en communicatie bureau HindZ prikt met zijn wijsvin ger richting Aarnink en Van Beelen. ,,Ik ken die gasten al heel wat jaren. Goed genoeg om uit pure nieuws gierigheid me aan te melden toen ze iets nieuws gingen doen. Ik had al veel ervaring met online drukkers, maar co-creatie...? 'Love is in the air', zeiden ze. We zijn anderhalf jaar ver der en de verkering is wel eens bijna uit geweest, maar ze luisteren echt goed en we lossen alles op, altijd. Het voelt niet als een online drukker." Het gaat om klanten zoals Van den Brink en Zelten. Toch begon de 'vlucht' van de 'love brand' Print.com bij Marco Aarnink. Nog maar 34 jaar geleden geboren in Deventer en afge hard als marktkoopjongen zag en greep hij zijn kans toen bleek dat visitekaartjes in Duitsland veel goed koper werden gemaakt. Een kleine tien jaar later was People Print Groep met onder meer Drukwerkdeal tot grote hoogte gestegen en markt leider onder de Nederlandse internet- drukkerijen. Nog voor zijn dertigste liet Aarnink Drukwerkdeal landen binnen Vistaprint en had hij naar verluidt 28 miljoen euro om over na te denken. Een grote kwaliteit, blijkt een te mooi huis, een onnodige Porsche en liefde loze investeringen later. ,,Ik kocht in de zomer van 2017 de domeinnaam print.com. Met passie voor het pro duct, maar nog zonder plan, gewoon omdat domeinnamen het vastgoed van de toekomst zijn." Nomen est omen: ook de volgende bestemming zou weer online en drukwerk zijn. Daarom de geuzennaam 'upper print nerd', die ook wel iets van zijn onze kere inborst en liefde voor mensen blootgeeft - zoals blijkt in de video serie Werkverkeer op deondernemer.nl. Wat het wél moest worden, wist Aarnink 2.0 nog niet. ,,Het moest niet worden wat ik al had gedaan, want dan zou ik doen wat anderen ook doen. Het moest niet zoals bij vele Het begon op Valentijnsdag WOENSDAG 28 AUGUSTUS 2019 Valentijnsdag Community's Tekst Eldert Kuiken Fotografie Emiel Muijderman Print verbindt Aarnink 2.0 Corn Zelten Met de domeinnaam print.com op zak nodigde Aarnink 100 belangstellenden uit om samen het bedrijf vorm te geven dat ze nodig hadden. Vervolgens kreeg een keur aan print professionals in SkyDeck Teuge alle ruimte om feautures te bedenken voor hun gedroomde bestelportal.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 58