4 Digitale revolutie 5 Datarevolutie Internetbel Direct Mail Computertechnologie en software maken het mogelijk sales en klantenservice op te schalen en te verfijnen. Het call center doet zijn intrede, waarin grote volumes aan telefoontjes in goede banen worden geleid. Uit simpele klantendatabases komen systemen voort voor Customer Relationship Management (CRM). De behoeften en wensen van de consument komen centraal te staan. De geglobaliseerde wereld is één markt geworden. De komst van e-mail en het web voegen geheel nieuwe dimensies toe aan sales en klantcontact. E-mail wordt al snel een belangrijk kanaal. Webwinkels ontwikkelen zich van 'de etalage op internet' tot de plek waar kijken en kopen samensmelten. Er ontstaat nieuwe kennis en vernuft om de consument naar de website te lokken en haar daar zo snel mogelijk tot een aankoop te brengen. Dan is het voor de webwinkelier goed te weten wie je voor je hebt en of je daar al eerder zaken mee hebt gedaan. De koppeling met het CRM-systeem maakt dat mogelijk. De webbrowser biedt niet alleen een venster van de consument op de webwereld maar andersom ook van de webwereld op de consument: ongemerkt wordt de pc van de webbezoeker volgestopt met cookies en trackers om hem online te kunnen volgen, vanaf het moment dat hij een zoekwoord intypt in Google tot het moment dat de pc uitgaat. Mobiele telefoon De smartphone en 4G versnellen het klantcontactproces nog verder. Mensen hoeven niet meer achter een pc te zitten om online zaken te kunnen doen. Ze willen altijd en overal contact kunnen hebben. Liefst telefonisch, want die telefoon hebben ze toch al in de hand. En omdat ze gewend zijn om te chatten met hun contacten, verwach ten ze net zo makkelijk te kunnen chatten met hun leveranciers. Automatisering van klantprocessen neemt een hoge vlucht. Marketing automation is geboren. Live contact Telefonie Chatbots kanalen Voice response Robocall E-mail Live contact Chatbots Direct Mail Robocall kanalen Telefonie Voice response Web self service Web self service Voice assistance Alles krijgt een digitale weerspiegeling en wordt in data uitgedrukt. Data gaan de besluitvorming sturen, bedrijven worden 'data-driven'. Het computersysteem wordt zelf- rend en zelfdenkend. De aanbieder schept de vraag oor de consument te manipuleren Predictive analytics Omdat het systeem door al die data alwetend is gewor- en, weet het beter dan de consument zelf wat zij wan neer wil of waar zij gevoelig voor is. Het systeem voor spelt behoeften en gedrag op individueel niveau. Het bedrijf kan zelf proactief contact met de klant zoeken in plaats van hem te moeten lokken en afwachten tot deze contact opneemt. Dat maakt sales nog effectiever. Internet of Things Consumentengoederen zijn aangesloten op internet en geven doorlopend informatie door over hun toestand en hun werking. De fabrikant kan voorspellen wanneer onderdelen aan vervanging toe zijn en of er binnenkort supplies nodig zijn. De behoefte aan klantenservice neemt af. Voice assistance De spraakgestuurde assistent is alom aanwezig: op de smartphone, in de auto en in huis. De assistent luistert geduldig en stuurt de informatie naar het grote klant systeem. Zij heeft aan een half woord genoeg: de opmerking 'Siri, mijn haar is te lang' leidt automatisch tot een afspraak bij de kapper en een aantekening in de agenda van de consument. E-mail SMS WOENSDAG 28 AUGUSTUS 2019

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 57