5 bestelling of de melding dat een bepaald artikel voorradig is. Derge lijke communicatie kun je dan auto matiseren. Daarmee creëer je ruimte voor relevant contact. „Vind de balans tussen 'time well saved' en 'time well spent'. De klant tijd besparen door gemak of juist een buitengewone beleving geven en zorgen dat zijn tijd juist goed besteed is. Het is een mis vatting te denken dat alles goed gaat als er geen contact is. Dat is niet zo. Je moet de klant indien nuttig en nodig wel degelijk benaderen. Liefst proactief; dat kun je zelf plannen." Het gaat nog steeds vaak mis in de communicatie. De consument ont vangt herhaaldelijk dezelfde mail. Of krijgt een reis aangeboden die al eer der is geboekt. Of de tone-of-voice sluit niet aan. Iedereen heeft wel voor beelden dat het misgaat. Het is dan ook belangrijk - binnen de wettelijke kaders - de juiste data te verzamelen en bijvoorbeeld in een CRM systeem te zetten. „We zien steeds vaker dat verkoopmedewerkers in winkels tablets hebben. Zoals ik laatst in de Bijenkorf aan een 'tassa' werd gehol pen: een tablet kassa in een zuil, voor zien van een pinautomaat. Tablets zullen vaker worden gebruikt om de kloof tussen offline en online klant contact te dichten." Elk contact biedt een kans om de data bij te werken, waardoor je de klant in de toekomst nog beter van dienst kunt zijn. Te Gussinklo adviseert om behoed zaam te zijn met nieuwe kanalen. ,,Er zijn veel contactkanalen voorhanden: bellen, chatten, mailen, web selfser vice. Elk kanaal dat je openzet, levert meer contacten op. Het ene kanaal gaat niet ten koste van het andere. Integendeel, het telt min of meer op. Bedenk voordat je een kanaal toe voegt dan ook of je het kunt handlen. Als je makkelijk bereikbaar wilt zijn, kun je 's nachts een laagdrempelige chatbot inzetten om een bel-me-terug afspraak te maken. Dan word je niet uit je bed gebeld.." o WOENSDAG 28 AUGUSTUS 2019 Geeske te Gussinklo studeerde psychologie en bedrijfskunde op Nyenrode. De directeur van de KSF en heeft bestuursfuncties bij het Bel-me-niet-register en de stichting Reclame Code. Klantenservice Federatie is de branchevereniging voor iedere organisatie met klantencontact. Een vakgebied waarin meer dan 150.000 mensen werkzaam zijn. Te Gussinklo aan een 'tassa' - tablet assisted kassa - in de Bijenkorf De Klantenservice Federatie is de brancheorganisatie voor klantcontact. Voor meer informatie of het bijwonen van een kennissessie kunt u terecht op klantenservicefederatie.nl, bij Geeske te Gussinklo via whatsapp op 06-39014761 of info@klantenservicefederatie.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 53