3 4 6 6 7 8 10 13 15 Leren en kopiëren van China CONTRACTEN KLANTEN SERVICE FEDERATIE KEUZE CADEAUKAART MARKETING AUTOMATION VANG DE KLANT CO-CREATIE WEBCARE IN BLOCK- CHAIN WE TRUST e villos1 The internat J platform fora signatures and electronic iden COLOFON ziet steeds meer ver koopmedewerkers met een tablet. Over de versnelling in klantcontact. De helft van alle zzp'ers knipt en plakt juridische documenten van het internet. Funest! Kiezen uit meer dan 100 cadeaukaarten en onbeperkt geldig. is niet louter voor grote bedrijven. Haal ook alles uit je marketingeuro. Van marskramers tot Siri: in klant contact is steeds meer mogelijk. Een overzicht. Marco Aarnink, oprichter van Drukwerkdeal en Print.com, bindt zijn klanten met print. is relatiebeheer plus social media. En maakt of breekt je reputatie. Jouw klantgegevens zijn goud waard. Maar wie is er de baas over? Wij worstelen nog met 'eerste we reld-problemen'. Winkelfolders doorneuzen om te kijken of er iets van je gading bij zit. Naar de win kel gaan, waar de spullen weer niet op voorraad blijken te zijn. E-mails van winkelformules openen die helemaal geen rekening houden met je voorkeur noch gedrag. He lemaal irritant: de 'retargetting ads'. Advertenties van producten waar je recent online naar hebt gezocht en die je ondertussen al lang hebt gekocht. Naar! Als ik in China ben om te leren hoe retail zich ontwikkelt, reali seer ik me hoe ouderwets we zijn. Het verre Oosten ligt qua retail en e-commerce mijlen voor op ons, de westerse beschaving. E-com- merce gigant Alibaba en Tencent, met de all-in-one super app We- Chat, hebben een hoofdrol geclai- med in die verandering met ra zend innovatieve winkels en super markten. Je kunt natuurlijk alles bestellen met de app en dan bren gen ze het met een elektrische scooter snel naar je huis. Vanuit de winkel, niet vanuit een inge- wikkeld distributiecentrum. Of je winkelt zelf in de supermarkt, gaat naar het robot restaurant om iets te eten en laat ondertussen de spullen thuis bezorgen. Ze ge bruiken data veel slimmer waar door winkelen makkelijker wordt. Ze hebben de overtuiging dat ze de klantrelatie kunnen verster ken, en daarmee de omzet verho gen, als ze klant- en productdata inzetten om de vraag te voorspel len. Oriënteren in hun shopping apps is altijd sneller, omdat het aanbod optimaal op je voorkeur en gedrag is toegesneden. Betalen doe je met je smartphone. Cash of card is zo ouderwets. China is een 'haasje over-eco- nomie'. Diverse technologieën en toepassingen waar wij nog mee worstelen, slaan ze over. Er is (nog) veel groei en kapitaal. Bo vendien zijn consumenten onbe vangen en experimenteren ze graag. Vrees voor Big Brother is er nauwelijks. Het is ook een afge schermde economie met een ge weldige grote middenklasse van meer dan 400 miljoen mensen waar Amazon, Google en Face- book niet binnenkomen. Kortom, het is een compleet ander retail universum, waar we veel van kun nen leren, en kopiëren. China is onze 'eerste wereld-problemen' ver voorbij. WOENSDAG 28 AUGUSTUS 2019 REDACTIE Theo Loth, Kitty Döppenbecker, Mark Litjens, Thijs van Dijk en Eldert Kuiken (hoofdredactie) redactie@deondernemer.nl 06-27 06 21 38 VORMGEVING Mariska Schotman, Bart Friso en Imelda van der Helm CONTACT De Persgroep Nederland 020-56 262 00 advertising@persgroep.nl DEONDERNEMER.NL De Ondernemer is een semicommercieel platform met speciale katernen, een website en events. De content wordt gemaakt door de redactie en deels samengesteld in samenwerking met betalende partners. Als dat laatste het geval is, staat daarover meer informatie onder de artikelen bij het symbool Q Wat staat ons te doen in klant contact en relatiebeheer? Wat verwacht de consument? Op mijn zakenreizen als retailadviseur naar China zie ik in inspirerende ont wikkelingen de toekomst. Goed om die voor ogen te zien bij het lezen van de verhalen in deze bijlage. Want de tijd dat Chinezen ons goedkoop kopieerden ligt ver achter ons. René Repko is zelfstandig retail marketing expert en werkte voor onder meer AH, HEMA, Rituals en Action.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 51