Redden rijke Zeeuwen 'Notre Dame' in Graauw? 10 ZEELAND r mm Een follie is een bouwwerk, vaak verrassend van vorm en niet bedoeld om in te wonen, maar om de verbeelding te prikkelen. EEN BUNDER KUNST FOLLIES f HÉfw Monnikenwerk if#i ^«fea v.-~' H stamt uit de 18de eeuw waar in roman tische landschapstui nen nepruïnes en kluizenaarsgrotten werden ge plaatst. Elf kunstenaars pakken op 'Een Bunder Kunst' dat gegeven op. Daarbij maken ze optimaal ge bruik van de locatie. Zoals Jeroen van Westen met Nexus, een bouw werk van strobalen en houtplaten. Hij refereert aan de bijna verdwe nen muren van strobalen die na de oogst op het land stonden om op gehaald te worden. Ook het laby rint is een inspiratiebron. In zijn follie stap je het duister binnen, kom je op de tast terecht in een ruimte waarin een rond gaatje wat licht binnen strooit. Is er nog een andere ruimte daarbinnen? Die vraag moet u zelf maar beant woorden. Wel verklap ik dat als je weer naar buiten komt, het stro als goud lijkt te stralen. Een bezoek aan Nexus kun je gerust een spiri tuele ervaring noemen. Stam Het kunstenaarsduo Monika Dahlberg en André Smits gaat vol gend jaar naar het geboortedorp van Dahlberg: Kericho in Kenia. Daar woont de Kipsigis-stam die het leven als heilig en cyclisch ziet en de zon als een opperwezen er- vaart. Haar verbeelding van dat wezen staat op een in een heuvel uitgegraven gebouwtje waarin Smits op onnavolgbare wijze de reis heeft uitgetekend. Ook Ramon de Nennie speelt met een fantasievolle bijdrage in op oude mythen. Een uit dage lijkse voorwerpen samengestelde 'vader' en 'zoon' kijken als ver- dwaalde goden neer op de vreemde wereld die hen omringt. Het is niet verwonderlijk dat bo men in enkele werken een belang rijke rol spelen. Bianca Runge bouwde van follie een enorme boomstronk. Door een lage, nauwe opening kun je er naar bin nen. Je komt in een gouden ruimte terecht. Die zou je kunnen zien als kapel voor alle bomen die er ge weest zijn, nog komen en die on verantwoord worden gekapt. Een actueel onderwerp, dat Judy Hooymeyer met haar van wol ge maakte bomen op een andere ma nier belicht. Als geslacht vee han gen boomstronken in een bouwsel van fijn gaas, op de grond nog wat takken. Het beeld vaag: een herin nering, een angstdroom. Ruïne Vincent van Limpergen blijft dichtbij de oorspronkelijke follie. Hij maakte een bizarre gotische ruïne op schaal en plaatste die in een vitrine op de grens van het dichte bos en het weidse akker landschap. Op diezelfde grens staat ook de speelse bijdrage die Kees Wijker vorig jaar presenteerde en die naadloos aansluit bij het thema van 2019. Er is meer. In twee containers kun je geluids- en lichtervaringen meemaken. En ik ben zeer onder de indruk van de bijdragen die drie scholen voor voortgezet on derwijs aan het project leverden. Een scala aan fantasierijke bouw sels, elk met een eigen verhaal, staat goed opgesteld sokkels van betonijzer. Vooral de bijdrage van 'Ostrea', gemaakt in de lessen van kunste naar/docent Ton Lamper valt op. Hij leverde ook de meest bijzon dere bijdrage aan de dertig van creativiteit sprankelende kijkdo zen in de grote ronde tent die als ontvangstruimte dient. Uit etspla ten bouwde hij een interactief bouwsel waarin hij menselijke deugden en ondeugden samen bracht. Het is vrijdagmiddag, Graauw ligt er schijnbaar verlaten bij. Langs de Dorpsstraat verkoopt Martje Vlaamse wafels. Blijkbaar genoeg om er wekelijks terug te keren. Mijn bestemming ligt verderop: de Maria Hemel- vaartskerk. Een vriend, die actief is voor de Stichting Oude Zeeuwse Kerken, heeft mij een bezoek aan geraden. In het portaal scharrelt mijn gastheer, Jac de Baar rond. Hij kostert nog in deze kerk die in 2016 is gesloten. Hij opent de deur naar de kerk. En dan? Ik ben met stom heid geslagen. De Baar doet er ook het zwijgen toe. Ik geef mijn ogen de kost. Als ik de kans krijg loop ik in binnen- en buitenland kerken binnen. Maar zelden was ik zo ver- rast als in Graauw. Ik vond de kerk er van buiten maar gewoontjes uit zien. Toren en bakstenen kruiskerk - zo vind je er dertien in een dozijn. Maar als ik binnen kijk, besef ik hoe uniek de kerk is. Het is een under statement als ik zeg dat er véél te zien is. Het lijkt wel een museale opstelling met beelden, vaandels, crucifix, altaar en fresco's. Frans De Vos Bovendien is deze kerk volledig be schilderd. De plafonds, de wanden, kortom alles. En reuze verfijnd, qua kleuren en patronen. Dit is het werk van Frans De Vos (1880-1936), een Belgische vluchteling, schilder en circusdirecteur. Hij kwam tij dens de Eerste Wereldoorlog naar Nederland en maakte ook de fresco's van de Maria ten hemelop- neming en de bekering van Saulus. De Baar kan smakelijk over De Vos en zijn werk vertellen. Maar verder blijkt vooral zijn res pect en liefde voor de kerk, waar deze zeventiger zich over bekom mert. In de formele beschrijving van het rijksmonument 507900 luidt de conclusie: Kerk van alge meen belang vanwege cultuurhis torische en architectuurhistorische waarden van niet alleen exterieur maar met name het interieur als rijk voorbeeld van 19de- en vroeg 20ste-eeuwse kerkdecoratie en in richtingen; als zodanig van zeld- zaamheidswaarde. In de periode van 1962-1965 heeft er een omwen teling plaatsgevonden in de Rooms-Katholieke kerk. De gebou wen werden sterk versoberd. Rijke decoraties zoals in Graauw nog te zien zijn, werden uit veel kerken verwijderd. ,,Deze kerk", zo stelt De Baar, ,,heeft de katholieke beelden storm in de tijd van het Tweede Va ticaans Concilie doorstaan." Ik loop verward rond in een bezienswaar dige kerk die in onbruik is geraakt en stiekem vervalt. Muren verto nen scheuren, doordat het veen in deze droge tijden inklinkt. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat de boel zachtjesaan vergaat. Pastoor Wiertz is als voorzitter van het parochiebestuur makkelijk ge beld. ,,Het gaat in onze parochie niet zozeer om gebouwen, het gaat erom wat we nodig hebben voor ons geloof. Onze corebusiness is het doorgeven daarvan. Als het om gebouwen gaat, moeten we niet sentimenteel zijn. Bovendien, er staat toch niemand op die er een paar miljoen in stopt om de kerk bouwkundig weer in goede staat te krijgen?" Ik opper dat volgens de Quote 500 er elf zeer rijke Zeeuwen zijn, onder wie een aantal Zeeuws Vlamingen van wie er vast wel en kele katholieke roots hebben. En het kan verbeelding zijn, maar door de telefoon klinkt de pastoor ineens enthousiaster. ,,Ja, als je dat voor elkaar zou kunnen krijgen." zaterdag 24 augustus 2019 GO Een tuin vol verrassingen Nico Out Recensie ,T 8 vsrr.^f®1fe ;.-:v -Hj _j—. ■i-wJFvElT* .^v r '-n.tf- \5|j ET v« ':--i 71.7 Nexus is een bouwwerk van strobalen en houtplaten gemaakt door Jeroen van Westen. Het werk van het kunstenaarsduo Monika Dahlberg en André Smits. FOTO'S NICO OUT Tot en met 15 september. 'Een Bunder Follies'. Landschapstuin Allemekinders, Panhoeveweg, 's Heer Arendskerke. Vrijdag tot en met zondag 13.00 - 17.00 uur. Daarnaast concerten, picknick en meer. Zie ook op de website eenbunderkunst.nl José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2019 | | pagina 38